فرهیختگان: این شکل اعتراض پدیده جدیدی در سینمای ایران نیست و فیلمسازان و تهیهکنندگانی که آثارشان در گیشه فروش کمی دارند، نسبت به تبعیض سالنداران سینما در حق فیلمشان معترض هستند. این اعتراض انواع متنوعی دارد، از اعتراض به نحوه پخش فیلمها گرفته تا موضوعاتی که هنگام اکران روی یک فیلم تاثیر میگذارد. در میان فیلمهایی که در بهار سال 1403 پخش شدند، تهیهکننده فیلم سینمایی «کوچه ژاپنیها» به اکران و اختصاص سانسهای پخش فیلم معترض بود. فیلم سینمایی «کوچهژاپنیها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و به تهیهکنندگی علیاکبر ثقفی از روز 23 خرداد ماه به روی پرده سینماها رفته است، در حالی که بیش از دو سال قبل ساخته شده است. «کوچهژاپنیها» طبق آنچه در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) درج شده در ۲۶ سالن در حال اکران است و در بسیاری از سینماها در سانسهای محدود و حتی تک سانس نمایش داده میشود. علیاکبر ثقفی، تهیهکننده این اثر در گفتوگو با ایسنا گفت: «محدودیت در سینماها توسط مدیران سینما تخلف است و این عدالت نیست که اینقدر محدود به این فیلم تازهاکرانشده سانس بدهند، در حالی که فیلمهای اجتماعی و هنری دستکم برای مدتی باید چرخشی سانس داشته باشند» او به اکران فیلمهای کمدی اعتراض نشان داد و گفت: «در ایام کرونا، شرایط ناامنی در اکران وجود داشت و سینماها رو به تعطیلی میرفتند؛ به همین دلیل ابتدا فیلمهای کمدی اکران شدند و مردم هم استقبال کردند. اما متاسفانه همین مبنایی شد که فیلمهای کمدی برای اکران در اولویت قرار بگیرند و فیلمهای اجتماعی به حاشیه رفتند.» ثقفی بیان کرد: «با روش فعلی اکران، سینمای اجتماعی ضربه زیادی میخورد، بهخصوص آنکه همه نگاه کمدی ندارند ولی این وضعیت الان به قدری اسفناک شده که حتی سانسهای شب سینماها در اختیار تئاترهای آزاد است که فقط خوب میفروشند و از جنبه محتوا هم قابل بحث نیستند.»