هنرمندان ممنوعالکار کمتر از 10 نفر هستند
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در رابطه با اتفاقات سال ۱۴۰۱ و گذر از آن گفت: «واقعا اتفاقات عجیبی بود. ابتدا جنبشی به نام «میتو» فضای ناامنی را در سینما ایجاد کرده بود. بعد از آن یک بیانیه صادر کردند که تفنگت را زمین بگذار. در کجای دنیا هنرمندان به نیروی امنیتی و پلیس میگویند که تفنگت را زمین بگذار؟ بعد از آن به اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ رسیدیم. خیلی از هنرمندان و بازیگران ما درگیر این موضوع شدند و سردمداران این مساله بود. من و دوستانم ایستادیم و هنرمندان هم کنار آمدند. اگر میخواستیم مانند قبل رفتار کنیم فقط در حوزه موسیقی ۱۰۰ نفر ممنوعالکار میشدند. اکنون تعداد ممنوعالکارها کمتر از انگشتان دو دست است.» او همچنین درباره بازگشت پرستو صالحی و ادامه فعالیتش در ایران گفت: «درباره خانم صالحی من در افکار عمومی شنیدم. ما یک قاعده کلی داریم که همه افراد میتوانند به کشور وارد شوند. خانم صالحی تا همین اواخر کنشهای پرخاشگرانه داشتند. بنای ما این است که حداکثر رقابت را در حوزه فرهنگ ایجاد کنیم. بازیگری مانند ایشان بود که کشف حجاب کرده بود اما دوباره برگشت و ابراز ندامت کرد. پیش خود من هم آمده بود و دستگاه قضایی هم همراهی بسیار خوبی ایجاد کرد.» وی درباره بازگشت معین (خواننده) نیز توضیح داد: این سوال عادی یک خبرنگار بود و من هم پاسخ دادم. آقای معین هم یک ایرانی هستند و هرزمان که بخواهند میتوانند وارد ایران شوند و اجراهایشان هم تابع قوانین کشور باشد ولی از طرفی مثلا یکی از بازیگرانی که قرار بود به ایران برگردد شاکی خصوصی داشت و این موضوع دیگر ربطی به حاکمیت ندارد.
پایان سریال «بازی مرکب» با فصل سوم
پس از اعلام ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴ (۶ دی ماه) بهعنوان تاریخ عرضه فصل دوم از سریال جذاب «بازی مرکب»، حالا کمپانی نتفلیکس به صورت رسمی از ساخت قسمت سوم و نهایی این سریال نیز خبر داده است.
هوانگ دونگ هیوک، کارگردان این سریال با تایید ساخت فصل سوم سریال بازی مرکب نوشت: «از اعلام تاریخ عرضه فصل دو و به اشتراک گذاشتن اخبار فصل سه و آخر سریال، بسیار هیجانزده هستم. برخورد شدید بین دو جهان گیهون و فرانتمن تا پایان سریال با فصل سه ادامه خواهد یافت، که سال آینده برای شما ارائه خواهد شد. فصل آخر بازی در سال ۲۰۲۵ پخش خواهد شد.»
بازی مرکب در سال ۲۰۲۱، رکورد پربینندهترین سریال «نتفلیکس» را شکست. این سریال داستان گروهی از افراد بدهکار و با مشکلات مالی و تجربیات متفاوت از زندگی را روایت میکند که در مجموعهای از بازیهای کودکانه مرگبار برای یک جایزه نزدیک به ۴۰ میلیون دلاری رقابت میکنند و این جایزه تنها یک برنده خواهد داشت و بازندگان کشته میشوند.
بازی مرکب همچنین به اولین سریال غیرانگلیسیزبان و اولین سریال کرهای تبدل شد که نامزد بهترین تیم بازیگری در یک سریال درام، در جوایز انجمن بازیگران آمریکا در ۲۰۲۲ شد. فصل اول بازی مرکب همچنین برنده سه جایزه گلدنگلوب از جمله بهترین سریال درام شد.
ساترا برای تنظیمگری به کمک قوه قضائیه نیاز دارد
سیدعلی یزدیخواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، درخصوص ضرورت همکاری قوه قضائیه با ساترا برای رعایت آییننامههای محتوایی شبکه نمایش خانگی گفت: «با توجه به اینکه کشور ما یک کشور خانوادهمحور محسوب میشود، هیچ خانوادهای نمیپسندد که محتوای نامناسب در دسترس اعضایش قرار بگیرد، بنابراین باید همزمان در حوزههای سلبی و ایجابی به دنبال بهبود و ارتقای سلامت کیفیت محصولات رسانههای فراگیر و شبکه نمایش خانگی باشیم. ساترا در حوزه ایجابی موفق عمل کرده است؛ اما برای تنظیمگری بهتر نیاز به کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه دارد.» یزدیخواه استفاده از تسهیلات تشویقی برای سکوهای ارائهکننده محتوا را بهعنوان یکی از مهمترین راههای جلوگیری از توسعه محتوای نامناسب برشمرد و تاکید کرد: «با انجام حمایتهای قانونی میتوانیم تولیدکنندگان سریالها و برنامههای نمایش خانگی را به سمت تولید محتوای مناسب تشویق کنیم. ما در مجلس در ارتباط با برنامه توسعه هفتم مصوب کردیم که یک درصد از بودجه شرکتهای دولتی با سازوکاری که دولت تصویب میکند در اختیار کارگروه فرهنگی دولت قرار بگیرد. تخصیص این بودجه در سالهای قبل اختیاری بود اما الان یک درصد است و الزامی است و منابع فرهنگی کشور را فقط بر حسب بودجه سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. بخشی از همین بودجه میتواند تبدیل به محتوای مناسب و مشوقهای فرهنگی شود.»
مساله ممیزی برای ناشران حرفهای جدی نیست
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در گفتوگو با ایرنا درباره ممیزی در حوزه نشر گفت: «من تردیدی ندارم که ناشران راضی نیستند ممیزی به شرایط ممیزی پسینی منتقل شود. نه اینکه به صورت کامل از شرایط ممیزی فعلی راضی هستند، خیر. من اشکالهایی را که در ممیزی وجود دارد، بهتر از ناشران و بهتر از کسانی که بیرون هستند، میدانم. روزانه با مساله ممیزی مواجه هستیم، رفتوبرگشت داریم، گفتوگو میکنیم، زیرا مسالهای زنده است، هر کتاب نکات و ماجرای خود را دارد و طبیعتا روزانه باید درباره مسائل مختلف و کتابهای مختلف تصمیم گرفته شود. برای ارشاد زمینگذاشتن این مسئولیت راحتتر است، پز هم میدهد، اما ناشران را رها و بیپناه میکند.»
او ادامه داد: «ممیزی گاهی محدودیت ایجاد کرده، گاهی برخورد سلیقهای وجود داشته، گاهی ناشر و نویسنده را عصبانی کرده و گاهی ممکن است آرای ناپختهای صادر شده باشد، اما ممیزی قواعد انتشار کتاب است. واقعا همکاران من در اداره کتاب تلاش زیادی داشتهاند تا سرعت و دقت در ارزیابی افزایش یابد. مصوبه ۶۶۰ اصلاحی شورای انقلاب فرهنگی روشن و موارد آن معلوم است و ناشران حرفهای میدانند که قواعد انتشار کتاب چیست. همچنین میز ارتباط با مراجعان در اداره کتاب ایجاد شد تا ناشرانی که سوال، اعتراض و نکتهای دارند، محترمانه با سرگروهها و مدیران اداره کتاب گفتوگو کنند و به تصمیم برسند.»