تشکیل کمیته تخلفات ساترا برای تبلیغات نمایش خانگی
محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا درخصوص شیوههای تبلیغات حوزه نمایشخانگی به تسنیم گفت: «تبلیغات بخش جداییناپذیر از بازار صوت و تصویر فراگیر است. استفاده از مدل درآمدی مبتنیبر تبلیغات در تمامی جهان مرسوم است و رویکردهای استفاده از این مدل به فراخور مدل کسبوکار رسانه متفاوت است. رویکردهای متفاوت رسانههای نمایشخانگی در حوزه تبلیغات برای ایجاد مزیت رقابتی برای رسانه پیشبینی شدهاند و هر رسانه در تلاش است تا ضریب نفوذ بالاتری در میان کاربران داشته باشد. در زمان تنظیم دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا تلاش شد علاوهبر حفظ حقوق کاربران در زمان استفاده از سرویسها به کسبوکار رسانهها نیز توجه شود. بدینمنظور منعی برای تبلیغات در رسانههای اشتراکمحور دیده نشد. این روال در رسانههای دنیا نیز مرسوم بوده و برخی رسانهها علیرغم دریافت اشتراک از کاربر به کاربر تبلیغ نشان میدهند. آنچه در دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا منع شده تبلیغات در سرویسهای پریمیوم بوده که برای آن سرویسها نیز تعریف در نظر گرفته شده است. سرویسهای پریمیوم اشتراکمحورند اما همه سرویسهای اشتراکمحور سرویس پریمیوم ارائه نمیکنند. هرچند حسب احترام به حقوق کاربران در همان دستورالعمل محدودیتی برای تعداد نمایش تبلیغ، مدت زمان نمایش تبلیغ و قابلیت رد کردن تبلیغ قید شده است، اما متاسفانه در تعداد بسیار محدودی از سکوها (پلتفرمها) این دستورالعمل رعایت نمیشود که بهخاطر احترام به رعایت حقوق کاربران تمامی موارد یادشده در کمیته تخلفات ساترا پیگیری خواهد شد. علاوهبر تعدد نمایش تبلیغ متاسفانه شاهد چالشهای جدیتری در حوزه تبلیغات در سکوهای صوت و تصویر فراگیر هستیم که یکی از آنها عدم توجه به رده سنی کاربر است.»
تاسف مجید مجیدی برای وضعیت الان سینمای ایران
طی مراسمی از پوستر نمایش «روال عادی» به طراحی محمدصادق زرجویان با حضور مجید مجیدی تهیهکننده نمایش، سیدجواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر، کیارش رُست کارگردان، بازیگران و عوامل نمایش و اصحاب رسانه در تالار مشاهیر تئاترشهر رونمایی شد. مجید مجیدی تهیهکننده این اثر در سخنانی عنوان کرد: «تئاترشهر برای من نوستالژی خاصی دارد. اوایل انقلاب حدود پنج سال در تئاترشهر زندگی کردم. من از تکتک سالنهای اینجا خاطره دارم. نمایش «نهضت» را در اوایل انقلاب در سالن چارسو به کارگردانی شهید قشقایی کار کردیم. من تئاتر را با آقای حسین قشقایی شروع کردم و علت علاقه من به تئاتر او بود. در آن زمان علاوهبر تئاتر از شهید قشقایی درس زندگی گرفتم. امروز اگر اینجا هستم ادای دین به اوست. وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم. اکثر افرادی که از تئاتر به سینما آمدند بازیگران یا کارگردانهای موفقتری هستند اما متاسفانه وضعیت الان سینما جای تأسف دارد.» وی همچنین در رابطه با تهیهکنندگی نمایش «روال عادی» گفت: «این تئاتر سراسر خلاقیت است. من برای این گروه کاری نکردم و هر کاری کردم کاملا خالصانه بود. امیدوارم مسیر این گروه مسیر درخشانی باشد.» نمایش روال عادی نوشته ژان کلود کریر، ترجمه اصغر نوری، کارگردانی کیارش رُست و تهیهکنندگی مجید مجیدی از ۳۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۸ در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود و علاقهمندان برای تهیه بلیت این نمایش میتوانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
