• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۷-۰۳-۰۸ - ۱۷:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
انتشار سخنرانی‌های مک‌کواری

هایدگر و مسیحیت

گذشت هایدگر از متافیزیک به‌سوی «تفکر وجود» و «رخداد» البته مشهور است اما خوانش متافیزیکی از هایدگر و ربط دادن او به «وحدت وجود»، راهی است که در آن مساعی هایدگر برای گذشت از متافیزیک، پوشیده می‌شود

هایدگر و مسیحیت
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، جان مک‌کواری، الهی‌دان و فیلسوف اسکاتلندی است که در 1960 با همکاری ادوارد رابینسون و با اطلاع هایدگر، کتاب مشهور وی «وجود و زمان» را به انگلیسی برگرداند. کتاب «هایدگر و مسیحیت»، مجموعه سخنرانی‌های مک‌کواری ذیل سخنرانی‌های معروف به «هنزلی هنسون» است که در سال‌های 1994-1993، به دعوت گروه الهیات دانشگاه آکسفورد ایراد شده است. در این سخنرانی‌ها بنا بر وصیت اسقف هنسون، موضوع سخنرانی باید «از حیث تاریخی» در دفاع از مسیحیت، موثر و جذاب باشد. مک‌کواری البته بر آن نیست شأن مسیحیت در میان وقایع تاریخی را محور بحث قرار دهد؛ بلکه «پرسش عام‌تری درباره زمان و تاریخ و ارتباط آنها با اندیشه مسیحی» را پیش می‌نهد.

مک‌کواری به بحث از زمان در الهیات مسیحی می‌پردازد و در مقدمه می‌نویسد:

«مسیحیت و بسیاری از ادیان، نسبتی‌ -قدری مبهم- با زمان و تاریخ داشته‌اند.» این نسبت البته حاصل تقابل دو نوع مواجهه است: «تاریخ از سویی محمل ارتباط و خودنمایانگری خدا بر نژاد بشر است. از سوی دیگر عقیده بر این است که خدا و واقعی‌ترین امور در کل فراتر از تاریخ هستند و گذر زمان را بر آنها اثری نیست.» البته در مسیحیت، مساله عموما به حلول و اتحاد منجر می‌شود و از این رو است که این دو وجه «خدای حلولی و زمانمند» و «خدای متعالی از زمان» دو وجه متعارض و متناقض خواهند شد و جمع بین آنها، محال بوده و در نتیجه نسبت مسیحیت و تاریخ مبهم می‌شود.

اما این فقط یک وجه از بحث است. مک‌کواری به وجوه دیگر زمینه بحث نیز اشاره می‌کند: «در این چندان تردید نیست که در عصر حاضر، امور زمانمند و تاریخی اهمیت نویی در تفکر انسان پیدا کرده‌اند. معمولا تلقی این است که هر چیزی جاری در بستر سیلان و صیرورت است و «نیستی» ایستا می‌ماند. حتی الهی‌دان‌ها هم به تردید افتاده‌اند‌ که آیا مفاهیمی مانند تغییرناپذیری و تاثیر و تاثرناپذیری، ویژگی‌های ذاتی خدا هستند(؟)». مک‌کواری با ذکر عباراتی از فریدریش گوگارتن، مثالی از این نظر سکولار و «عصری» می‌زند:

«[گوگارتِن] می‌گفت اگرچه در سده‌های پیشین، عقیده بر این بود که رویدادهای تاریخ، به تعبیری، در صحنه ثابت و پایداری که متافیزیک فراهم کرده بود رخ می‌دادند، اما این وضعیت اکنون برعکس شده است. چارچوب پایدار ناپدید شده و دستگاه‌های متافیزیکی خودشان محصول تاریخ تلقی می‌شوند که با وضعیت‌های متغیر ظهور می‌کنند و عاقبت به زوال می‌انجامند. این را می‌توان سکولاریسم به معنای دقیق کلمه خواند. اینکه هرچیزی ویژگی خود را از «عصر» می‌گیرد و در نتیجه سکولارسازی [به یک معنا] به معنای تاریخی‌سازی است.» اگر چنین باشد، به قول مک‌کواری و با استشهاد از نیچه، آیا بناست همه‌چیز در نسبیت‌باوری و نیهیلیسم مضمحل و مستحیل شود و هیچ ملاک و معیاری در کار نباشد؟ مک‌کواری یکی از راه‌های پاسخ به این پرسش‌ها را، بررسی اندیشه‌های مارتین هایدگر می‌داند و در جای‌جای کتاب، به این پرسش‌ها بازمی‌گردد.

گذشت هایدگر از متافیزیک به‌سوی «تفکر وجود» و «رخداد» البته مشهور است اما خوانش متافیزیکی از هایدگر و ربط دادن او به «وحدت وجود»، راهی است که در آن مساعی هایدگر برای گذشت از متافیزیک، پوشیده می‌شود. در ایران نیز کسانی از اساتید دانشگاه هستند که هایدگر را با صدرا یا شیخ اشراق (گاه به تبع هانری کربن) یکی فرض می‌کنند و به این ترتیب به عدم و ترس‌آگاهی(Angst) نزد او توجه کافی ندارند. اخیرا نیز در بحثی در دانشگاه تهران، حتی «غرب» را هم به شرق برگردانده و نزاع میان شرق و غرب را مهمل و موهوم دانسته‌اند. گاهی نیز با خلط میان «تئولوژی» که الهیات است با «انتوتئولوژی» که الهیات مبتنی بر مابعدالطبیعه(متافیزیک) است، تئولوژی و الهیات را به کل و به‌نام هایدگر، نفی و رد می‌کنند. در همه این موارد حضرات اساتید گرچه مدام به هایدگر استشهاد می‌کنند اما توجه به فکر او ندارند و فرمایش خودشان را بر زبان هایدگر می‌گذارند. اینجاست که مباحث مک‌کواری (هرچند عالی و بی‌نقص و خالی از خلل نیست) می‌تواند با ارجاعات و استشهاداتی، بحث از شرق و غرب، متافیزیک و الهیات، وجود و عدم و... را با شرحی مختصر در اختیار خواننده قرار دهد.

مطالب قابل‌توجه دیگری هم در کتاب به چشم می‌خورد از ‌جمله نامه هایدگر به ناشران ترجمه مک‌کواری و رابینسون ارسال کرده است یا توضیحاتی راجع به ربط هایدگر با ناسیونال سوسیالیسم.

ترجمه کتاب البته ایراداتی دارد و می‌توان (و باید) در مطلبی جداگانه به آن پرداخته شود؛ اما همین ترجمه نیز برای طرح مباحث فوق‌الذکر کافی است.

کتاب مشتمل بر یک پیش‌گفتار و هشت فصل است: «سیر زندگی و کار و نوشته‌های اولیه»، «دو فصل در باب وجود و زمان»، «متافیزیک و الهیات»، «شیئیت، تکنولوژی، هنر»، «تفکر، زبان، شعر»، «فقط یک خدا می‌تواند ما را نجات دهد» و در نهایت «برخی نکات مبهم». کتاب را نشر پارسه در 200 صفحه و با قیمت 25هزار تومان در 700 نسخه، با ترجمه شهاب‌الدین عباسی به چاپ رسانده است.

 

* نویسنده : محمد علی‌بیگی دبیر گروه اندیشه

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها