کد خبر: 34282

حسین طلا/

سکان آرامش کشور

کشور در روزهای گذشته با دو چالش امنیتی و اقتصادی مواجه بود. حضور مردم چالش امنیتی را تا حد زیادی مرتفع کرد و زمینه مناسبی را برای تمرکز دولت بر چالش اقتصادی فراهم آورد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حسین طلا، شهردار اسلامشهر طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: همان‌طور که دولت در جنگ اقتصادی به‌سر می‌برد و با فشارهایی از این ناحیه مواجه است، این فشار روی زندگی مردم نیز وجود دارد و افزایش قیمت‌ها و مشکلات معیشتی نارضایتی‌های متعددی را برای آنها به وجود آورده است. فضای اقتصاد آن‌گونه که باید باشد نیست. درآمد خانوارها دچار مشکل شده و دست‌خالی دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین کارفرما و معضل تزریق پول نیز مشکلاتی را در حوزه پروژه‌ها و طرح‌ها پدید آورده است.

مردم از وضع موجود گلایه دارند اما اغتشاشاتی که در سطح شهرها و شهرستان‌ها ظهور و بروز داشت نسبتی با مردم نداشت. مردم به‌خاطر ناراحتی به اموال خود آسیب نمی‌زنند. آنچه اتفاق افتاد تولید اغتشاش از سوی جریان سازماندهی‌شده‌ای بود که به بهانه افزایش قیمت بنزین برای انتقام از و مردم به میدان آمده بود.

در روزهای گذشته بسیاری از مقامات غربی و تحلیلگران آن طرف آبی صراحتا اعلام کردند دو سال روی شبکه اغتشاش کار شد تا بتوان در زمان لازم از آنها استفاده کرد. با این وصف حساب آن چیزی که در طول این چند روز در شهرهای مختلف اتفاق افتاد از حساب مردم جداست. این البته به‌معنای عدم ناراحتی و گلایه‌مندی مردم از عملکرد مسئولان نیست. مردم گلایه دارند اما حساب میراث شهدای انقلاب و شهدای دفاع مقدس را از عملکرد مسئولان و مدیران اجرایی جدا می‌کنند.

حمایت مردم، حمایت از نظام و اعلام پایبندی و وفاداری نسبت به خون شهدا و آرمان‌های انقلاب بود؛ آرمان‌هایی که پیش از این نیز در مقاطع مختلف برای حفظ‌شان هزینه داده‌اند.اگر رهبر انقلاب در این موضوع ورود نکرده و دراین‌باره اتمام‌حجت نمی‌کردند وضع احتمالا به‌گونه دیگری رقم می‌خورد و گلایه‌مندی‌ها میان انقلابیون شدت بیشتری داشت اما وقتی رهبری به موضوع ورود کرده و آن را محصول کار کارشناسی و تصمیم سران قوا تلقی کردند و این تصمیم را مورد حمایت و تایید قرار دادند، مردم به‌رغم اعتراض‌شان به میدان آمدند. اگرچه این حضور همان‌گونه که ذکر شد به‌معنای رضایت از عملکرد مسئولان نیست و همه مسئولان در سطوح مختلف موظفند نسبت به رفع مشکلات جامعه و رفاه نسبی مردم سعی و تلاش بیشتری به خرج دهند. کارگزاران همچنین نباید آنچه روز دوشنبه در تهران و روزهای اخیر در دیگر شهرها اتفاق افتاد را به‌عنوان مهر تایید و حمایتی بر عملکردهای خود تفسیر کنند و لازم است  متوجه پیام واقعی این حضور بشوند.

کشور در روزهای گذشته با دو چالش امنیتی و اقتصادی مواجه بود. حضور مردم چالش امنیتی را تا حد زیادی مرتفع کرد و زمینه مناسبی را برای تمرکز دولت بر چالش اقتصادی فراهم آورد. معیشت مردم در گرو وضعیت اقتصادی کشور است. پایه و رکن اساسی اقتصاد، گردش مالی و رونق اقتصادی و مهم‌تر از همه سرمایه‌گذاری است. ثبات، رابطه مستقیمی با امنیت و امنیت اقتصادی دارد. تثبیت این امنیت به‌طور طبیعی زمینه رونق اقتصادی را فراهم می‌آورد.فردی که پولی در اختیار داشته و قصد سرمایه‌گذاری دارد، مکانی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که ثبات و امنیت در آن مستقر است و آشوب و بلوا در آن وجود ندارد. این یک اصل ثابت است و در شرایط فقدان ثبات و امنیت اساسا جذب سرمایه موضوعیتی ندارد.با چنین پیش‌فرضی باید توجه داشت که مردم به‌عنوان سکان آرامش نظام نقش خود را به‌خوبی ایفا کردند و به‌رغم همه سازماندهی‌های صورت‌گرفته با مرزبندی با اغتشاش‌گران و نیز با حضور به‌موقع در صیانت از نظام، بساط اغتشاش تقریبا از روز دوشنبه در کل کشور جمع شد. موضوعی که مهم‌ترین علتش عدم همراهی مردم با آشوبگران بود. آنها درصدد بودند روی موج نارضایتی و گلایه مردم از گرانی بنزین سوار شوند. مردم اما هوشمندی به خرج دادند و با آنها همراه نشدند. آن مرزبندی و این حضور به‌موقع بیش از هر چیز مردمی‌بودن نظام را به اثبات   رسانده و ماندگاری آن را تضمین می‌کند.

طبیعتا برای هر کسی که در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری دستی بر آتش دارد بازگشت ثبات و امنیت از اهمیت مضاعفی برخوردار است. خیلی از کشورها نتوانستند اعتراض‌های داخلی‌شان را این‌گونه مدیریت کنند. فرانسه همیشه مدعی یا حتی آمریکا از این دسته‌اند. در کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز عمدتا اعتراض‌ها به ناامنی‌ و درگیری‌هایی منجر شد که فرار سرمایه‌ها را به‌دنبال داشت.نظام جمهوری اسلامی به‌رغم همه تهدیدات موجود و با وجود سازماندهی و پول‌هایی که هزینه شد تا سازمان آشوب فراهم شود و در خیابان‌های شهر‌های ایران عملیات کند، توانست خود را به ثبات برساند. این اتفاق‌ها اگر در هر کشور دیگری رخ می‌داد شاید می‌توانست یک کشور را ساقط کند ولی نظام جمهوری اسلامی توانست با مشی مردمی خود، بر آنها فائق‌ آید.

در چنین شرایطی حضور مردم یک پیام داخلی نیز دارد. کارگزاران نظام در سطوح مختلف باید این پیام را دریابند که عقد اخوتی هم اگر هست با کشور و آرمان‌ها و خون شهدا است، نه با برخی مسئولان!در پایان نیز ذکر این نکته ضروری است که ما در حوزه مدیریت نیازمند بهره‌گیری از تجربیات مختلف داخلی و خارجی برای مواجهه  با چنین رخداد‌هایی هستیم. هرچه باشد به‌نظر می‌رسد خیلی از اتفاق‌هایی که در روزهای اخیر رخ داد برای مجریان قابل پیش‌بینی و حتی پیشگیری بود و ما می‌توانستیم با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق و ساماندهی مناسب، مانع از خسارت‌های وارده و آسیب‌هایی که مردم متحمل شدند، شویم.

مرتبط ها