کد خبر: 36203

«فرهیختگان» بررسی کرد؛ امیدهای ایران در گام اول چگونه بودند؟

فوتبال مالکانه و 2 امتیازی که مفت پرید

شاگردان استیلی با وجود این تساوی، عملکرد درخشان‌تری نسبت به ازبکستان که یکی از مدعیان اصلی جام است، ارائه دادند و نمایش امیدوارکننده‌ای در شروع کارشان در مسابقات انتخابی المپیک داشتند

 به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تیم ملی فوتبال امید ایران در نخستین گام رقابت‌های مقدماتی المپیک 2020 توکیو که به میزبانی تایلند درحال برگزاری است، موفق شد قهرمان دوره قبلی رقابت‌ها را متوقف کرده و به یک امتیاز دست یابد. هرچند اگر شاگردان استیلی بیشتر دقت می‌کردند، یک پیروزی مهم کسب می‌شد.در گزارش روز پنجشنبه «فرهیختگان» از دردسرهای شیرین حمید استیلی درخصوص انتخاب ترکیب اصلی این تیم نوشتیم و اشاره کردیم دست کادرفنی برای انتخاب نفرات شایسته برای حضور در ترکیب اصلی به اندازه‌ای باز است که آنها برای هر پست حداقل دو بازیکن آماده را در اختیار دارند. این درحالی بود که در بازی نخست ترکیبی منطقی و تقریبا هجومی از سوی استیلی برای این دیدار انتخاب شد و تیم امید با همین ترکیب موفق شد یک بازی مالکانه و در عین حال تاکتیکی را ارائه کند.نکته قابل‌توجه اینکه مهدی قائدی، مهاجم آماده این روزهای استقلال که به واقع می‌توان گفت تیم آبی‌پوش روی انگشتان این بازیکن می‌چرخد و استقلال حداقل نیمی از موفقیت‌های خود را در این فصل مدیون همین بازیکن است، برای تیم استیلی در نیمه دوم به میدان رفت و همین موضوع بیانگر آن است که چه تعداد بازیکن آماده و قابل در ترکیب امیدها حضور دارند.

  بی‌دقتی در عقب و جلوی زمین

تیم امید درحالی در دیدار اول به همین یک امتیاز بسنده کرد که اگر بازیکنان این تیم کمی دقت را چاشنی کار خود قرار می‌دادند، به‌طور حتم در پایان این دیدار هر 3 امتیاز مسابقه به حساب شاگردان استیلی واریز می‌شد. در خط دفاعی بی‌تدبیری نجاریان مقدمات گل ازبک‌ها از روی نقطه پنالتی را فراهم کرد و در فاز هجومی نیز بی‌دقتی محض علی شجاعی و البته محمد محبی باعث شد امیدها دو فرصت عالی را از دست بدهند و به حق واقعی خود در این دیدار نرسند.در فاز تهاجمی توقعات از بازیکنان باتجربه‌تر ازجمله محمد محبی و اللهیار صیادمنش و حتی مهدی قائدی در نیمه دوم بسیار بیشتر از آن بود که آنها در زمین به نمایش گذاشتند و چه‌بسا اگر فقط همین 3 بازیکن در حد و اندازه‌های خود در این میدان ظاهر می‌شدند، تیم امید حالا با امیدواری بیشتری ادامه کار را دنبال می‌کرد. البته صیادمنش با دوندگی و جنگندگی هرچه بیشتر سعی ‌کرد در عقب زمین نیز به مدافعان تیم امید کمک کرده و در مجموع نمایش قابل‌قبول‌تری را ارائه کند. هرچند اگر در خط حمله به‌طور همزمان به قائدی و صیادمنش اعتماد شود، می‌توان انتظار خروجی بهتری را از عملکرد این تیم داشت.

