خبرهای روزنامه فرهیختگاناخبار منتخب سرویس بانک‌ها زیر ذره‌بین

یک بانک خصوصی می‌خواهد یک کارخانه فعال در منطقه خوش آب‌وهوای کردان کرج را به بهانه بدهی به تعطیلی بکشاند

ویلا جای کارخانه

بانک سامان بانکی خصوصی است که به‌هیچ‌وجه با تولیدکننده‌ها مدارا نمی‌کند. همین الان هم این کار را نمی‌کند. سال 93 اجرائیه‌ای صادر کرد و کلیات مجموعه را به اجرا گذاشت که در اداره ثبت ساوجبلاغ بود. درخواست مزایده و کارشناسی و مراحل را جلو رفت. مرحله کارشناسی ادامه یافت. یک‌بار با قراردادهای رهنی آمدند که چند متمم اصلی به آن خورد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۱۲-۱۲ - ۰۰:۰۳

جزئیات پنج دستور رئیس‌جمهور برای تغییرات بانکی به نفع مردم

گره کور تسهیلات بانکی باز می‌شود

کارشناسان اقتصادی می‌گویند 5 فرمان رئیس جمهور برای شروع خوب است اما مساله اصلی و مصائب حاد نظام بانکی و اقتصادی ایران، مساله خلق پول از سوی بانک‌هاست که با کمترین هزینه انجام می‌شود و بزرگ‌ترین ضربه را به کشور می‌زند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۱۰-۲۸ - ۰۰:۰۰

رکورد تاریخی نرخ رشد نقدینگی برای دولت دوم روحانی است اما آمارهای فعلی هم اعلام خطر می‌کنند

رشد نقدینگی؛ کمتر از روحانی، در مرز هشدار

تحریک تقاضای کل از طریق افزایش حجم نقدینگی که عمدتا از ناحیه رشد پایه پولی بر کشور تحمیل می‌شود، ازجمله دلایل اصلی تورم در اقتصاد ایران است. براساس آمار موجود، رابطه بین تورم و نقدینگی در ایران در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۱۱-۰۳ - ۰۰:۱۲

«فرهیختگان» بررسی کرد

زیان انباشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی ۱۲ بانک

طبق اطلاعات صورت‌های مالی، در برخی از بانک‌ها مقدار زیان انباشته به قدری بالاست که این اعداد را شاید در هیچ‌جای دنیا نتوان مشاهده کرد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۱۱-۰۹ - ۰۰:۰۷

کارنامه ۱۰ بانک بورسی نشان می‌دهد

چرا به جراحی بزرگ بانکی نیاز داریم

بانک‌های پارسیان و دی وضعیت ترازنامه‌ای خوبی نداشته و زیان انباشته شناسایی کرده‌اند، اما باوجود این، میزان تسهیلات‌دهی خود را در سال 99 به‌ترتیب 30 و 114 درصد افزایش داده‌اند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۴-۱۴ - ۰۰:۳۰

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

بدهی ۲۱ هزار میلیارد تومانی ۶۴ نفر به بانک سرمایه

براساس اطلاعات صورت مالی، در پایان 6ماهه 99 رقم 20 هزار و 254 میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات غیرجاری بانک سرمایه دراختیار 64 شخصیت حقیقی و حقوقی بوده است. میزان تعهدات و تسهیلات کلان این بانک در مدت مشابه و در 6 ماهه منتهی به 98 نیز درحدود 70 نفر با رقمی حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده است.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۲-۰۶ - ۰۹:۵۵

پشت صحنه نظام بانکی کشور چه خبر است؟

صدور فله‌ای ۲۳ میلیون کارت بانکی در ۳ ماه

براساس آخرین آمار بانک مرکزی در مجموع بیش از 400 میلیون کارت بانکی(اعم از کارت‌های برداشت، کارت هدیه، کارت‌های اعتباری و...) وجود دارد که تنها 119 میلیون آن در خردادماه 1400 حداقل یک تراکنش داشته و 300 میلیون کارت بلااستفاده افتاده است. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد به ازای هر ایرانی 7 کارت بانکی وجود دارد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۴-۲۰ - ۰۰:۴۰

نجومی بگیرها مشغول کارند

۲۹ میلیارد پاداش برای هیات مدیره ۳۰ بانک و بیمه

در روزهای اخیر فیلم کوتاهی از جلسه مجمع عمومی بانک تجارت منتشر شد که در عرض چندثانیه مبلغ پاداش 400 میلیون تومانی درنظر گرفته‌شده برای هیات‌مدیره بانک، به 500 میلیون تومان افزایش یافت. تصویب پاداش 500 میلیون تومانی با واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۵-۰۶ - ۰۰:۴۵

«فرهیختگان» با بررسی صورت مالی بانک ایران‌زمین به داده‌های جالبی رسید

ذره‌بین روی بدهکاران مشهور یک بانک

در ماه‌های اخیر خبرهایی مبنی‌بر زیان‌های فراوان بانک ایران‌زمین و عدم نظارت از سوی بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشر شده که صورت‌های مالی این بانک مهر تاییدی بر آنهاست. این بانک در سایه بی‌توجهی بانک مرکزی منافع مردم و سهامداران را با بی‌قانونی‌های گسترده به‌خطر انداخته و دیر یا زود سهامداران و اقتصاد کشور را به دام ضرر‌های خود می‌کشاند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۵-۱۸ - ۰۱:۳۰

تسهیلات بانکی ۷۸ درصد رشد کرده اما به مردم و تولید کننده نرسیده است

وام‌های بانکی را نجات دهید

رشد فزایند وام‌های بانکی از پاییز 98 و همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار دارایی شروع شده و همین موضوع نشان می‌دهد دریافت وام بیش از آنکه در خدمت تولید باشد، با اهداف خریدوفروش دارایی (دلالی و سفته‌بازی) پرداخت شده است.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۶-۲۹ - ۰۰:۳۲

به ازای هر ۸ ایرانی یک کارتخوان در کشور وجود دارد!

ایران رتبه دوم جهان در تعداد کارتخوان‌ها

گرچه بانک مرکزی ایران و سازمان امور مالیاتی هنوز از تعداد کارتخوان‌هایی که تعیین‌تکلیف شده آمار دقیقی منتشر نکرده‌اند، اما رئیس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر درخصوص کارتخوان‌ها گفته است بانک مرکزی با سازمان امور مالیاتی کاملا هماهنگ است و طبق برنامه‌ریزی افرادی که کارتخوان در اختیار دارند حتما باید پرونده مالیاتی و کد شناسایی مالیاتی داشته باشند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۱۰-۲۷ - ۰۰:۱۰

در بودجه ۱۴۰۱ قرار است از سپرد‌ه‌های کلان مالیات گرفته شود اجرای ناقص این قانون می‌تواند بازار مسکن، طلا و... را منفجر کند

۶۳ سپرده‌گذار کلان حقوقی را بشناسید

براساس لایحه بودجه 1401 کل درآمد مالیاتی کشور حدود 532 هزار و 450 میلیاردتومان درنظر گرفته شده که این مقدار نسبت به 329 هزار و 839 میلیاردتومان درآمد مالیاتی سال جاری رشد 61درصدی را نشان می‌دهد. از این مقدار یعنی از 532 هزار و 450 میلیاردتومان درآمد مالیاتی سال آینده، نزدیک به 135 هزار میلیاردتومان آن را اشخاص حقوقی یا همان شرکت‌های دولتی و خصوصی پرداخت خواهند کرد، که این میزان مالیات اشخاص حقوقی رشد 126درصدی نسبت به سال 1400 دارد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۱۰-۱۵ - ۰۰:۰۵

وزارت اقتصاد، گام اول شفافیت اسناد مالی را با بانک‌ها شروع کرد

شفافیت در تاریکخانه‌ دولت‌ها

با تغییر مدیریت در اقتصاد، احسان خاندوزی به یکی از وعده‌های خود عمل کرده و درحال شفاف‌سازی عملکرد تاریک‌خانه‌هایی است که دولت روحانی طی 8 سال ایجاد کرده بود. البته شفاف‌سازی‌های مالی وزیر جدید اقتصاد تنها به سیستم بانکی محدود نمی‌شود و آخرین صورت‌های مالی بیمه مرکزی نیز منتشر شده و قرار است به‌زودی نهاد‌های بسیار مهم دیگری نیز از عملکرد مالی خود رونمایی کنند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۷-۰۱ - ۰۰:۲۸

یک بانک خصوصی که ۵۱ هزار میلیارد معوقه دارد، لیست تسهیلات کلان خود را منتشر نمی‌کند

مخفی‌کاری بزرگ صدرنشین معوقات بانکی

مطالعات نشان می‌دهد ازجمله در کشورمان بانک‌ها زیان مرتبط با دارایی‌های غیرجاری را با استفاده از روش‌های حسابداری خلاق پنهان می‌کنند که این امر ضمن اختلال در محو پول بانکی، افزایش خلق پول بانکی به‌دلیل شناسایی درآمد روی این دارایی‌ها را به‌دنبال دارد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۷-۰۸ - ۰۰:۱۳

هشدار اقتصاددان‌ها درباره «طرح بانکداری مرکزی» مجلس

خطر خصوصی‌سازی بانک مرکزی

«فرهیختگان» در این گزارش 7 ایراد و یا تناقض طرح «مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی» با شرایط فعلی اقتصاد کشور را بررسی و سپس گفت‌وگویی با حسین درودیان و مهدی زریباف درمورد مواضع انتقادی آنها دارد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۴۰۰-۰۳-۰۴ - ۱۰:۰۳

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار سرویس بانک‌ها زیر ذره‌بین