کد خبر: 193176

درباره یک ویدئو از حاشیه نماز جمعه تهران؛

جواب فحش، فحش نیست

علی‌رغم تذکرهای متعدد رهبر انقلاب بازهم شاهد برورفتارهای مخرب و غیرسازنده هستیم. تکرار این مساله در نمازجمعه اثرات نامطلوب بیشتری درپی دارد که ازجمله آن می‌توان به مرجعیت‌زدایی از این نهاد سیاسی و معنوی اشاره کرد.

فرهیختگان: پس از برگزاری نمازجمعه هفته گذشته ویدئویی در فضای مجازی بازتاب یافت که نشان می‌داد تعدادی از افراد حاضر حین خروج از محل برگزاری به محمدجواد ظریف، رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم توهین ‌می‌کنند. گرچه رفتار انتقادی رادیکال امری مذموم است اما در صحنه سیاسی برای جلوگیری از چنین رفتارهایی می‌شود اقداماتی را انجام داد و تا حد امکان از تشدید فضا جلوگیری کرد. 

چنین اقداماتی پس از یک انتخابات دوقطبی برای همه کاندیداها و ستادهای انتخاباتی‌شان ضروری است و پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب با توجه به مسئولیت اجرایی که برعهده گرفته عملکردش بیش از گذشته زیر ذربین منتقدان قرار می‌گیرد. لذا او و ستادش نیز باید بیش از همه کاندیداهای انتخابات حواس‌شان باشد تا در تله تشدید دوقطبی گرفتار نشوند. 

ظریف در طول هشت سالی که در وزارت خارجه فعالیت اجرایی داشت هیچ وقت آن‌طور که روز جمعه هدف اظهارات توهین‌آمیز قرار گرفت مورد عتاب بدنه اجتماعی منتقدانش نبوده است. لذا ادبیاتی که برخی در روز جمعه خطاب به او به کار بردند را صرفا نمی‌توان در چهارچوب انتقاد به عملکرد او تعریف کرد.

برای درک چرایی به وجود آمدن این تخاطب تند باید کنش انتخاباتی وزیرخارجه دولت دوازدهم را نیز لحاظ کنیم. ورود ظریف به کشمکش‌های انتخاباتی طبعا مواجهه منتقدان با او را نیز تشدید می‌کند؛ چراکه عرصه رقابت‌های انتخاباتی به دلیل فعالیت‌های هیجانی لیدرها و ستادهای انتخاباتی نزاع‌های سیاسی را تحت تاثیر قرار داده و وجه غیرمنطقی آن را قوت می‌بخشد.

اگرچه نگاه دلسوزانه ایجاب می‌کند که در فضای انتخاباتی کاندیداها و ستاد‌های تبلیغاتی‌شان از دامن زدن به شکاف‌های اجتماعی پرهیز کرده و بر تبلیغ مزیت‌های رقابتی خود تمرکز کنند اما اگر بروز برخی رفتارهای دوقطبی‌ساز را اجتناب‌ناپذیر تلقی کنیم باید برای درمان آن برنامه داشته باشیم. 

برهم‌زدن سخنرانی شخصیت‌های مختلف با هدف بیان اعتراض به مواضع سیاسی آن شخصیت هیچ‌گاه مورد تایید رهبر انقلاب نبوده است و همین مساله تذکر چندباره‌ رهبری را نیز به‌دنبال داشته.

علی‌رغم تذکرهای متعدد رهبر انقلاب اما بازهم شاهد بروز این رفتارهای مخرب و غیرسازنده هستیم. تکرار این مساله در نمازجمعه اثرات نامطلوب بیشتری درپی دارد که ازجمله آن می‌توان به مرجعیت‌زدایی از این نهاد سیاسی و معنوی اشاره کرد. نمازجمعه که نماد وحدت مسلمین بوده و تذکرات اخلاقی جزء لاینفک آن محسوب می‌شود نباید دستاویز اقدامات غیراخلاقی وحدت‌شکن قرار گیرد.

متن کامل گزارش علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها