• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۲۹ - ۱۰:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نشست اصلاح‌طلبان بعد از نشست خبری

آنچه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود در روز یکشنبه نمایش داد مصداق چنین کنش سیاسی‌ای بود که بلافاصه اثر خود را در بدنه حامی او نیز گذاشت.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمد رضایتی، عضوشورای سردبیری طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: تجربه نشان داده که انتهای خط رادیکالیسم دستاورد خاصی ندارد و درنهایت به انفعال و انزوا منجر می‌شود. در سطح دیگر، این کنش سیاسی در پایگاه اجتماعی اثر منفی گذاشته و آنان را به این نتیجه می‌رساند که ذیل چنین گفتمانی نمی‌شود حرکت کرد.

آنچه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود در روز یکشنبه نمایش داد مصداق چنین کنش سیاسی‌ای بود که بلافاصه اثر خود را در بدنه حامی او نیز گذاشت. همان‌طور‌که پیش‌بینی می‌شد اظهارات زیگزاگی روحانی حامیان وی را به انفعال کشانده است. نگاهی به بازتاب‌های نشست خبری روحانی در فضای مجازی و رسانه‌های نزدیک به دولت نشان می‌دهد این نشست چندساعته دستاورد خاصی برای آنها نداشته و این رسانه‌ها یا در مواجهه با آن سکوت کرده یا به انعکاس حداقلی آن کفایت کردند.

مواضع روحانی در نشست خبری آن ‌هم پنج‌ روز قبل از انتخابات و درحالی‌که حسن روحانی در هفته‌های گذشته با اظهارات تند‌و‌تیز خود، کنش رادیکالی از خود بروز داده بود در سطح و اندازه‌ای نبود که در بدنه حامی وی ارزش افزوده‌ای داشته باشد. به‌عنوان مثال روزنامه‌های سازندگی، اعتماد، شرق، همشهری، آفتاب یزد و... صرفا به پوشش خبری این نشست اکتفا کردند. یکی از روزنامه‌نگاران نزدیک به دولت در توئیتی نوشت: «نشست خبری روحانی را برای تهیه خبر روزنامه نگاه کردم؛ آنقدر ملال‌آور و یادآور کنفرانس‌های خبری احمدی‌نژاد بود که علاقه‌ای به نقد و تفسیرش ندارم اما یک‌جا رئیس‌جمهور حرف قبلی خود درباره انتخابات آزاد را جوری پس گرفت و عوض کرد که آدم شاخ درمی‌آورد.»

  روزنامه هفت‌صبح که حتی از پوشش خبری این نشست در صفحه اول نیز پرهیز کرده بود در مطلبی کنایه‌آمیز با اشاره به گمانه‌ای که می‌گفت روحانی قرار است در این نشست بازی انتخابات را به‌هم بریزد نوشت: «روحانی در زمینه انتخابات از سخنرانی‌های قبلی خود اصولی‌تر صحبت کرد و این‌بار به‌جای انتصابات از انتخابات محدود صحبت کرد. دلیلش ظاهرا آن‌طور‌که روحانی گفت این بوده که فضای انتخاباتی بهتر شده است و حالا دیگر فقط در 44‌ حوزه انتخابیه امکان رقابت وجود ندارد.» این روزنامه نزدیک به دولت راه توجیه این عقب‌نشینی را اما ترجیح داد در تلاش روحانی برای راهیابی نمایندگان نزدیک به دولت در مجلس تفسیر کند و نوشت: «شاید روحانی با انتشار دو سه فهرست اخیر اصلاح‌طلبان نیم‌نگاهی هم به مجلس داشته باشد و بخواهد دست‌کم برخی از کرسی‌های مجلس در یک سال‌و‌نیم از دولت او در دست افراد همسو با دولت باشد تا کار برای دولت خیلی سخت نشود.» این روزنامه نیز در همین حد به نشست خبری روز یکشنبه پرداخت و در ادامه صرفا به بازنشر اظهارات رئیس‌جمهور اکتفا کرد.

صادق زیباکلام نیز در یادداشت کوتاهی در روزنامه آرمان ملی به نشست خبری رئیس‌جمهور پرداخت و با بیانی تعجب‌آمیز مبنی‌بر اینکه «واقعا به این نتیجه رسیده‌ام که گویی آقای حسن روحانی توجهی به افت محبوبیتش ندارد. محال ممکن است که رئیس‌جمهور تا امروز متوجه نشده باشد که محبوبیتش چقدر ریزش داشته است. بسیار دور از ذهن است آقای روحانی نداند که اگر امروز انتخاباتی برگزار شود و وی به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در آن شرکت کند، رای 24 میلیون را به‌دست نخواهد آورد» در ارزیابی اظهارات روحانی نوشت: «رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای با مردم صحبت می‌کند که گویی مشکلی وجود ندارد و اگر هم مشکلی باشد به آسانی و به‌سرعت قابل رفع است. دو پاسخ برای این پرسش متصور است. نخستین پاسخ به کاراکتر شخصیتی باز می‌گردد که برای شخص مهم نیست که مردم درمورد او چه فکری می‌کنند و حاضر نیست به خیلی از مسائل توجه لازم صورت گیرد. پاسخ دوم نیز از این قرار است که شاید جایگاهی برای آینده در نظر گرفته شده که اگر این‌طور باشد، برای رسیدن به آن جایگاه نیازی به آرا و محبوبیت مردمی، روشنفکران، فرهیختگان و دانشگاهیان نیست.» این چهره حامی دولت در ادامه می‌نویسد: «این طرز رفتار موجب ریزش محبوبیت خواهد شد.»

البته نکته‌ای که این فعال اصلاح‌طلب از آن چشم‌پوشی می‌کند این است که رفتارهای رادیکالی به شیوه‌ای که گاهی کیلومتر‌ها از خطوط قرمز دور می‌شود و گاهی با سرعت بالا دنده‌عقب می‌گیرد، علاوه‌بر اینکه موجب ریزش پایگاه اجتماعی می‌شود بلکه عملا وجود عقلانیت سیاسی را نفی می‌کند و این چیزی است که در جمع‌بندی حاکمیت و دستگاه‌های ناظر نادیده گرفته نمی‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

«قله» کجاست؟

رضا غلامی، استتاد دانشگاه:

15 ویژگی کنش سیاسی از نوع اصلاح‌گرایانه

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه:

آیت‌الله خامنه‌ای درمقابل مصادره‌های غلط

جنگ در منطقه کماکان ادامه دارد

خلأ روایت اقتصادی؛ عامل تصمیم‌گیری غلط

عضویت ایران در مهم‌ترین ائتلاف کشورهای غیرغربی جهان منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت مهمی دارد

روایت ملی بریکس

راضیه مهرابی‌کوشکی؛

جامعه‌شناسی سیاسی پلاس فناوری

نفت چگونه در ایران ملی شد؛

چرا واقعه 28 مرداد، کودتا بود؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار