• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۲۶ - ۰۰:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
منتخبان مجلس یازدهم بررسی کردند

مجلس ضعیف بود یا نمایندگان؟

با برخی منتخبان مجلس یازدهم به گفت‌وگو نشستیم و نظرات آنها درباره علت کنار بودن مجلس از مرکزیت تصمیمات کشور را جویا شدیم.

مجلس ضعیف بود یا نمایندگان؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، یکی از شبهه‌هایی که مدت‌هاست درباره عملکرد مجلس از سوی برخی نمایندگان بیان می‌شود، نحوه عملکرد شورای نگهبان، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین شورای عالی سران قواست. افرادی از جمله علی مطهری بارها مطرح کرده‌اند که «در مسائل مهم، مجلس تصمیم‌گیر نیست و این تصمیمات با شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است.» در مقابل این شبهه البته عده دیگری از نمایندگان و همچنین فعالان سیاسی معتقدند اصل این ایراد به عملکرد ضعیف مجلس شورای اسلامی وارد است، ولی علت آن متفاوت از چیزی است که علی مطهری و همفکرانش مطرح می‌کنند. آنها توضیح می‌دهند علت کنار بودن مجلس از مرکزیت تصمیمات کشور، عملکرد ضعیف نمایندگان و در حاشیه بودن آنهاست. برای این مساله هم عللی از جمله بخشی‌نگری و فقدان توجه لازم به مسائل و مصالح ملی را عنوان می‌کنند. حالا اما مجلس یازدهم در پیش است و قاعدتا اگر قرار باشد این شائبه‌ها تداوم یابد آنگاه فعالیت مجلس زیر سایه چنین شبهاتی حتما تضعیف خواهد شد و بیشتر از قبل به حاشیه خواهد رفت. از این‌رو با برخی منتخبان مجلس یازدهم به گفت‌وگو نشستیم و نظرات آنها درباره این موضوع را جویا شدیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

نوش‌آبادی، منتخب مردم ورامین در مجلس یازدهم:

در ماجرای بنزین انتقاد اصلی نمایندگان به رفتار رئیس مجلس بود

حسین نوش‌آبادی، نماینده دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی و منتخب دوره یازدهم پارلمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهارات علی مطهری را که گفته بود «در مسائل مهم، مجلس تصمیم‌گیر نیست و این تصمیمات با شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است»، یک اظهارنظر شخصی دانست و تاکید کرد: «مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان یک نهاد بالادستی وظیفه تعیین سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف را دارد و وظیفه خود را باید در چارچوب قوانینی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی تعریف شده، ایفا کند. اما نکته مهم این است که آنچه مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان مصوبه می‌گذراند قانون تلقی نمی‌شود و عین قانون نیست. آنها مصلحت‌هایی است که تشخیص داده می‌شود و ممکن است یک روزی مصلحت تغییر کند. بنابراین نه شورای نگهبان قانون تصویب می‌کند و نه مجمع تشخیص مصلحت نظام. همانند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که در حکم قانون است، اما قانون نیست. همانند تصمیمات هیات دولت که قانون نیست. بنابراین این اظهارنظر که مصوبات مجلس در جاهای دیگر تعیین می‌شود، خلاف است و جایگاه مجلس طبق قانون اساسی قابل خدشه نیست.» 

منتخب مردم ورامین درباره شورای عالی سران قوا هم گفت: «این شورا در چارچوب مشخصی تعریف شده و درباره مسائل کلان اقتصادی کشور فعال است، آن‌هم در شرایط خاص، نه در شرایط عادی. تصمیمات سران سه قوه مغایرتی با وظایف مجلس و سایر نهادهای کشور ندارد مگر اینکه اتفاقی رخ دهد که فراتر از وظایف خود ورود کنند که قطعا هم از طرف رهبری معظم انقلاب و هم از طرف نهادهای ذی‌ربط مراقبت می‌شود.»

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد نمایندگان به رفتار علی لاریجانی در ماجرای افزایش قیمت بنزین گفت: «این انتقادی بود که وجود داشت، رئیس مجلس این موضوع را به اطلاع نمایندگان نرساند، نمایندگان می‌توانستند در این‌باره نظر دهند. لذا انتقاد اصلی نمایندگان به ایشان بود. هیچ‌کسی از مشورت ضرر نمی‌کند. آنجا مشکل این بود که تصمیم قدری عجولانه بود و درواقع بسترسازی کافی روی این انجام نشده بود. مجلسی‌ها ناراحت بودند که چرا رئیس مجلس با ما مشورت نکرده است و الا مصوبه سران سه قوه که بعد هم به تایید رهبری رسید، قابل خدشه نیست.»

وی با تایید اینکه مجلس نسبت به ادوار گذشته عملکرد ضعیف‌تری داشته است، گفت: «یکی از آسیب‌هایی که به مجلس وارد شده و اختصاص به دوره اخیر هم ندارد و در ادوار گذشته هم به‌نوعی مجلس درگیر این بود، این است که نمایندگان مجلس بخشی‌نگر هستند و کلی‌نگری ندارند. بیشتر به مسائل حوزه‌های انتخابیه توجه دارند. اینها عمدتا وقت نمایندگان را می‌گیرد و انرژی اینها را صرف می‌کند و به کارهای عمیق‌تر، جدی، کلان و ملی کمتر می‌پردازند و ساختاری که الان وجود دارد و نمایندگان هم بدان در ایام فضای انتخاباتی دامن می‌زنند باعث شده آنها را از ماموریت‌های اصلی و وظایف ملی دور کند. اینکه می‌گویند مجلس از مرکز قدرت کشور فاصله گرفته است، ناشی از عملکرد ضعیف خود نمایندگان و بی‌توجهی به مسائل ملی و کلان است. چند ده نفری در مجلس معمولا فعال هستند و بقیه متاسفانه درگیر مسائل حاشیه‌ای مجلس و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود هستند. اقتدار مجلس به‌دلیل عملکرد خود مجلس تحت‌الشعاع کارهای روزمره قرار می‌گیرد و متاسفانه این اختصاص به این دوره ندارد و در ادوار گذشته هم بوده است.»

علیرضا‌بیگی، منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم:

ناکارآمدی مجلس ریشه در پیمان نمایندگان با دولت دارد

احمد علیرضابیگی، منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به شائبه نقش نداشتن مجلس در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور اظهار داشت: «اینکه مجلس در سال‌های اخیر نمی‌توانست آنگونه که باید، در موضوعات مهم کشور ورود کند بیشتر به واسطه صف‌بندی‌هایی بود که درون مجلس وجود داشت، به‌گونه‌ای که اکثریتی درون مجلس بنا داشتند بیش از هر چیز دست دولت را برای اینکه اراده خود را در امور پیش ببرد؛ باز بگذارند.» وی افزود: «این عده یک گارانتی و فضای امنی را برای دولت ایجاد کردند که ریشه آن نیز در پیمان نانوشته‌ای بود که بین آقای لاریجانی و آقای روحانی وجود داشت.»

علیرضابیگی ادامه داد: «این موضوع خود را در ماجرای گرانی بنزین هم نشان داد و اساسا اینکه ناکارآمدی درونی مجلس را به گردن شورای نگهبان یا نهادهای تاثیرگذار دیگر بیندازیم درست نیست.» نماینده مردم تبریز در مجلس دهم خاطرنشان کرد: «وقتی قطار تبریز تصادف کرد و 50 نفر کشته شدند و معلوم شد این به واسطه فسادی بود که در وزارت راه و شهرسازی وجود داشت و اتهامات مشخصی متوجه وزیر راه و شهرسازی است، همان وزیر در ادامه دوبار در استیضاح رای آورد. آیا اینجا کسی جلوی مجلس را گرفته بود؟»

وی یادآور شد: «آیا وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت به خاطر واردات غیرمجاز 6 هزار و 800 دستگاه خودرو در معرض استیضاح بود و به جلسه استیضاح هم نیامد، کسی جلوی مجلس را گرفته بود؟ هفته بعد از آن گفتند وزیر مستعفی شده و هفته بعد گفتند به عنوان وزیر کار معرفی شده است.»

