«هیولا»/Beast
ژانر: دلهرهآور و بقا
کارگردان: بالتاسار کورماکور
نویسنده: رایان انگل
بر پایه داستانی از جیمی پریماک به همین نام
بازیگران: ادریس البا، شارلتو کوپلی، ایانا هالی، لیه ساوا جفریس و رایلی کیئو
ویژهها: محصول آمریکا. نامزد دریافت شخصیت برجسته انیمیشن در یک فیلم فوتورئال در بیستویکمین دوره جوایز انجمن جلوههای بصری. نامزد جایزه برجسته در جلوهها در تولید زنده اکشن پنجاهمین جوایز Annie
مهران زارعیان، منتقد: فیلم جدید هیروکازو کورئیدا، فیلمساز ستایششده ژاپنی یک تجربه جالب به لحاظ روایی است که از الگوی جذاب «راشومون» پیروی میکند؛ الگویی که هیچگاه کهنه نمیشود و همواره برای قصههایی که بخواهند از چند زاویه دید مختلف به یک رویداد بپردازند، کارآمدی بالایی دارد. در «هیولا» قرار است در قالب سه روایت یک مقطع زمانی بین دو فاجعه آتشسوزی تا طوفان و مجموعهای از اتفاقات فیمابین آن دو را از نگاه سه شخصیت (مادر، معلم، کودک) ببینیم به نحوی که در هر روایت، ذهن ما به این قضاوت میرسد که ظلم آشکاری در حق یکی از طرفین میشود ولی در روایت بعد با جور شدن تعداد بیشتری از قطعات پازل متوجه میشویم که ظلمی رخ نداده و دچار سوءتفاهم شدهایم. فیلم از این طریق میخواهد بگوید که آن هیولایی که گمان میکردیم، واقعا هیولا نبوده و این جبر شرایط و کنار هم قرار گرفتن تراژیک وقایع است که آدمها را هیولا جلوه میدهد. فیلم رفتارهای عجیب یک کودک را محل آغاز درام قرار میدهد و با متهم کردن معلم او در روایت اول و تبرئه او در روایت دوم، مسیر توماس وینتربرگ در فیلم «شکار» را در ذهن تداعی میکند. البته که فیلم وینتربرگ تمرکز بیشتری بر این سوژه داشت و با قصهای بینقص حرفش را میزد درحالیکه هیولا به مسائل و مضمونهای مختلفی ناخنک میزند و مسیر قصهاش نیز علیرغم هنر ممتاز در مهندسی روایت، حفرههای منطقی دارد. کورئیدا همانطور که در «دلهدزدها» ابتدا انتخاب کردن اعضای خانواده را نشان میداد و در پرده بعد، وضعیت متضاد با آن را روایت میکرد، در هیولا نیز در هر سه پرده قرینه و نظیری برای روایت دیگر ترسیم کرده که یادآور ایده دیالکتیکی تز در مقابل آنتیتز است. شاید از کندی روند فیلم هیولا خسته شویم یا بعضی حفرههای منطقی فیلم را در نظرمان دارای نقص جلوه دهد اما نمیتوان کتمان کرد که کورئیدا استاد پرداخت روابط انسانی، شخصیتهای گوناگون و ناهمگون و آشناییزدایی در طراحی موقعیت است و تمام این موارد در کنار یک روایت مهندسیشده فیلم هیولا را در زمره آثار مهم سال قرار میدهد