  امیدوار شدیم

در هر صورت شاگردان استیلی با وجود این تساوی، عملکرد درخشان‌تری نسبت به ازبکستان که یکی از مدعیان اصلی جام است، ارائه دادند و نمایش امیدوارکننده‌ای در شروع کارشان در مسابقات انتخابی المپیک داشتند؛ حالا آنها باید روی دو دیدار آینده مقابل چین و کره‌جنوبی تمرکز کنند تا با استفاده بیشتر از فرصت‌ها، به برد برسند و مسیر المپیکی شدن را هموار کنند.در دیگر دیدار این گروه نیز کره‌جنوبی که از بخت‌های مسلم صعود به المپیک به شمار می‌رود، یک بر صفر چین را شکست داد و در پایان روز اول، این گروه به صدر جدول رفت. ایران در بازی بعدی باید با کره‌جنوبی فینال زودهنگام گروه را روز یکشنبه برگزار کند که درصورت کسب نتیجه لازم در این دیدار، صعود به مرحله حذفی برای تیم استیلی در دسترس خواهد بود.

  استثنایی به نام شکاری

حبیب فرعباسی‌، مجتبی نجاریان، مهدی مهدی‌خانی، اللهیار صیادمنش، رضا شکاری، رضا دهقانی (90- محمد خدابنده‌لو)، محمد محبی (84- جعفر سلمانی)، علی شجاعی (45- مهدی قائدی)، متین کریم‌زاده، امید نورافکن و عارف آغاسی نفراتی بودند که مقابل ازبکستان بازی کردند.حضور بازیکنانی مانند نجاریان، دهقانی، کریم‌زاده و فرعباسی در ترکیب اصلی نشان داد برای استیلی بازیکنانی که در شرایط مسابقه هستند، بیشتر اهمیت دارند تا بازیکنانی که تجربه بین‌المللی بیشتری دارند، ازجمله ساکی و درخشان‌مهر. البته یک استثنا هم وجود داشت؛ رضا شکاری درحالی تیم امید را همراهی کرد که مدت‌ها بود تیم باشگاهی‌اش تراکتور را همراهی نکرده بود و از روی نیمکت تیم تبریزی به ترکیب ثابت تیم امید رسید.

  دهقانی پاسخ اعتماد استیلی را داد

دهقانی که به صورت قرضی از سپاهان در تیم فوتبال نساجی مازندران توپ می‌زند، در آخرین اردوی امیدها به جمع سایر ملی‌پوشان اضافه شد و در شرایطی که حضورش در تایلند چندان محتمل نبود، در فهرست ٢٣ نفر نهایی قرار گرفت. این بازیکن که البته در نساجی بیشتر در دو پست وینگر راست و چپ بازی می‌کند، برای تیم ملی امید با تصمیم حمید استیلی در پست هافبک دفاعی به میدان رفت. نکته جالب‌توجه اینکه دهقانی در اولین بازی رسمی نمایش خوبی در پست جدید هم داشت و با سماجتی که نشان داد، زننده گل اول امیدها و گل تساوی با ازبکستان شد تا به نوعی جواب اعتماد استیلی را هم داده باشد.

  سوال جالب از استیلی

یکی از سوالات نشست خبری به همین موضوع اختصاص داشت و یکی از خبرنگاران ازبکستانی با اشاره به این نکته که در بازی چند ماه قبل مقابل ازبکستان (دوره مجیدی) تیم ایران نمایش ضعیفی داشته، از سرمربی ایران پرسید چطور توانسته شرایط را در عرض چند ماه تغییر بدهد. استیلی این‌گونه پاسخ داد: «من تعدادی از بازیکنان را عوض کرده و بازیکنان شایسته‌ای را که می‌توانستند به تیم کمک کنند، اضافه کردم. از نظر تاکتیکی و نظم تیمی در این مدت روی تیم‌مان کار کردیم و همان‌طور که دیدید در این زمینه شرایط بهتری داشتیم. ما در این مدت همچنین تلاش کردیم که شرایط بدنی بازیکنان را بهتر کنیم و به همین دلایل در این بازی شرایط و کیفیت بهتری داشتیم.»

استیلی درباره بازی بعدی ایران گفت: «با قدرت بیشتری برای پیروزی در آن دیدار تلاش می‌کنیم، چون کارمان را برای صعود از گروه آغاز خواهیم کرد. این اتفاق می‌توانست در بازی با ازبک‌ها هم رخ دهد، اما با توجه به کسب تساوی، در بازی بعد برای رسیدن به پیروزی و افزایش شانس صعود وارد زمین می‌شویم.»

  نورافکن: برای شکست کره آماده می‌شویم

امیدنورافکن، کاپیتان تیم امید بعد از این بازی گفت: «بازی خیلی‌سختی برای ما شد، چون گل اول را خوردیم. باید ریکاوری خوبی انجام بدهیم و خوب آماده شویم تا در بازی دوم برابر کره‌جنوبی شرایط خیلی‌خوبی داشته باشیم. ما مطمئنا می‌توانیم صعود کنیم. تمام بچه‌های تیم تلاش‌شان را می‌کنند تا با شکست کره یک قدم به صعود نزدیک‌تر شویم.»

  دهقانی: مدعی قهرمانی هستیم

دهقانی بعد از بازی گفت: «خداراشکر می‌کنم که تیم با این نتیجه در کورس صعود ماند. ما صددرصد در این رقابت مدعی تصاحب جام قهرمانی هستیم. تلاش می‌کنیم بازی‌های بعدی را ببریم و ضمن صعود از گروه به المپیک برسیم. ما خیلی بهتر از حریف بودیم و باید گل می‌زدیم. من هم در آن صحنه چندبار به توپ ضربه زدم تا اینکه زحمات بچه‌ها نتیجه داد و گل شد. فکر می‌کنم مردم از بازی ما راضی باشند.»

   یادداشت/ سیروس پورموسوی، سرمربی تیم ملی جوانان

هماهنگی بیشتر می‌تواند کلید موفقیت امیدها باشد

همیشه بازی‌های اول در تورنمنت‌های مختلف شرایط خاص خود را دارد و معمولا برای تیم‌ها بازی‌های سختی به شمار می‌رود. این موضوع برای ایران نیز مستثنی نبوده و هم از لحاظ روحی و روانی و هم اینکه امیدها باید در گام اول با قهرمان دور قبلی درحالی بازی می‌کردند که 2 دیدار اخیر تدارکاتی را هم مقابل این تیم واگذار کرده بودند، شرایط را برای آنها دشوار می‌کرد. اما خداراشکر تیم ملی اعتمادبه‌نفس خوبی از خود به نمایش گذاشته و شرایط خوبی در این دیدار داشت.امیدها دو نیمه متفاوت داشتند.

این تیم در نیمه اول دنبال راهکار برای رسیدن به دروازه حریف بود ولی در نیمه دوم کار را توفانی آغاز کرد و چندین فرصت خوب گلزنی را از دست داد. در 10 دقیقه پایانی نیز دوباره احتیاط در دستور کار قرار گرفت تا ایران یک امتیاز از این مسابقه به حساب خود واریز کند. البته دو فرصت خوب گلزنی که یکی از آنها صددرصدی بود نیز توسط شجاعی و محبی از دست رفتند که به نظرم با توجه به اینکه در دیدار اول، بازیکنان کمی استرس داشتند، این اتفاقات طبیعی بود.

در مجموع اگر بخواهیم از بحث شرایط بازی اول خارج شویم، امیدها بازی باکیفیتی را ارائه نکردند و ازبک‌ها از لحاظ کار گروهی بهتر از ما بودند. معتقدم برای ادامه باید تیم امید ایران در کارهای گروهی و تیمی بهتر کار کند. در ادامه پله‌پله و مرحله به مرحله حریفان سخت‌تر شده و هماهنگی بچه‌ها در رقابت‌های آتی می‌تواند اصل کلیدی برای موفقیت باشد.

درخصوص ترکیب امیدها نیز با توجه به اینکه سرمربی تصمیمات لازم را می‌گیرد، پس خود ایشان باید پاسخگوی تصمیمات و نقشه‌هایی که برای این دیدار کشیده، باشد. در هر صورت همه می‌دانند بازیکنی مانند مهدی قائدی می‌تواند در تمامی دقایق بازی در زمین تاثیرگذار باشد و اینکه آیا استیلی با پلن B  سراغ این مسابقه رفت که قائدی را از ابتدا بازی نداد، باید از خود سرمربی سوال کرد.

مرتبط ها