• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۳ - ۱۰:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» تاخیر در رسیدن اولین طرح نمایندگان در دوره یازدهم به صحن علنی را بررسی کرد

دلایل مبهم برای تعویق طرح شفافیت

برخی نمایندگان معتقدند که طرح شفافیت آرای نمایندگان باید هرچه زودتر به صحن بیاید چراکه از یک سو ممکن است نظرات نمایندگان و مصر بودن آنها بر این امر، در انبوه فعالیت‌های روزمره گم یا کم‌اثر شود و از سوی دیگر وجهه مجلسی که قرار بود با این عنوان شناخته شود و پاسخگوی مطالبات مردم باشد با خدشه مواجه شود.

دلایل مبهم برای تعویق طرح شفافیت

به گزارش «فرهیختگان»، طرح شفافیت آرای نمایندگان همچنان به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم و در صف بررسی در مجلس شورای اسلامی به‌شمار می‌رود. چندی پیش نیز تعدادی از نمایندگان با امضای درخواستی، خواهان بررسی خارج از نوبت این طرح در صحن علنی شدند. درخواستی خطاب به هیات‌رئیسه مجلس که در آن ذکر شده بود: «تقاضامندیم طرح شفافیت آرای نمایندگان بر اساس تبصره 1 ماده 100 قانون آیین‌نامه خارج از نوبت رسیدگی شود.» این درخواست از آنجایی وجاهت داشت که بر اساس تبصره 1 ماده 100 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی؛ حداقل 50 نفر از نمایندگان می‌توانند از رئیس جلسه مجلس تقاضا کنند گزارش چاپ شده کمیسیون خارج از نوبت در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد و رئیس درخواست متقاضیان را پس از صحبت یکی از متقاضیان و یک مخالف و یک موافق هرکدام به‌مدت پنج دقیقه، به رأی می‌گذارد. درصورت تصویب، رسیدگی به گزارش مورد تقاضا در همان جلسه یا جلسه بعد شروع می‌شود و با اعمال مجدد این تبصره نمی‌توان آن را متوقف کرد.

این طرح البته اولین طرحی بود که از سوی نمایندگان و با امضای بیش از 170 نماینده تحویل هیات‌رئیسه شد تا در دستور کار کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس قرار گیرد. در این میان اما فرآیند رسیدگی با قدری تاخیر شروع شد چون نمایندگان مجلس درگیر تشکیل کمیسیون‌ها بودند و یکی دو ماهی به همین منوال گذشت. بعد از آنکه مجلس فرآیند کاری منظم خود را آغاز کرد این طرح هم در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و به‌عنوان یکی از بسته‌های 10گانه تغییر در ساختار مجلس به بحث گذاشته شد. در ابتدای شهریورماه گذشته کلیات این طرح پس از چند جلسه نقد و بررسی با رای اکثریت اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌ها فرستاده شد تا نظر تخصصی آنها هم ضمیمه طرح شود. درحالی که قرار بود پس از 2 هفته این طرح دوباره در دستور کار کمیسیون قرار گیرد، این امر به تعویق افتاد و حدودا یک ماه بعد نمایندگان از وصول آن در کمیسیون خبر دادند. در انتهای مهرماه رسانه‌ها گفتند که طرح شفافیت برای بررسی جزئیات در دستور کار صحن کمیسیون قرار گرفته است و لذا دوباره امیدها برای اتمام کار تخصصی در کمیسیون جوانه زد. در آن ایام البته اخبار حکایت از جلو بردن هر 10 بسته به موازات هم در کمیته‌های تخصصی کمیسیون داشت و حتی گفته شد که نشست مهم 24 ساعته‌ای طی دو روز با حضور رئیس و برخی نمایندگان مجلس به‌اضافه برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه هم برای بررسی این موارد تشکیل شده است و خب اینها همه اخبار خشنود کننده‌ای بود که یکی بعد از دیگری در رسانه‌ها منتشر می‌شد. با این وصف اما هرچه افکار عمومی و رسانه‌ها منتظر نشستند دیدند که خبری از طرح نیست و ظاهرا نمی‌توان تاریخ دقیقی هم برای ارجاع آن به صحن علنی تصور کرد.

در همین حال اما اتفاق مهمی در صحن علنی مجلس افتاد. اتفاقی که نشان می‌داد انتظارها نباید از مجلس بیشتر از حدود واقعی آن باشد. در ابتدای آبان‌ماه بود که یکی از بسته‌های 10گانه به صحن آمد، بسته‌ای که می‌توان گفت بسیار کم‌حاشیه بود و صرفا تلاش می‌کرد یک سری از روندهای تخصصی و حقوقی در مجلس را اصلاح کند و در آن آمده بود که نمایندگان به‌جای ارائه پیشنهادهای خود درباره طرح‌ها و لوایح در صحن علنی می‌بایست ایده خود را در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنند. همین طرح اما به ناگاه با رای مخالف نمایندگان همراه شد و بسیاری را شگفت‌زده کرد، اتفاقی که به‌نظر می‌رسد روی اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس و همچنین مدافعان سرسخت شفافیت هم اثر گذاشته و آنها را از بابت رای‌آوری طرح شفافیت نگران کرده است. نگرانی‌ای که به‌جا هم به‌نظر می‌رسد و لزوم دقت حداکثری و همراه کردن قریب به اتفاق نمایندگان را بیش از پیش یادآور می‌شود.  این البته درحالی است که از همان روز اول بسیاری از نمایندگان انتقادات کوچک یا بزرگی را به طرح شفافیت داشتند و هرکدام‌شان معقتد بودند که این طرح می‌بایست سطح و ابعادی از شفافیت را مورد بررسی قرار دهد.

عدم‌وجود سازوکاری مناسب برای مصونیت نمایندگان در مقابل شفافیت آرایی که ممکن است در مناطق و حوزه‌های انتخابیه باعث چالش‌آفرینی برای جایگاه نماینده و محبوبیت او شود یکی از موضوعاتی است که از سوی برخی وکلای ملت در مجلس طرح می‌شود. از نظر این افراد، در این طرح سیستمی برای حمایت از نماینده در حوزه انتخابیه و در مقابل گروه‌های سیاسی و ارگان‌های ذی‌نفع درنظر گرفته نشده است. موضوعی که نمایندگان را نگران جایگاه، وجهه و ادامه فعالیت و همچنین وضعیت رسیدگی به حوزه انتخابیه می‌کند و اینها البته یکی دو مورد از آن تعداد از نقدهاست.

در چنین شرایطی اما همچنان که در ابتدای متن گفتیم برخی نمایندگان معتقدند که این طرح باید هرچه زودتر به صحن بیاید چراکه از یک سو ممکن است نظرات نمایندگان و مصر بودن آنها بر این امر، در انبوه فعالیت‌های روزمره گم یا کم‌اثر شود و از سوی دیگر وجهه مجلسی که قرار بود با این عنوان شناخته شود و پاسخگوی مطالبات مردم باشد با خدشه مواجه شود.  

در این راستا با سه تن از نمایندگان امضا کننده این درخواست به گفت‌وگو نشستیم و نظرات آنها را درباره این موضوعات جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید، از نظر این نمایندگان درصورت درست اجرا شدن این طرح و جا افتادن آن بین مردم و همچنین آگاهی از منافع این شفافیت، بحث مصونیت بی‌معنا می‌شود.

 * نویسنده: زهره خواجوی، روزنامه‌نگار

 

اخبار مرتبط:

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار