• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۱۵ - ۱۲:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ کمیته ملی پارالمپیک روی تصمیم خود پافشاری کرد

34 پارالمپیکی سهمیه گرفته‌اند اما به توکیو نمی‌روند!

مطابق یک سیاستگذاری جدید، فعلا 34 ورزشکار از رشته‌های مختلف که سهمیه پارالمپیک 2020 توکیو را کسب کرده‌اند، نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

34 پارالمپیکی سهمیه گرفته‌اند اما به توکیو نمی‌روند!

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  به‌رغم اینکه ورزشکاران پارالمپیکی ایران همیشه افتخارآفرینی‌های زیادی در سطح ملی داشته‌اند اما مظلوم واقع شده و افتخارات آنها آن‌گونه که باید مورد ستایش و توجه قرار نگرفته است. آنها حالا شاهد یک تصمیم عجیب هم هستند؛ از این پس هر ورزشکاری تصور کند کسب سهمیه می‌تواند مجوز حضور در مسابقات پارالمپیک را تضمین کند سخت در اشتباه است چراکه مطابق یک سیاستگذاری جدید، فعلا 34 ورزشکار از رشته‌های مختلف که سهمیه پارالمپیک 2020 توکیو را کسب کرده‌اند، نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. دیروز جلسه‌ای برگزار شد تا بلکه این تصمیم تغییر کند اما در پایان آن تاکید شد که تصمیم قبلی پابرجاست.

 سیاستگذاری یا مصلحت‌اندیشی مالی؟

از زمانی که رسانه‌ها متوجه چنین تصمیمی از سوی کمیته ملی شدند، این پرسش برای آنها مطرح بود که آیا مصلحت‌اندیشی مالی باعث شده تا چنین مهمی اجرا شود؟ بنابر اعلام مسئولان کمیته ملی پارالمپیک این سیاستگذاری در راستای مصلحت‌اندیشی مالی نبوده و دلایل کیفی درآن دخیل بوده است. در واقع ورزشکارانی به پارالمپیک 2020 خواهند رفت که روی کاغذ شانس کسب مدال داشته باشند و این مهم نیز فرمول خاص خود را دارد و در ادامه از زبان دبیر اجرایی کمیته ملی متوجه آن خواهید شد.

 رشته‌هایی که مظلوم واقع شدند

کمیته ملی پارالمپیک 34 ورزشکار را فعلا از لیست مسافران توکیو حذف کرده که شامل این رشته‌ها می‌شود: «بسکتبال با ویلچر(12 سهمیه)، فوتبال 5نفره(8 سهمیه)، دوومیدانی(4 سهمیه)، تیروکمان(3 سهمیه)، شنا (3 سهمیه)، تیر‌اندازی (2 سهمیه) و وزنه‌بردای(2 سهمیه).» این یعنی کاروان ایران در این دوره از مسابقات پارالمپیک عملا دو ورزش تیمی خود را از لیست مسافران اعزامی خارج کرده و فقط والیبالیست‌ها به پارالمپیک 2020 اعزام خواهند شد. تعدادی از مسئولان ورزش‌های معلولان و جانبازان و فدراسیون‌های مربوطه مانند دوومیدانی با تصمیم کمیته ملی کنار آمده‌اند و عده‌ای دیگر مانند سهمیه‌داران رشته‌های تیمی به این سیاست معترض هستند. سوال این است؛ اگر ملاک ارزیابی کمیته ملی پارالمپیک، نتایج ورزشکاران و شانس مدال‌آوری آنها بوده چرا فوتبال 5 نفره که در پارالمپیک 2016 ریو موفق شد روی سکوی دوم بایستد باید تن به سیاست کمیته ملی دهد؟

 پاسخ رضایی به «فرهیختگان»: مسئولیت نتایج را دیگران برعهده بگیرند همه را اعزام می‌کنیم

هادی رضایی، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک درباره عدم اعزام 34 ورزشکار به «فرهیختگان»: «14 ماه پیش اعلام کردیم کسب سهمیه پارالمپیک تضمین اعزام ورزشکاران این رشته به مسابقات توکیو نیست و کاری به عددی که گفتید نداریم. این تصمیم براساس برنامه‌ای اتخاذ شد و حتی گفتیم هرکس به برنامه و نتایج مدنظر ما دست پیدا کند جزء ورزشکاران اعزامی خواهد بود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد درواقع ما ورزشکاری را حذف نکرده‌ایم بلکه در راستای سیاستگذاری کمیته ملی حرکت کرده‌ایم. حالا رسانه‌ها در حالی ما را مورد نقد قرار داده‌اند که ماه‌ها پیش از سیاست کمیته ملی صحبت کرده بودیم. عده‌ای از ورزشکاران سهمیه کسب کرده‌اند اما به رکوردی که مدنظر کمیته ملی بوده دست پیدا نکرده‌اند.»

 مسائل مالی اولویت سیاستگذاری کمیته ملی نبود

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در پاسخ به این پرسش که آیا مصلحت‌اندیشی مالی در اتخاذ این تصمیم دخیل بوده است؟ گفت: «دو بحث کمی و کیفی مطرح است. تصمیم کمیته ملی پارالمپیک کیفی بوده که البته می‌توانستیم مسائل کمی را هم درنظر بگیریم. در تصمیمی که گرفته شد اولویت ما مسائل مالی نبود. این سیاست در مسابقات جاکارتا نیز اعمال شد و همه از نتیجه آن راضی بودند اما سطح آسیا پایین‌تر است. ما توانستیم با کاهش تعداد ورزشکاران اعزامی که شانس کسب مدال آنها پایین بود به مقام سوم دست پیدا کنیم چراکه کیفی سفر کردیم. حالا شما بگویید ورزشکارانی به مسابقات اعزام شوند که شانس افتخار‌آفرینی برای کاروان ایران را دارند بهتر است یا اعزام همه سهمیه‌داران که صرفا قرار است افتخار حضور در پارالمپیک در کارنامه آنها ثبت شود؟»

 نگاه جنسیتی برای اعزام ورزشکاران نداریم

رضایی در واکنش به این مهم که سهمیه آقایان بیشتر کاهش پیدا کرده یا بانوان؟ تاکید کرد: «در این رابطه نگاه جنسیتی نداشتیم. مثلا در رشته تیر‌اندازی ما ورزشکار آقا که شانس کسب مدال داشته باشد را نداریم یا در مسابقاتی که 20 اسفند در امارات برگزار می‌شود تعداد ورزشکاران اعزامی خانم بیشتر است و می‌توانند سهمیه کسب کنند.»

 فقط نتایج 2 سال اخیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

وی در پاسخ به این پرسش که چطور فوتبال 5 نفره را با توجه به نتایج خوب آنها در آسیا و المپیک 2016 از لیست مسافران حذف کرده‌اید؟ گفت: «این ورزشکاران در آسیا نایب قهرمان شدند و برای اینکه با توجه به سیاست ما بتوانند به پارالمپیک بروند باید قهرمان آسیا می‌شدند. در واقع ما نتایج ورزشکاران در سال‌های 2018، 2019 و 2020 را مدنظر قرار داده‌ایم و اصلا به نتیجه‌ای که فوتبال 5 نفره یا هر ورزش دیگری در پارالمپیک 2016 ریو به دست آورده کاری نداریم. آنها در مسابقات جهانی نتایج خوبی به دست نیاورده‌اند و جالب است که ورزشکاران این رشته می‌گویند نتایج ما در پارالمپیک دوره قبل را در نظر بگیرید و ورزشکاران بسکتبال با ویلچر ادعا دارند باید نتایج آنها در مسابقات جهانی سنگ محک باشد. اگر دیگران حتی رسانه‌ها حاضر باشند که مسئولیت همه چیز را برعهده بگیرند ما همه سهمیه‌داران را به پارالمپیک خواهیم برد. خدا شاهد است برای من فرقی ندارد 80 نفر را به توکیو ببریم یا 180 نفر را، اما درست است که در هر دو صورت مثلا 30 مدال ما کسب کنیم؟ افرادی که چنین نظری دارند احساسی صحبت می‌کنند.»

 در فوتبال 5 نفره و بسکتبال استعدادیابی نشده

دبیر اجرایی کمیته پارالمپیک در واکنش به این موضوع که در ورزش‌های انفرادی بحث سن برجسته‌تر است، اما در ورزش‌های تیمی سن و تجربه در کسب موفقیت دخیل هستند، اظهار داشت: «اتفاقا به موضوع خوبی اشاره کردید چراکه اگر به فهرست بازیکنان بسکتبال با ویلچر و تیم فوتبال 5 نفره نگاه کنید، همان ورزشکارانی را می‌بینید که دوره قبل حضور داشتند. آیا کمیته ملی مقصر است که فدراسیون‌های مربوطه در بحث استعدادیابی کوتاهی کرده‌اند؟ ما همه چیز را از پیش به آقایان اعلام کرده‌ایم و اگر حالا کوتاه بیاییم آیا دیگر ورزشکاری روی سیاستگذاری‌های ورزشی حساب باز می‌کند؟ خیلی از کشورهای دیگر مانند ازبکستان نیز چنین تصمیماتی را اجرایی کرده‌اند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار