• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۳۱ - ۱۷:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0

اظهارات تند دو تهیه کننده درباره نامه حمایتی هنرمندان از مفسد اقتصادی

نگارش نامه بحث‌برانگیز ۴۶ نفر از اهالی سینما در حمایت از محمد امامی در روزهای اخیر بهانه‌ای شد تا برنامه رادیویی «سینمامعیار» برای ششمین‌بار طی دو سال اخیر به مساله ورود پول‌های کثیف به سینما بپردازد.

اظهارات تند دو تهیه کننده درباره نامه حمایتی هنرمندان از مفسد اقتصادی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برنامه رادیویی «سینمامعیار» با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و تهیه‌کنندگی محمدجواد طالبی این هفته به موضوع شفافیت مالی در سینما پرداخت. نگارش نامه بحث‌برانگیز ۴۶ نفر از اهالی سینما در حمایت از محمد امامی در روزهای اخیر بهانه‌ای شد تا این برنامه برای ششمین‌بار طی دو سال اخیر به مساله ورود پول‌های کثیف به سینما بپردازد.

میهمانان این برنامه منیژه حکمت و سیدضیاء هاشمی تهیه‌کنندگان سینما بودند که بخش‌هایی از صحبت‌های آنها را در ادامه خواهید خواند.

منیژه حکمت: دولت مقصر اصلی ورود پول‌های مشکوک به سینماست

سوال اصلی من از وزارت ارشاد این است که در این پنج سال چه واکنشی نسبت به حضور این افراد در سینما داشته است؟ افرادی که حضورشان روزبه‌روز پررنگ‌تر شده و اقدامات‌شان باعث بیچاره‌شدن بخشی از اهالی سینما شده است. مگر غیر از این است که رصد کردن اتفاقات سینما وظیفه وزارت ارشاد است. اینهایی که از ب بسم‌الله یک فیلم نظر می‌دهند و ایراد می‌گیرند و برای تهیه‌کننده مشکل درست می‌کنند در جلوگیری از ورود این افراد به سینما چه کرده‌اند؟! به نظر من مقصر اصلی ابتدا وزارت ارشاد است و بعد خانه سینما که اگر سازوکار صنفی درستی داشت باید پنج‌سال پیش به این موضوع ورود می‌کرد و الان هم باید برای قوه‌ قضائیه ساختار پیچیده سینما را روشن کند اما فکر می‌کنم برخی از افراد موثر خانه سینما خود پروژه‌هایی داشته‌اند که همین پروژه‌ها مانع ورود آنها به این موضوع می‌شود. من در کنار وزارت ارشاد و خانه سینما رسانه‌هایی که تبدیل به یک روابط‌عمومی شده‌اند را هم مقصر می‌دانم و معتقدم هیچ‌کدام از این سه نهاد وظیفه خود را به درستی انجام ندادند.

من این اتفاقات را کاملا آگاهانه می‌دانم، مگر می‌شود ما پنج سال است این حرف‌ها را می‌زنیم اما یک نفر هنوز از ما نپرسیده درد شما چیست و چه اتفاقی برای فرهنگ این مملکت افتاده است؟ من فکر می‌کنم شخص وزیر ارشاد باید صحبت کند. انحطاط فرهنگی دوره آقای روحانی به‌خصوص در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی مهری است که بر پیشانی ایشان خورده است. درمیان حضور این ناخلفان و نامحرمانی که در این سال‌ها هرکجا بوی پول شنیدند، ورود کردند و مناسبات را به هم ریخته و ساختار را تغییر دادند، نقش وزارت ارشاد چیست؟ چگونگی چاپ پوستر یک فیلم یا مسائل کلان‌تر!؟ این افراد حتی به وزارت ارشاد فیلمنامه هم نمی‌دهند و پروانه‌های متعدد فیلم و سریال می‌گیرند و هیچ رصدی هم نمی‌شود که این افراد از کجا آمده‌اند و پول‌شان از کجاست؟ سوال روشن من از وزیر ارشاد این است که نقش شما و معاونت سینمایی چیست؟ هر کجا خواستند پز بدهند یا سوءاستفاده کنند و رای جمع کنند، اسم فرهنگ را آوردند اما در این پنج سال حتی یک نفر هم ما را نخواست و حرف‌های ما را نشنید، انگار فرهنگ یک فرزند ناخلف یا یک بچه سرراهی است!

ضیاءهاشمی: نامه آزادی امامی با کمک یک دله‌دزد آماده شد

هادی رضوی که دستیار امامی بوده 20 سال حکم زندان گرفته، چطور ممکن است امامی که از افراد اصلی این پرونده است و فقط ۱۴۰۰ میلیارد تومان برداشت نقدی داشته که با سود آن، ۱۹۰۰ میلیارد تومان می‌شود را به‌راحتی تبرئه کنیم! آنهایی که به بهانه کرونا القاب عجیبی به وی داده‌اند باید پاسخگو باشند و معلوم نیست چرا وزارت ارشاد و خانه سینما سکوت کرده‌اند؟! اگر خانه سینما به این موضوع ورود نکند کجا ورود کند؟

شنیده‌های ما حاکی از این است که فردی وابسته به اهالی سینما که یک مفسد اقتصادی کوچک  است که ما به او دله‌دزد می‌گوییم در زندان با محمد امامی بوده و بعد از آزادی ماموریت پیدا می‌کند با کارگردان معروفی قرارداد بسته و از همین‌جا نطفه نگارش این نامه بسته می‌شود اما دنبال امضاهای آن نمی‌روند تا اینکه معلوم می‌شود قرار است امامی در همین ماه محاکمه شود و اگر این اتفاق می‌افتاد احتمال خطر برای وی زیاد بود، به همین خاطر تصمیم گرفتند جریان‌سازی کرده و در اقدامی پیش‌دستانه محاکمه را به تعویق بیندازند. البته این نکته تحلیل من است و نه یک خبر قطعی. فردی که واسطه جمع‌کردن امضا بوده بخشی از امضا‌کنندگان را به‌خوبی تطمیع کرده و تعدادی از آنها هم که جزء آدم‌های امامی هستند که از او پول گرفتند و فیلم و سریال ساخته‌اند. اما عده‌ای واقعا از روی نیت خیر و اعتماد به اطرافیان این نامه را امضا کردند و عده‌ای هم گفته‌اند علی‌رغم مخالفت، نام‌شان را پای نامه آورده‌اند.

من فکر می‌کنم در وزارت ارشاد باید یک گروه حقیقت‌یاب تشکیل شود که افراد آن با دقت انتخاب شده و هیچ نسبتی میان آنها و این پول‌های آلوده نباشد. امامی‌ها زیادند و خطرات آنها هم زیاد است و به همین خاطر وزارت ارشاد و تشکل‌های صنفی باید چشمان خود را باز کنند. این افراد هیچ گلی به سر سینما نزده‌اند و آمار مخاطبان سینمای ما هنوز فاصله زیادی با آمار تماشاگران دهه 60 دارد و این سینما اگر با همین فقری که دارد کار کند به مراتب حال و روز بهتری از امروز خواهد داشت. سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و به تهیه‌کنندگی محمدجواد طالبی پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 تا 15:45 به‌صورت زنده از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

نگاهی به اشعار منسوب به حضرت زهرا(س)

سوگوار غم‌های بعد از رفتن پدر