کد خبر: 32384

گزارش فرهیختگان از دیدار دانشجویان با کارگران

دانشجویان در هفت‌تپه دنبال چه بودند؟

دانشجویان و طلاب بسیجی اهواز به همراه جمعی از دانشجویان فعال بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، ۱۸ مهرماه با موسوی‌فرد، امام‌جمعه اهواز دیدار کرده و مشکلات کارخانه نیشکر هفت‌تپه و کارگران را بررسی کردند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حدود 22 روز است که اعتراض‌های کارگری کارخانه نیشکر هفت‌تپه از سر گرفته شده و این‌بار دانشجویان دانشگاه‌های اهواز و تهران به‌منظور حمایت از آنان، در جمع این کارگران حضور پیدا کرده‌اند.
مدت‌هاست صدای اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه، گوش فلک را پر کرده، اعتراض‌هایی که گا‌هی با بی‌اعتنایی مسئولان مواجه می‌شود و کسی چاره‌ای اساسی برای حل آن نمی‌اندیشد.

سال ٩٧ این اعتراض‌ها به‌حدی بالا گرفت که کارگران به خیابان‌ها آمدند و یاری خواستند. برخی به‌خاطر حقوق‌ معوقه طولانی‌مدت‌شان حتی نمی‌توانستند حداقل مایحتاج زندگی‌شان را تامین کنند؛ تا آنجا که سردر برخی مغازه‌ها، تابلویی با مضمون «به کارگران هفت‌تپه نسیه نمی‌دهیم» نصب شده بود!

 آنچه مسلم است اینکه منشأ این اعتراض‌ها مساله خصوصی‌سازی بوده و هست. در سال گذشته با ورود برخی ارگان‌ها، اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه خاتمه یافت و آنها سر کارشان برگشتند و معوقات به مرور پرداخت شد. هرچند برخی کارگران معترض به جرم اعتراض دستگیر شدند و هنوز در بازداشت به سر می‌برند، اما هرچه بود قضیه فیصله پیدا کرد و فضای هفت‌تپه آرام گرفت. تا اینکه شهریور امسال، بار دیگر صدای اعتراض هفت‌تپه بلند شد.

این‌بار به خاطر اخراج تعدادی از کارگران به بهانه پایان قرارداد کاری، کارگران در راستای حمایت از همکاران اخراج‌شده خود و نگرانی از بابت وضعیت قراردادی‌شان، شروع به اعتراض کردند.

با اوج‌گیری اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه، تشکل‌های دانشجویی استان خوزستان (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی اهواز) به‌منظور حمایت از این کارگران مظلوم که تنها مطالبه‌شان، گرفتن حق و حقوق خود بوده، به جمع معترضان آمدند و پای درددل‌های کارگران نشستند.

در دیدار دانشجویان با کارگران معترض هفت‌تپه، مصطفی حیدری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز حضور داشت. او در بین این کارگران معترض شروع به صحبت کرد و گفت: «هدف ما از آمدن به هفت‌تپه، شنیدن صدای کارگران است. ما دانشجویان پیگیر مطالبات بحق شما خواهیم بود. صدای کارگران معترض را به گوش حجت‌الاسلام رئیسی خواهیم رساند و در کنارتان می‌ایستیم. اگر لازم باشد، ۱۰ بار دیگر در جمع‌تان حاضر می‌شویم تا به نتیجه برسیم. صدای کارگران را به گوش مسئولان خواهیم رساند و پیگیر حل این جریان خواهیم بود.»

اعتراض‌های مسالمت‌آمیز کارگران هفت‌تپه ادامه پیدا کرد تا آنجا که منجر به بازداشت کارگران کارخانه به دلیل مسائل امنیتی شد. حدود ۱۱ کارگر این کارخانه هفته گذشته در مسیر تهران به شوش برای دیدار با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس عازم تهران بودند، اما آنها هیچ‌گاه به تهران و مجلس نرسیدند بلکه در عوارضی خرم‌آباد دستگیر شدند.

با دستگیری این کارگران و پس از آنکه دانشجویان و تشکل‌های استان خوزستان و برخی دانشگاه‌های اهواز با کارگران هفت‌تپه دیدار کردند و نتیجه‌ای برای این کارگران حاصل نشد، نوبت به دانشجویان دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و شریف رسید. این دانشجویان مطالبه‌گر با همراهی دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های خوزستان اعلام کردند که به مدت سه روز در اهواز و منطقه هفت‌تپه با امام‌جمعه اهواز و سایر مسئولان استانی برای حل مشکلات کارگران دیدار می‌کنند. همچنین در جمع کارگران معترض هفت‌تپه حاضر می‌شوند و صدای آنها را می‌شنوند.

در همین راستا، دانشجویان و طلاب بسیجی اهواز به همراه جمعی از دانشجویان فعال بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، ۱۸ مهرماه با موسوی‌فرد، امام‌جمعه اهواز دیدار کرده و مشکلات کارخانه نیشکر هفت‌تپه و کارگران را بررسی کردند.

موسوی‌فرد، امام‌جمعه اهواز در این دیدار پیرامون مشکلات کارگران هفت‌تپه و حضور دانشجویان بین آنان گفت: «شما دانشجویان درباره مشکلات خصوصی‌سازی نباید فقط پرونده هفت‌تپه را ببینید، چراکه کارخانه‌های بسیاری از بین رفته‌ا‌ند که در این زمینه می‌توان به کارخانه لوله‌سازی خوزستان که با پنج هزار کارگر فعالیت می‌کرد، اشاره کنیم. تعطیلی این کارخانه حتی رسانه‌ای نیز نشد. چنین نمونه‌هایی در کشور فراوان وجود دارد و متاسفانه در زمینه خصوصی‌سازی ما شاهد نوعی خصوصی‌خواری هستیم که این برای کشور ما یک مصیبت است؛ مانند مشکلات کارگران هفت‌تپه. البته مدیر هم مهم است که در همین خوزستان نمونه موفق داشتیم. مجموعه دانشجویی و همه ما دنبال این هستیم که اصل نظام را حفظ کنیم، وقتی راس نظام این‌طور تشجیع می‌کند که مطالبه عدالت کنید و شما را تشویق می‌کند، باید جهت‌دهی‌های ما اصلاح شود. در دهه 80 گاهی کارگران هفت‌تپه چند ماه، چند ماه حقوق نمی‌گرفتند، اما صدا این‌طور در نمی‌آمد؛ این واگذاری‌ها باعث شده به مشکل کارگران اضافه شود.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در جمع کارگران می‌گوید: «در حد توان‌مان در کنار شما خواهیم ماند و مطالبات‌تان را پیگیری می‌کنیم تا روند قانونی آن طی شود. مساله اصلی عدم‌اهلیت مالک کارخانه است که پیگیر این قضیه خواهیم بود. به هر ترتیبی که شده، این کارخانه باید به‌طور منسجم اداره شود. مشکل فقط پرداخت معوقات و حقوق‌ کارگران نیست بلکه مساله اصلی، اداره این شرکت است. مسئولان استانی و کشوری باید در جمع کارگران هفت‌تپه حاضر شوند و به‌طور مستقیم حرف آنان را بشنوند.

یکی از دانشجویان که معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بود، گفت: «روال خصوصی‌سازی کارخانه‌ها باید متوقف شود و روند واگذاری این شرکت‌ها باید به‌طور دقیق، بررسی و حسابرسی شود. پیگیر حضور رئیس قوه قضائیه در هفت‌تپه خواهیم بود و امیدواریم حل این مساله در اولویت قرار گیرد.»

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و شریف نیز در نامه‌ای خطاب به رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواستار حضور وی در هفت‌تپه شده و اعلام کردند رسیدگی به مساله هفت‌تپه باید در اولویت فعالیت‌های دستگاه قضا قرار بگیرد.

 در این نامه این‌طور آمده است: «نظر به وضعیت شرکت صنایع نیشکر هفت‌تپه و اتفاقاتی که در پی واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رخ داده است، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با حضور در منطقه و بررسی میدانی ایضا جلساتی با مسئولان استانی ازجمله امام‌جمعه محترم شهرستان اهواز، رئیس دادگستری استان، فرمانده قرارگاه حضرت ابوالفضل(ع) و استماع بلاواسطه مشکلات و مطالبات کارگران سعی بر امتثال امر مقام معظم رهبری مبنی‌بر پیگیری مطالبات مردمی توسط دانشجویان داشته است. برآورد بررسی و پیگیری‌های بسیج دانشجویی؛ ضرورت حضور جنابعالی بین کارگران شرکت مذکور و ورود جدی به مساله، جهت رفع هرچه سریع‌تر مشکلات است. لذا مستدعی است بازدید و اعمال نظر در این مساله را در اولویت اقدامات و برنامه‌های خود قرار دهید.»

همچنین این دانشجویان در نامه‌ دیگری خطاب به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، خواستار پوشش صریح و بی‌پرده اتفاقات و مطالبات هفت‌تپه در صداوسیما شدند و طی ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای به صداوسیما برای پرداختن صریح و بی‌پرده به این مطالبات کارگران، اعلام کردند: «درصورت نپرداختن به موضوع در مدت زمان تعیین‌شده، بسیج دانشجویی، مستندی در این‌باره تهیه کرده و راسا آن را رسانه‌ای می‌کند. طبعا این اقدام نشانگر عدم‌کفایت و استطاعت صداوسیما در بدیهی‌ترین وظیفه خود است و این لکه ننگ به دامان این نهاد باقی خواهد ماند.»

آنچه عنوان شد روایت و گزارشی از حضور دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران، شهید بهشتی و شریف در منطقه هفت‌تپه بود. باید صبر کرد و نتیجه این  عدالت‌خواهی را دید.

 
* نویسنده : یزدان محمدی روزنامه نگار

مرتبط ها