کد خبر: 192893

رد خون در آثار هنری؛

نگاهی به هنر عاشورایی هیأت‌ها در محرم 1403

هنر عاشورایی، تنها به بازنمایی واقعه‌‌ کربلا محدود نمی‌شود، بلکه پیام‌رسانی است برای انتقال پیام‌های این حماسه به نسل‌های آینده. مفاهیمی مانند ایثار، فداکاری، ظلم‌ستیزی، آزادگی و شهادت در هر قالبی که قرار بگیرد، حرف‌های زیادی برای زدن پیدا می‌کند و هنر واسطه‌ای است تا سر نهفته در هرکدام را نشان دهد. 

فرهیختگان: از قدیم الایام، هنر و عاشورا پیوندی ناگسستنی باهم داشته‌‌اند، گویی در گذر زمان، این دو مقوله باهم ترکیب شده‌اند و شور و شعور حماسه‌ کربلا را در قالب‌های گوناگون هنری به تصویر کشانده‌اند.

هنر، زبانی گویا و رسا برای بازخوانی حماسه‌‌ عاشوراست. حماسه‌ای که هر لحظه‌اش تجلی دلاوری، شهادت و شجاعت است. نقاشان، با قلم‌موی خود، رشادت و فداکاری امام حسین (ع) و یاران باوفایش را بر تابلو نقش می‌بندند. شاعران، با سرودن حماسه‌ها و مرثیه‌ها، نغمه‌‌ جان‌سوز عاشورا را در گوش جان عاشقان می‌خوانند و مستمعان تکرار می‌کنند. تعزیه‌خوانان، با حرکات موزون و نوای حزن‌انگیز، واقعه‌‌ کربلا را به تماشا می‌گذارند و گویی تماشاگران را به سفری در زمان می‌برند تا عظمت این واقعه را از نزدیک لمس کنند. 

هنر عاشورایی، تنها به بازنمایی واقعه‌‌ کربلا محدود نمی‌شود، بلکه پیام‌رسانی است برای انتقال پیام‌های این حماسه به نسل‌های آینده. مفاهیمی مانند ایثار، فداکاری، ظلم‌ستیزی، آزادگی و شهادت در هر قالبی که قرار بگیرد، حرف‌های زیادی برای زدن پیدا می‌کند و هنر واسطه‌ای است تا سر نهفته در هرکدام را نشان دهد. 

یکی از کارهایی که در چندسال اخیر بسیار موردتوجه قرار گرفته و هیات‌ها برای معرفی و شناسایی خودشان از آن استفاده می‌کنند، ساخت کلیپ است. معمولا کلیپ‌ها با مداحی‌هایی ساخته می‌شوند که از محرم سال قبل به‌یادگار مانده است. 

یکی دیگر از مسائلی که در ویژگی‌های بصری هیات‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، جایگاهی است که برای مداح و سخنران مشخص شده است. به‌جز منبر یا سکویی که او را از جمعیت بالاتر می‌آورد، پشت سر گرداننده‌های مراسم یکی از قاب‌هایی است که چشم بیننده را به خود خیره می‌کند. در سیاهی دیوارها و لباس روضه‌خوان‌ها و گریه‌کن‌ها، نصب یک طرح در پشت سر افراد حس و حالی بیننده را تشدید می‌کند. 

مورد دیگری که در ویژگی‌های بصری هیات‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، جایگاهی است که برای مداح و سخنران مشخص شده است. به‌جز منبر یا سکویی که او را از جمعیت بالاتر می‌آورد، پشت سر گرداننده‌های مراسم یکی از قاب‌هایی است که چشم بیننده را به خود خیره می‌کند. در سیاهی دیوارها و لباس روضه‌خوان‌ها و گریه‌کن‌ها، نصب یک طرح در پشت سر افراد حس و حالی بیننده را تشدید می‌کند.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها