کد خبر: 13242

اخبار پیرامون جان باختگان مسکن مهر همچنان تکذیب می شود

واقعیت مسکن مهر

در میان نخستین واکنش‌های دولتمردان، بیش از هر چیز، ابراز نگرانی نسبت به «مسکن مهر»، جای ابراز همدردی با مردم مصیبت‌زده را گرفته بود. پروژه‌ای که چهار سال است گریبان دولت را گرفته و از قضا به واسطه انباشت مطالبات اجتماعی، آن را رها هم نمی‌کند. طرحی که در این سال‌ها آن را مزخرف خواندند و به انحای مختلف تلاش کردند آن را به حاشیه برانند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شــامگـــاه یکـشنبه که زمین لرزید، بسیاری از هموطنان‌مان در شهرهای غربی به خاک سیاه نشستند. مردم به‌ویژه در قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی که بعد از دیدن «اذا زلزلت الارض زلزالها» به پیش چشم خود، از زیر آوار خانه‌های ویرا‌ن‌شان، جان سالم به‌در برده بودند در همان ساعات اولیه تصورش را هم نمی‌کردند که در چشم برهم زدنی، هستی برباد رفته‌شان طعمه بازی‌های سیاسی شود. گویی داغ عزیزان از دست داده کم بود و حالا باید نمک سیاسی‌کاری هم بر زخم‌های عمیق مانده بر دل پاشیده می‌شد تا تلخی آنچه اتفاق افتاده بود تکمیل می‌شد.

حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن یک زلزله

در میان نخستین واکنش‌های دولتمردان نیز، بیش از هر چیز، ابراز نگرانی نسبت به «مسکن مهر»، جای ابراز همدردی با مردم مصیبت‌زده را گرفته بود. پروژه‌ای که چهار سال است گریبان دولت را گرفته و از قضا به واسطه انباشت مطالبات اجتماعی، آن را رها هم نمی‌کند. طرحی که در این سال‌ها آن را مزخرف خواندند و به انحای مختلف تلاش کردند آن را به حاشیه برانند. حالا ظاهرا از منظر برخی، این بهترین موقعیت برای خلاصی از آشی است که قبلی‌ها پخته‌اند. قبلی‌هایی که همچنان کاسه و کوزه همه ناکارآمدی‌ها بر سر آنها شکسته می‌شود.

اسحاق جهانگیری مرد شماره یک این بازی بود. معاون اول رئیس‌جمهور، فردای حادثه مدعی شد بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است. جهانگیری ضمن ابراز تاسف نسبت به این موضوع از وزیر راه و شهرسازی خواست بررسی کند که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند.

نتیجه بررسی‌ها اما ظاهرا چندان مطلوب دولتی‌ها نبوده است. علی‌رغم سکوت قابل تأمل عباس آخوندی در یک هفته‌ای که از این ماجرا می‌گذرد، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی مطالبه معاون اول را پاسخ گفته و از قضا گفته که همه بلوک‌های مسکن مهر ایستایی خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند و همین امر موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارت جانی نسبت به ساختمان‌های اطراف شده؛ به‌طوری که آمارهای غیررسمی اعلامی در منطقه حاکی از کشته شدن دو نفر در این پروژه تاکنون بوده است. احمد اصغری‌مهرآبادی در این‌باره توضیح داده که در شهرستان سرپل ذهاب دو پروژه 200 واحدی و 576 واحدی توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده که پروژه اول هیچ‌گونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای 24 بلوک بوده نیز از نظر سازه‌ای سالم و حتی یک سقف نیز از کل پروژه فرو نریخته است. این در حالی است که دیوارهای جانبی آن بلوک‌ها به‌خصوص در طبقات پایین با توجه به‌شدت زلزله 7.3 ریشتری تخریب شده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، در ادامه آب پاکی را روی دست همه ریخته و می‌گوید اظهارنظر‌ها پیرامون بیشتر بودن تعداد کشته‌شدگان در سایت مسکن مهر به هیچ‌وجه صحت نداشته و اظهارات در این خصوص تحت تاثیر برخی از اخبار کذب منتشر شده، بوده است.

صحبت‌های مشاور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی هم همین گزاره را تایید می‌کند. سیداحمد خادمیان پس از بازدید میدانی از منطقه درخصوص حرف و حدیث‌ها پیرامون مسکن مهر می‌گوید: «ما ساختمان‌های غیر از مسکن مهر را که دقیقا در کنار مسکن مهر قرار داشتند بازدید کردیم که کاملا تخریب و با خاک یکسان شده بود و از آنها نیز عکس و فیلم گرفتیم. پس این نشان می‌داد که مسکن مهر توانسته از تلفات زیاد جلوگیری کند.» برآورد اولیه خادمیان این است که وقتی محاسبات یک سازه را انجام می‌دهند، سقف و ستون باید در برابر هشت ریشتر زلزله استقامت داشته باشد که ساختمان‌های مسکن مهر محکم و استوار ایستاده‌اند.

به گفته مشاور قائم‌مقام آخوندی، شاید اگر 576 خانوار ساکن در پروژه شهید شیرودی هم در واحدهای غیرمسکن مهر ساکن بودند، الان شاهد فاجعه بزرگ‌تری بودیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیش از این در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره تلویحی به ادعاهای مطرح شده درخصوص مسکن مهر، گفته بود: «اگر خود مردم خانه خود را بسازند، بهتر از این است که ما بخواهیم برای آنها مسکن ایجاد کنیم.»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه هم که در روز‌های گذشته خبری مبنی‌بر کشته شدن 100 نفر در ساختمان‌های مسکن مهر به نقل از وی منتشر شده بود این خبر را تکذیب کرده و در توضیح دقیق‌تر اظهارات پیش‌تر گفته خود می‌گوید: «در مجتمع‌های مسکن مهر خود مالک -که توسط مردم ساخته شده ولی تحت عنوان مسکن مهر وام گرفته است- 100 نفر کشته شده‌اند ولی در مسکن مهری که دولت ساخته تنها دو نفر کشته شده‌اند و در این مجتمع‌ها سازه بر اثر زلزله تخریب نشده است.»

حالا فضای سنگین بعد از زلزله وارد هشتمین روز خود شده است. سکوت عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز همین‌طور. در این میان اظهارات گاه‌وبیگاه مدیران میدانی مبنی‌بر استحکام قابل قبول مسکن مهر و کمترین تعداد کشته‌ها در ساختمان‌های مربوط به این پروژه، سناریوی طراحی شده بالادستی‌ها را بدجور با چالش مواجه ساخته است.

 

اختصاص حدود 9 میلیون سهم بلاعوض به هر خانوار زلزله‌زده

 محمدباقر نوبخت صبح روز گذشته در دیدار با آیت‌ا... مکارم‌‌شیرازی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به حادثه زلزله در غرب کشور اظهار داشت: «دولت سه وظیفه امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائمی را پس از وقوع حادثه در دستورکار قرار داد و مردم هم در این زمینه کمک‌های قابل‌ستایشی به زلزله‌زدگان ارائه دادند.»

وی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهوری به کرمانشاه از همان روز نخست دستورات لازم داده شد و در پنج سرفصل کمک به زلزله‌زدگان برنامه‌ریزی شد، افزود: «موضوع رسیدگی به زلزله‌زدگان همچنان در دولت با جدیت در دستور کار قرار دارد و از مردم می‌خواهیم در بازسازی خانه‌های تخریب‌شده اصول فنی و ایمنی را رعایت کنند.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی متاسفانه شاهد تخریب خانه‌های تازه‌ساخت در زمین‌لرزه بوده‌ایم، ابراز کرد: «دولت 281 میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض و 659 میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان‌قیمت برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته ‌که این پول علی‌رغم محدودیت‌های بودجه‌ای هم‌اکنون به‌حساب بنیاد مسکن واریز شده است.»

براساس آماری که حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده مردم کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب از جمعیت 30 هزار نفری خانوارهای درگیر در امر زلزله داد و براساس گفته‌های محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با یک حساب سرانگشتی دولت، حدود 9 میلیون تومان بلاعوض به خانوارهای زلزله‌زده کرمانشاهی پرداخت خواهد کرد. از کفایت یا عدم کفایت این مبلغ جهت ترمیم آسیب‌های وارد آمده به زلزله‌زدگان سخن به میان نمی‌آوریم اما تحقق یا عدم تحقق این وعده که در حضور یکی از مراجع تقلید اعلام شده است، زیر ذره‌بین مطالبه‌گری میلیون‌ها ایرانی و هزاران آسیب‌دیده این حادثه است که به اتفاق از عدم خدمت‌رسانی دولت در روزهای سخت مردم سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن گلایه‌مند بودند.