کد خبر: 39066

سید‌مهدی موسوی‌تبار:

پایتخت 6 و چند سازش

تلویزیون می‌داند که به پایتخت و آگهی‌های قبل و بعدش نیاز دارد. پایتختی‌ها هم دیده شدن و دستمزدهای بالا را نمی‌توانند نادیده بگیرند. مردم هم به پایتخت و شوخی‌هایش نیاز دارند و وقت‌شان را با آن پر می‌کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سید‌مهدی موسوی‌تبار، روزنامه نگار طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: پایتخت تبدیل به یک برند شده است؛ کاراکترها، دیالوگ‌ها و حتی لوکیشن‌هایش. سری اول آن به‌سرعت بین مردم محبوب شد و در دورانی دیده شد که وضعیت سریال‌های تلویزیون ده‌ها و حتی صدها برابر بهتر از الان بود. سریالی کم‌هزینه و ساده که با یک قصه سرراست خودش را در دل مردم جا کرد و به سری ششمش رسید. انگار عادت کرده‌ایم که به‌طور متوسط هر دوسال مهمان صمیمیت خانواده معمولی و شهرشان بشویم. اما امسال انگار دیگر خبری از آن صمیمیت نیست. پایتخت حتما در نظرسنجی‌های صداوسیما در صدر فهرست قرار می‌گیرد، اما این عنوان نه به‌دلیل عملکرد صداوسیماست و نه سازندگان پایتخت. مردم این کاراکترها را دوست دارند.

ضعف‌های فیلمنامه و حتی تدوین از سر و کول پایتخت6 بالا می‌رود. شاید سازندگانش شانس آورده‌اند که مخاطبان روزهای قرنطینه را سپری می‌کنند و باید اوقات‌شان بالاخره پر شود. سهل‌انگاری‌های عجیب در فیلمنامه و عدم وجود یک خط روایی و پیوسته در قسمت‌های مختلف سری ششم مشهود است. برای تحلیل و نقد منصفانه، پایتخت 6 را با خودش مقایسه می‌کنیم. اگر سری اول، دوم و پنجم را دارای بالاترین استاندارد بدانیم آیا سری ششم در همان حد است؟ اضافه کردن شخصیت بهبود چه کمکی به روند داستان کرده است؟ نمایش عریان رفتارهای زشت جوانان و نوجوانان سریال و حتی هما که همیشه نماد اخلاق‌مداری بوده چه توجیهی دارد؟ خانواده معمولی آینه جامعه امروز هستند؟ قرار است فقط دردها گفته شود و همین کفایت می‌کند؟ فلش‌بک بی دلیل به ظلم‌های دوران شاهنشاهی، فقط یک امتیاز از طرف سازندگان به مدیران سازمان است یا به روند قصه کمک می‌کند؟

استفاده فراوان از شوخی‌های فضای مجازی فارغ از اینکه چند درصد از مردم با این شوخی‌ها آشنا هستند پایتخت 6 را از یک سریال قصه‌گو و پرکشش به مجموعه‌ای از استندآپ کمدی‌ها تبدیل کرده است که بریده آنها در اینستاگرام طرفداران زیادی دارد. به نظر می‌رسد پایتخت6 حول چند سازش ساخته شده است.

تلویزیون می‌داند که به پایتخت و آگهی‌های قبل و بعدش نیاز دارد. پایتختی‌ها هم دیده شدن و دستمزدهای بالا را نمی‌توانند نادیده بگیرند. مردم هم به پایتخت و شوخی‌هایش نیاز دارند و وقت‌شان را با آن پر می‌کنند. در پس این سازش، پایتخت6 به آنتن تلویزیون رسیده و با نگاه نسبی‌گرایی همه از وضعیت پیش‌آمده راضی هستند و در پاسخ به انتقادات می‌گویند خدا را شکر کنیم که باز پایتخت هست. شاید گذشت چند سال، بهتر نشان دهد که سری ششم پایتخت در کنار ویژگی‌های مثبتش هیچ نشانی از سری‌های قبلی موفق خود ندارد. سری ششم را شاید بتوان در کیفیت با سری چهارم پایتخت قیاس کرد.

مرتبط ها