کد خبر: 37979

تهدیدهای ویروس چینی برای لغو مسابقات بین‌المللی ادامه دارد

یورو 2020 و جام‌جهانی، قربانیان بعدی کرونا؟

ورزش جهان به‌شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و اگر روند شیوع این بیماری هرچه زودتر متوقف نشود، ممکن است رویدادهای بزرگی چون مقدماتی جام‌جهانی، یورو 2020 و حتی المپیک توکیو را نیز به تعویق یا حتی تعطیلی بکشاند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ورزش جهان به‌شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و اگر روند شیوع این بیماری هرچه زودتر متوقف نشود، ممکن است رویدادهای بزرگی چون مقدماتی جام‌جهانی، یورو 2020 و حتی المپیک توکیو را نیز به تعویق یا حتی تعطیلی بکشاند. کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از تعویق دیدار تیم‌های چینی در لیگ قهرمانان، حالا تمامی دیدارهای منطقه غرب قاره را نیز لغو کرده و حتی گفته می‌شود ممکن است تمامی دیدارهای این تورنمنت در فرصت دیگری و با امنیت بیشتر برگزار شود.  ماجرا اما فقط به آسیا منتهی نشده است.

به نوشته یاهو اسپورت این اتفاقات و شیوع این ویروس در اروپا ممکن است به تعطیلی یورو 2020 بینجامد. این سایت در گزارشی از وضعیت ورزش این قاره پس از انتشار این بیماری می‌نویسد: «کرونا در ایتالیا شیوع زیادی داشته و باعث تعویق چندین دیدار فوتبال از جمله مسابقه حساس یوونتوس برابر اینترمیلان شد. اخبار ابتلای بازیکنان تیم‌های دسته‌های پایین‌تر به این بیماری، باعث شده تا هر روز تصمیمات جدیدتر و جدی‌تری در این رابطه گرفته شود. اگر‌چه این ویروس هنوز در اروپا فراگیر نشده است، اما در‌حالی‌که تنها سه ماه تا آغاز رقابت‌های یورو 2020 باقی مانده، این بیماری ممکن است روی این تورنمنت نیز تاثیرگذار بوده و باعث تغییراتی در آن یا حتی لغو آن شود. این رقابت‌ها قرار است برای نخستین‌بار در 12 کشور مختلف برگزار شود و همین موضوع باعث می‌شود تا تعداد سفرها برای تماشای مسابقات افزایش یافته و خطر گسترش بیماری نیز بسیار زیاد خواهد بود.

یوفا هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده است اما اگر تا آن زمان گسترش این بیماری مهار نشود ممکن است تصمیمات جدی‌تری برای حفاظت از جان بازیکنان و هواداران اندیشیده شود.»  یوفا پس از انتقادهایی که از این نهاد بابت عدم توجه مناسب به سلامت هواداران پس از شیوع کرونا شده، اعلام کرد که این هفته در جلسه‌ای اضطراری درباره واکنش‌های احتمالی نسبت به ورود این ویروس به اروپا و احتمال لغو یا تعطیلی برخی مسابقات تصمیم‌گیری خواهد کرد.از سوی دیگر فیفا نیز به دقت اخبار مربوط به این بیماری را پیگیری می‌کند تا درصورت نیاز تغییراتی را در تاریخ برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022 ایجاد کند.

خبرگزاری رویترز درباره احتمال تعویق رقابت‌های جام‌جهانی می‌نویسد: «روز شنبه نخستین مورد ابتلا به کرونا در قطر گزارش شد و این کشور نیز به جمع مناطقی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، اضافه شد. حالا فیفا نگران این موضوع است که شاید گسترش این ویروس به‌خصوص در آسیا تاثیر منفی در مسابقات انتخابی و حتی مرحله نهایی جام‌جهانی داشته باشد. فیفا پیش از این، دیدار چین در دور مقدماتی جام‌جهانی را به تایلند منتقل کرد اما ادامه این روند ممکن است حتی به تعویق یا جابه‌جایی میزبان برخی دیگر از دیدارهای این قاره منجر شود.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها