کد خبر: 34488

علی لاریجانی از انتخابات مجلس انصراف داد

عبور از بهارستان با گوشه چشم به پاستور؟

احتمالا دستگاه محاسباتی لاریجانی شرایط سیاسی آینده را چنین تجزیه و تحلیل کرده که اگر قصدی هم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بعدی داشته باشد، ریسک حضور در انتخابات مجلس و شکست در آن را، نپذیرد و اعطای آن را به لقائش ببخشد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  علی لاریجانی، رئیس دوازده ساله مجلس امروز در ویدئویی اعلام کرد که قصد کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو مجلس را ندارد و قید حضور در این انتخابات را خواهد زد.

 

لاریجانی درحالی‌که در دوره انتخابات هشتم و نهم مجلس با رای قاطع و بالا نفر اول از حوزه انتخابیه  قم وارد مجلس شده بود، در دوره دهم نیز با افت قابل تامل 110 هزار رای مواجه شد و به عنوان نفر دوم از این شهر راهی ساختمان بهارستان شد. همین مسئله نمایان‌گر ریزش بدنه اجتماعی او در در سه دوره اخیر مجلس بوده است.

همچنین لاریجانی یکی از مهم‌ترین شرکای سیاسی و استراتژیک روحانی در 6 سال اخیر شناخته می‌شد و در ماجراهای گوناگون بیشترین همراهی و همسوئی را با او داشته است. از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس تا تلاش‌های گسترده برای رای اعتماد به برخی وزرا و عدم استیضاح وزاری دیگر. حالا کارنامه روحانی تاثیر خودش را بر بدنه اجتماعی لاریجانی نیز گذاشته است.

از طرف دیگر در چند سال گذشته در محافل مختلف و گوشه و کنار نیز زمزمه‌هایی مبنی بر کاندیداتوری و حضور وی در انتخابات  ریاست جمهوری لاریجانی در سال 1400 به گوش می‌رسد و به نظر می‌آید  او نیم‌نگاهی به ساختمان پاستور و نهاد ریاست جمهوری داشته باشد.

با این وضع و همچنین قرار نگرفتن او در لیست اصولگرایان قم باعث می‌شود او اگر در انتخابات این شهر و یا شهرهای دیگر به صورت مستقل و یا زیر چتر یکی از گروه‌های سیاسی وارد انتخابات شود و شکست بخورد و یا حتی راهی بهارستان شود اما در نشستن در کرسی ریاست مجلس ناکام بماند، یک هزینه سیاسی برایش به حساب آید.

احتمالا دستگاه محاسباتی لاریجانی شرایط سیاسی آینده را چنین تجزیه و تحلیل کرده که اگر قصدی هم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بعدی داشته باشد، ریسک حضور در انتخابات مجلس و شکست در آن را که  با توجه به مختصاتی که گفته شد محتمل است، نپذیرد و اعطای آن را به لقائش ببخشد.

مرتبط ها