کد خبر: 193523

وزارت خارجه:

سرکنسول افغانستان در مشهد تایید نشده است

طبق اعلام وزارت امور خارجه، هنوز مسیر قانونی معرفی سرکنسول جدید طی نشده و فردی که اکنون مسئولیت کنسولگری را به عهده گرفته، سرپرست موقت است.

چندی پیش خبر انتصاب فیض‌الرحمن عطایی به عنوان سرپرست جدید سرکنسولگری افغانستان در مشهد اعلام شد. فیض‌الرحمن عطایی در سخنانی در تالار غازی امان‌الله خان کنسولگری افغانستان در مشهد از موافقت جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش او به عنوان سرپرست این نمایندگی و تلاش‌ها و خدمات جابر انصار، سرکنسول سابق تشکر و قدردانی کرد.

این درحالی است که شب گذشته جابر انصار با برگزاری مراسمی در محل کنسولگری افغانستان در مشهد پایان ماموریت خود را بعد از ۵ سال اعلام کرد.

در واکنش به این خبر معصومی‌فر، رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال‌شرق کشور گفت: «هنوز مسیر قانونی معرفی سرکنسول جدید طی نشده و فردی که اکنون مسئولیت کنسولگری را به عهده گرفته، سرپرست موقت است.»

وی افزود: «نمی‌توان گفت کنسولگری افغانستان به طالبان واگذار شده است. ماموریت سرکنسول سابق از مدت‌ها پیش تمام شده بود و قرار بود فردی جدید از سمت افغانستان به ایران معرفی شود. فردی که افغانستان به عنوان سرکنسول جدید این کشور در مشهد معرفی کرد، مطابق با چهارچوب کنوانسیون وین نبود و بر همین اساس وزارت خارجه ایران این فرد را نپذیرفت.» 

معصومی‌فر در ادامه ذکر کرد: «اکنون یکی از کارشناس‌دیپلمات‌های کنسولگری افغانستان به صورت موقت از سمت هیات حاکمه این کشور برای سرپرستی کنسولگری معرفی و مشغول به کار شده است. هنوز مسیر قانونی معرفی سرکنسول جدید طی نشده و فردی که اکنون مسئولیت کنسولگری را به عهده گرفته، سرپرست موقت است. در مراحل بعدی باید فردی در چهارچوب‌های دیپلماتیک از سمت افغانستان معرفی و چنانچه به تایید وزارت خارجه ایران برسد، به عنوان سرکنسول افغانستان در مشهد آغاز به کار کند.»

 

مرتبط ها