علیرضابیگی با بیان اینکه تمام این موضوعات فساد وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای همه نمایندگان بازگو کردیم ولی همان فرد با 196 رای از مجلس توانست رای اعتماد بگیرد و وزیر کار شود. این درحالی بود که داماد متهم ایشان در زندان بود و پرونده 6 هزار و 800 دستگاه خودرو هم چندی بعد به وسیله همین مجلس ناچار به دستگاه قضایی ارجاع شد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم با تاکید بر اینکه القائاتی از این دست، فرافکنی است، تصریح کرد: «متاسفانه کارنامه سیاهی متوجه مجلس دهم است که به واسطه دلدادگی به دولت و صف‌بندی‌های سیاسی اتفاق افتاد و حالا آقای مطهری و دوستان دیگر چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند تا مسئولیت را از سر خود باز کنند. درحالی که این مسئولیت متوجه اکثریت مجلس است؛ اکثریتی که عنان آنها دست مدیریت مجلس بود.»

وی با اشاره به امکان رد مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «این فرآیندها در قانون اساسی ما پیش‌بینی شده و قانونگذار در قانون اساسی چنین اختیاری را به شورای نگهبان داده است. قانون اساسی نیز یک میثاق ملی است. بنابراین اگر آقای مطهری قانون اساسی را نمی‌پذیرند، بحث جدایی است.»

وی با رد شائبه تبدیل شدن مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای نگهبان دوم گفت: «در قانون اساسی اختیاراتی به رهبری داده شده و رهبری نیز برخی از آنها را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده است. در شرح وظایف مجمع تشخیص نیز این امر منظور شده که درباره مصوبات مجلس و فرآیندهای قانونی کشور از جهت انطباق با برنامه‌های بالادستی نظر بدهد و اساسا فلسفه تشکیل مجمع تشخیص همین بوده است.»

علیرضابیگی تقویت کارآمدی مجلس را در گرو منسجم‌تر شدن و مسئولیت‌پذیر ‌شدن احزاب بابت معرفی کاندیداها به جامعه از سویی و ایجاد شفافیت در عملکرد و آرای نمایندگان دانست و تصریح کرد: «در چنین سازوکاری تا حد زیادی جلوی بده‌وبستان‌ها گرفته و راه بر اعمال نظارت و قانون‌گذاری نیز هموارتر می‌شود.»

بانکی‌پورفرد، منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم:

تشکیل هیات‌عالی سران قوا، ناشی از عملکرد ضعیف مجلس بود

امیرحسین بانکی‌پورفرد، منتخب مردم اصفهان در دوره یازدهم  مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در خصوص اظهارات اخیر مطهری پیرامون اختیار نداشتن قوه مقننه و جایگاه مجلس اظهار داشت: «مجلس از لحاظ قانون اساسی جایگاه بالایی دارد و در واقع این نهاد در راس امور است.»

افول جایگاه مجلس از زمان مجلس نهم آغاز شد

بانکی‌پورفرد در عین حال تصریح کرد: «کاهش سطح اختیارات، مشکل مجلس فعلی است، نه شورای نگهبان چراکه مجلس دهم جایگاه خود را به عنوان نهاد قانون‌گذار پایین آورده و بی‌تاثیر کرده است هرچند این افول از مجلس نهم آغاز شد.»

  منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مجلس جدید بتواند این نهاد را به جایگاه واقعی آن در قانون اساسی بازگرداند، ادامه داد: «هدف منتخبان جدید ملت، تحول در سیستم فعلی مجلس است.»

  وی در خصوص نسبت و ارتباط مجلس با شورای نگهبان و هیات‌عالی سران قوا خاطرنشان کرد: «تکلیف شورای نگهبان مشخص است و این نهاد حراست از قانون اساسی و حفاظت از جنبه‌های اعتقادی نظام را بر عهده دارد.»

  به گفته بانکی‌پورفرد شورای نگهبان هیچ مشکلی برای مجلس ایجاد نمی‌کند حتی قوت قلب نمایندگان است تا مطمئن باشند تصمیمات‌شان حتما در چارچوب اسلامی و قانون اساسی قرار دارد.