حمایت بازیگران «جیغ» از بازیگر اخراجی برای اعتراض به اسرائیل
ملیسا باررا ممکن است از سریال «جیغ» اخراج شده باشد اما هنوز هم بخشی از خانواده این مجموعه فیلمهاست. چندین بازیگر جیغ، از جمله میسون گودینگ، دیوید آرکت، متیو لیلارد و اسکیت اولریش، چهارشنبه شب در اولین اکران فیلم ترسناک جدید باررا با عنوان «ابیگیل» در لسآنجلس حضور یافتند. کارگردانی «ابیگیل» را مت بتینلی-اولپین و تایلر جیلت انجام دادهاند که کارگردانهای مشترک «جیغ ۵» و «جیغ ۶» بودند. باررا گفت: «حتی پس از پایان پروژه، ما همچنان با هم ارتباط داریم و همه آنها به اینجا دعوت شده بودند و اینکه شمار زیادی از دستاندرکاران جیغ آمدهاند، نشاندهنده خیلی چیزهاست. نشان میدهد چقدر عشق واقعی است و اینکه هیچ کس نمیتواند آن را از ما بگیرد. اکنون، کوین ویلیامسون خالق و نویسنده اولیه مجموعه فیلمهای جیغ قرار است پشت دوربین برود و برای اولین بار بهعنوان کارگردان فیلم جدید را بسازد.» در اولین نمایش «ابیگیل»، باررا از اظهارنظر درباره اخراجش و درخواست طرفدارانش برای بایکوت جیغ خودداری کرد و گفت: «این امر بسیار چندلایه و پیچیده است، اما من از حمایت هواداران بسیار بسیار سپاسگزار بودهام. «جیغ ۷» با حضور نیوکمپل ستاره این مجموعه که در قسمت ششم به دلیل اختلاف در مبلغ دستمزدش حاضر نشد به فیلم بازگردد، در حال ساخت است. کورتنی کاکس هم به نظر میرسد قرار است در فیلم هفتم باشد. گودینگ، که نقش چاد میکس مارتین را در دو فیلم آخر جیغ بازی کرد، گفت: «این واقعیت که برای ما خانواده ماندن فراتر از کار است مهمترین چیز است. هرگز آن را از دست نمیدهیم.»
به سینمای تازه نیاز داریم
کاوه صباغزاده، کارگردان فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» در گفتوگو با ایسنا گفت: «من فکر میکنم رمانتیسم عماد و طوبا برای مخاطب امروز سینمای ایران همچنان تازگی دارد. به نظر من آنچه در جامعه ما بهخصوص در دو سال اخیر تغییر کرده به دلیل فشار مضاعف اقتصادی و دیگر مسائل سیاسی و اجتماعی است که مردم متحمل میشوند و من فکر میکنم این روزها مردم کشور ما بیشتر به فیلمهایی نیاز دارند که این فیلمها بتوانند برای دو ساعت بتواند آنها را از آنچه در اجتماع در حال رخ دادن است دور کند و بتوانند برای دو ساعت ذهن و مغز خود را استراحت دهند و فیلمی ببینند که هم چشمنواز و هم گوشنواز باشد و بتواند آنها را آرام کند و فیلمی که مشاهده میکنند تکرار همان مسائلی نباشد که در اجتماع شاهدش هستند. من فکر میکنم مخاطب دیگر آن جنس فیلمها را دوست ندارد و بهنوعی از آن نوع فیلمهای اجتماعی تلخ اشباع شده و از طرف دیگر سینمای ایران هم کمکم از فیلمهای کمدی اشباع شده است و من فکر میکنم در این میان بیننده فیلمی را ترجیح میدهد که بین این دو سینما قرار بگیرد به این معنا که فیلم کمدی نباشد اما اثری شاد و امیدبخش است و در عین حال به شکلی کاملا واضح به سراغ مسائل اجتماعی نمیرود. با توجه به جوی که در جامعه وجود دارد رفتن به سراغ مسائل اجتماعی فیلم را تلخ میکند و نیز با توجه به اینکه فیلمسازان ما معمولا اصرار دارند روی تلخیها پافشاری کنند. معمولا فیلمها بسیار تلخ هستند و به نظر من سینما باید با زندگی واقعی تفاوتهایی داشته باشد. اگر قرار باشد مردم در سینما همان چیزی را ببینند که در کوچه و خیابان وجود دارد، طبیعتا همان را میبینند و نیازی به سینما رفتن نیست. مردم معمولا به سینما میروند تا چیزی متفاوت از واقعیت ببینند.»