تشکیل هیات‌عالی سران قوا در شرایط بحرانی صورت گرفت

این منتخب ملت در مجلس یازدهم با اشاره به جایگاه و رابطه هیات‌عالی سران قوا با مجلس نیز افزود: «شاید بتوان گفت وجود این هیات ناشی از عملکرد ضعیف مجلس بوده است، اما با توجه به تحولات اخیر شاید دیگر آن شرایط حاکم نباشد.»

وی همچنین یادآور شد: «تشکیل هیات‌عالی سران قوا در شرایط بحرانی بود که باید سریعا در مساله اقتصادی تصمیم‌گیری می‌شد و از سوی دیگر جایگاهی متمرکز برای تصمیم‌گیری در این زمینه وجود نداشت و مجلس نیز از چنین قوتی برخوردار نبود، اما در دوره جدید این ریل‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند تغییر کند.»

حدادی، منتخب مردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس یازدهم:

بهانه‌گیری درباره «اختیار نداشتن مجلس» ناشی از ناکارآمدی نمایندگان فعلی است

علی حدادی، منتخب مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اظهارات اخیر مطهری مبنی‌بر اینکه مجلس اختیاری ندارد، اظهار داشت: «جایگاه مجلس با توجه به تصریح قانون‌اساسی جایگاه موسعی است و باور ما این است که اگر همه نمایندگان وظیفه قانونی خود را به درستی انجام دهند، فرصت چنین بهانه‌‌هایی نخواهد بود.»

حدادی با بیان اینکه دغدغه ما تشکیل یک مجلس کارآمد، فعال و مردمی است که هرکدام از نمایندگان به مطالبه‌گری در حوزه تخصصی خود بپردازند، افزود: «اختیاراتی که قانون‌اساسی به مجلس شورای اسلامی داده، کاملا دقیق و مشخص است، اما اینکه آیا از این فرصت استفاده می‌شود یا خیر، بستگی به اولویت‌بندی‌‌های هر مجلس و نظارت و مطالبه‌گری این نهاد دارد.»

باید مجلس به جایگاه اثربخش خود بازگردد

منتخب مردم ساوجبلاغ همچنین با اشاره به لزوم تصویب قوانین کارآمد و از میان برداشتن قوانینی که مانع تولید و پیشرفت می‌شود، خاطرنشان کرد: «اصلاح ساختار مجلس در دست نمایندگان است، اما ‌بخشی از قوانین ازجمله ‌بخش نظارت کنار گذاشته شده است که باید با قوانین پویا و کارآمد، مجلس به جایگاه اثربخش خود بازگردد.» ‏

وی دلیل مطرح شدن موضوعاتی چون اختیار نداشتن مجلس از سوی برخی نمایندگان را ناشی از بهانه‌گیری به دلیل کم‌کاری برشمرد و گفت: «درست نیست که نمایند‌ه‌ای پس از چهار سال بگوید مجلس اختیار ندارد، اما متاسفانه مسئولان قوه مجریه نیز چنین ادعایی داشته‌اند.»

بهانه‌گیری درباره اختیار نداشتن مجلس ناشی از ناکارآمدی نمایندگان فعلی است

حدادی برهمین اساس تاکید کرد: «ادعای نداشتن اختیار و چنین بهانه‌گیری‌‌هایی ناشی از ناکارآمدی مجلس دهم، به حاشیه رفتن اولویت‌بندی، عدم مطالبه‌گری صحیح از دولت و نداشتن شفافیت جدی است و متاسفانه تریبون مجلس در چهار سال گذشته در این حوزه‌‌ها فعال نبوده است.»

احمدی، منتخب مردم بوشهر در مجلس یازدهم:

مجلس در تصویب قوانین کاملا مبسوط‌الید است

موسی احمدی، منتخب مردم استان بوشهر در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اختیارات و جایگاه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «نقش مجلس، شورای نگهبان و تمام نهادهایی که در نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، در قانون اساسی تبیین شده است.» احمدی همچنین تاکید کرد: «مجلس در قانون‌گذاری کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و این امر در قانون اساسی و در نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری نیز مطرح شده است.»

قدرت استیضاح رئیس‌جمهور و وزرا توسط مجلس اختیارات کمی نیست

منتخب مجلس یازدهم با اشاره به این نکته که اصول متعددی در قانون اساسی در رابطه با قانون‌گذاری مطرح شده است، خاطرنشان کرد: «طبق اصل چهارم قانون اساسی، کلیه قوانین مالی، اقتصادی و فرهنگی باید منطبق بر موازین اسلامی باشد و این امر بر تمام قوانین نیز حاکم و تشخیص این موضوع برعهده شورای نگهبان است.»

احمدی همچنین با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای دفاع و مطالبه حق و آرای مردم از مصونیت پارلمانی برخوردار هستند، گفت: «نمایندگان مجلس می‌توانند به سوال و استیضاح رئیس‌جمهور و وزرا بپردازند، بنابراین باید دید صحبت‌های اخیر آقای مطهری که چنین اختیارات گسترده‌ای را زیر سوال برده، چه منشایی داشته است.»

 مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین کاملا مبسوط‌الید است

وی تاکید کرد: «مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین کاملا مبسوط‌الید بوده و تنها نکته قابل‌تامل این است که همه قوانین باید مبتنی بر مبانی اسلام و قانون اساسی باشد.» منتخب مردم بوشهر در مجلس یازدهم با بیان اینکه تعدد مراجع نظارت در نهادهای سیاسی کشورها امری بدیهی است، افزود: «شورای نگهبان در کشور ما دو کارکرد دارد اول اینکه ۶ عضو حقوقدان و ۶ عضو فقیه در آن حضور دارند که در بحث انطباق قوانین با اسلام و تطبیق آن با قانون اساسی تصمیم‌گیری می‌کنند.»

نماینده ادوار مجلس در عین حال با اشاره به اختلافاتی که گاهی به‌دلیل برخی شرایط بین مجلس و شورای نگهبان پیش می‌آید، یادآور شد: «در چنین شرایطی قانون اساسی مجمع تشخیص را پیش‌بینی کرده تا به رفع و رجوع این تعارض‌ها بپردازد.»

وی با ذکر خاطره‌ای از امام راحل درباره اهمیت توجه به قانون تصریح کرد: «وقتی اختلافی بین مسئولان و بنی‌صدر اتفاق افتاد، امام گفتند حدود رئیس‌جمهور در قانون اساسی مشخص است و اگر یک‌قدم آن‌طرف‌تر از قانون برود من مخالفت می‌کنم. امام همه‌چیز را بر اساس قانون اساسی تبیین کرده‌ و فرموده‌اند «نمایندگان کوشش کنند قانونی مخالف با شرع و قانون اساسی به تصویب نرسانند» که نه‌تنها این کار گناه است بلکه بی‌شک شورای نگهبان آن را رد می‌کند.»

فرهنگی، منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم:

گفتند جلسه سران قوا نه حاکمیت یک قوه بر قوای دیگر

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «من اطلاعی ندارم اگر جمله‌ای بیان شده مراد چه بوده است، بعید می‌دانم منظور اصلی آقای مطهری درخصوص شورای نگهبان و مجمع تشخیص باشد، بیشتر مسائلی که مطرح است در مورد اختیارات مجلس است که توسط هیات‌عالی سران قوا یا شورای عالی هماهنگی محدود شده، آنها به راحتی قوانین را تغییر می‌دهند، تغییراتی در اجرای قوانین می‌دهند و درمورد آنچه در اختیار مجلس است، خودشان تصمیم می‌گیرند. از این‌رو باید مجلس جدید تشکیل شود تا درباره این وضعیت یک هم‌اندیشی صورت پذیرد چون به صورت فردی نمی‌شود تصمیم‌گیری کرد و به صورت جمعی و کل مجلس باید در این‌باره اقدام کند. احتمالا در این زمینه پیگیری‌هایی به صورت کلی انجام گیرد.»

عضو سابق هیات‌رئیسه مجلس در پاسخ به سوالی درباره علت ارائه اختیارات به دولت در دوران تحریم با تشکیل جلسات سران قوا گفت: «اصل این موضوع قابل پذیرش است که در شرایط تحریم یا هر اضطرار دیگری جمع بتوانند تصمیم بگیرند اما اینکه چه چارچوب و چه حد و حدودی داشته باشد، محل بحث است ازجمله اینکه آیا آنها می‌توانند وارد اختیارات قوه‌مقننه شوند یا خیر. با توجه به اینکه یکی از اعضا رئیس ‌مجلس است، طبیعی است اگر رئیس مجلس در این موضوع مواضعی داشته باشد نیاز است قبل از ارائه با مجلس مشورت شود. سوال ما این است که در مسائلی همانند بنزین و نظیر آن رئیس مجلس که از نظر نمایندگان اطلاع داشت، چرا وارد چنین تصمیمی شد و آن لحظه اجرا را اجمالا تایید کرد؟ طبیعی است در چنین جلسه‌ای رئیس مجلس اگر به طور جدی بایستد و مخالفت کند و از جلسه خارج شود و اعلام کند، اگر این روال استمرار داشته باشد، شرکت نمی‌کنم و نظایر این روش‌ها طبیعی است که این مسیر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. چون گفته شده این جلسه سران قوا باشد، نه اینکه یک قوه حاکم بر قوای دیگر باشد. مشکل از اینجا شروع می‌شود، نه از نفس موضوع! طبیعتا ممکن است برای شرایطی خاص، چنین جمعی صلاحیت داشته باشد و اختیارات هم دارند و می‌توانند هم عمل کنند. براساس اصل 110 قانون اساسی چنین اختیاری را از رهبری می‌گیرند اما اینکه درون جلسات خلاف اراده مجلس تصمیم‌گیری شود، قطعا رئیس‌مجلس که سخنگوی بقیه نمایندگان است باید درست تصمیم بگیرد.»

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که در جریان ماجرای بنزین افتاد نه فقط برای بنده که برای اکثریت مجلس قابل‌قبول نبود، افزود: «طبیعی است که وقتی مجلسی اکثریت قاطع ندارد همانند مجلس دهم، این قبیل ضعف‌ها در آن ایجاد ‌شود. یعنی اکثریت قاطعی وجود ندارد که مقابل این‌گونه موضوعات ایستادگی کنند.»  ف

رهنگی افزود: «یکی از آسیب‌شناسی‌های دوره‌های اخیر مجلس این است که چرا اراده منسجم و فراکسیونی در مجلس وجود ندارد. یک زمانی اراده‌ای وجود دارد همانند مجلس ششم یا هفتم و اراده را اعمال می‌کند و رئیس‌مجلس هم باید از اراده جمعی تبعیت کند. وقتی چنین اراده‌ای وجود ندارد، طبیعی است آنچه در دوره فعلی وجود دارد، رخ می‌دهد. البته معتقدم انسجام مجلس یازدهم بیشتر است و اگر بتوانند در انتخاب رئیس‌مجلس و روسای کمیسیون‌ها اشتباهات دوره‌های قبل را تکرار نکنند، می‌توانند چنین اراده‌ای را اعمال کنند و هرکسی که رئیس شد، مجبور است از بقیه تبعیت کند.»

موسوی، منتخب مردم اردبیل در مجلس یازدهم:

جایگاه مجلس به عملکرد خود نمایندگان بستگی دارد

سیدکاظم موسوی، منتخب مردم اردبیل در مجلس یازدهم با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره تاثیرگذاری مجلس در امور کشور و افت جایگاه پارلمان به‌ویژه در حوزه تصمیم‌گیری برای مسائل کلان کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهاراتی از این دست را غیر قابل قبول دانست و اظهار داشت: «شورای محترم نگهبان در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته بهتر عمل کرد و درخصوص موضوعات بسیار مهمی با مجلس همکاری داشت. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز انسان‌های فرهیخته‌ای را در خود جای داده و اعمال نفوذ بر حوزه عملکرد دیگر نهادها و ارکان نظام، اتهامی نادرست برای آن است.»  

وی با بیان آنکه تخریب نهادهایی از این دست که در گردنه‌های تاریخی انقلاب سهم به‌سزایی داشته‌اند شایسته نیست، افزود: «حضرت امام فرمودند مجلس در راس همه امور است. لذا اگر امروز قدری از جایگاه آن در مناسبات حاکمیتی کاسته شده، این موضوع بیش از هر چیز به عملکرد و رفتارهای نمایندگان برمی‌گردد.»

موسوی ادامه داد: «با این حال خوشبختانه با توجه به سوابق منتخبان مردم، به نظر می‌رسد در این دوره مجلس جایگاه واقعی خود را به دست بیاورد.»

منتخب مردم اردبیل در مجلس یازدهم با طرح این سوال که آیا دوستانی که این صحبت‌ها را بیان می‌کنند اگر تأیید صلاحیت شده و رأی آورده بودند باز هم اینگونه سخن می‌گفتند؟ خاطرنشان کرد: «اظهاراتی از این دست تیشه‌زدن به ریشه پارلمان است. در حالی که ما باید در مجموعه نظام با یکدیگر همدلی داشته باشیم و یکپارچگی خود را حفظ کنیم و خدای ناکرده به‌خاطر منافع شخصی خود به ساختار نظام لطمه نزنیم.»

وی با اشاره به نقش‌آفرینی فردی رئیس مجلس در ماجرای افزایش قیمت بنزین و سوال برانگیز بودن این اقدام از سوی برخی نمایندگان که رفتار لاریجانی را تصمیم‌گیری از طرف کل مجلس تلقی می‌کردند، عنوان کرد: «بالاخره مجلس باید از دکتر لاریجانی این مسائل را می‌پرسید و طرف حساب نمایندگان معترض، شخص رئیس مجلس بود.»

موسوی با ابهام‌برانگیز خواندن عملکرد رئیس مجلس در این باره خاطرنشان کرد: «این موضوع ربطی به شورای نگهبان و مجمع نداشت و هرچه بود میان روسای قوا تصمیم‌گیری شده بود. اگرچه مساله بنزین نیز یک مساله کاملا غیرمنتظره برای جامعه محسوب می‌شد و ضروری بود مجلس و دولت در نوعی تعامل و همکاری این موضوع را حل می‌کردند، نه آنکه رهبر انقلاب را ناگزیر به ورود به مساله کنند.»

وی ادامه داد: «آقای لاریجانی باید محصول جلسه سران قوا را برای نمایندگان مجلس تشریح می‌کرد و جمع‌بندی صورت گرفته به اطلاع آنها می‌رسید ولی این کار را نکرد و مجموعه اشتباه‌های دولت و مجلس در نهایت نتیجه نامناسبی را به کشور تحمیل کرد.»

موسوی با اشاره به نوع ورود هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ماجرای تصویب لوایح CFT و پالرمو و غیرقانونی تلقی‌شدن این روال از سوی برخی نمایندگان، تبدیل مجمع به شورای نگهبان دوم را تعبیری نادرست قلمداد و تصریح کرد: «این دو لایحه علیه منافع کشور بود، لذا ورود هیات عالی نظارت امری به‌جا به‌شمار می‌آمد. ضمن آنکه نفس اعلام نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص درخصوص مصوبات مجلس امری قانونی و ضروری است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

«قله» کجاست؟

رضا غلامی، استتاد دانشگاه:

15 ویژگی کنش سیاسی از نوع اصلاح‌گرایانه

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه:

آیت‌الله خامنه‌ای درمقابل مصادره‌های غلط

جنگ در منطقه کماکان ادامه دارد

خلأ روایت اقتصادی؛ عامل تصمیم‌گیری غلط

عضویت ایران در مهم‌ترین ائتلاف کشورهای غیرغربی جهان منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت مهمی دارد

روایت ملی بریکس

راضیه مهرابی‌کوشکی؛

جامعه‌شناسی سیاسی پلاس فناوری

نفت چگونه در ایران ملی شد؛

چرا واقعه 28 مرداد، کودتا بود؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار