مایسترو/ Maestro
درام زندگینامهای
کارگردان: بردلی کوپر
نویسنده: بردلی کوپر و جاش سینگر
فیلمنامه اورجینال
فیلمی زندگینامهای در مورد زندگی لئونارد برنستاین موسیقیدان با تمرکز بر ازدواج او با فلیشا مانتیلگره.
بازیگران: کری مولیگان، بردلی کوپر، مت بامر، مایا هاک، سارا سیلورمن
ویژهها: نامزد شیر طلایی در جشنواره ونیز. نامزد چهار جایزه در مراسم گلدنگلوب. یکی از 10 فیلم برتر سال از سوی هیات ملی بازبینی
امین قاسمی، منتقد: هر ایدهای برای سینمایی شدن باید دارای ویژگیها و بنمایههای لازم باشد که ارزش دیده شدن در قالب یک فیلم را داشته باشد. زمانی که ایده یک فیلم مابهازای بیرونی دارد، پرداخت لازم برای دراماتیک شدن آن ایده تلاش دوچندانی را طلب میکند. فیلمهای بیوگرافی در زمره ایدههایی هستند که مابهازای بیرونی دارند و سرنوشت و قصه کاراکتر آنها برای همه مشخص است، بنابراین برای اینکه ایده زندگی یک فرد تبدیل به یک فیلم بیوگرافی شود باید چنان بدان پرداخته شود که ارزش سینمایی پیدا کند. فیلم Maestro دومین اثر بردلی کوپر تلاشی است در جهت نشان دادن بخشهایی از زندگی آهنگساز بزرگ آمریکایی لئونارد برنستاین. تماشای آن به مدت دو ساعت، نیازمند حوصله و علاقه شخصی است؛ چراکه فیلم قرار نیست در قالب یک اثر سینمایی چیز قابلاعتنایی به مخاطب خود بدهد. مهمترین مشکل فیلمنامه است؛ همانطور که اشاره شد زمانی که یک ایده تبدیل به فیلم سینمایی میشود باید بتواند وجهی از خود به نمایش بگذارد که دارای ارزش دراماتیک و دیده شدن در قالب یک فیلم باشد، چیزی که این فیلم فاقد آن است. این فیلم نکته درخوری از زندگی برنستاین به نمایش نمیگذارد؛ ما نه وجه دراماتیکی از رابطه عاشقانه برنستاین با همسرش فلیسیا مونتهالگره میبینیم و نه وجه خاصی از زندگی یا موفقیتهای او. آنچه در مایسترو به چشم میآید، میزانسنهای پرزرقوبرق کارگردان است که در دل سکانسهای گاهی بیربط به هم وصل شدهاند که تنها نکته قوت آنها چشمنوازی بعضی قابهاست. اما قضاوت کیفیت یک اثر در کلیت آن معنا دارد. Maestro را میتوان با دور تند دید بدون اینکه چیزی از آن را از دست داد؛ چراکه نه داستان درگیرکنندهای دارد و نه پرداخت قابلتوجهی که مخاطب برای آن وقت صرف کند. در یک جمعبندی میتوان گفت این فیلم اثری ظاهرا چشمنواز در ساخت قابهای سینمایی و حتی دارای بازی نسبتا قابلتوجه بردلی کوپر در نقش برنستاین است اما درحقیقت تهی از مولفههای یک اثر ماندگار سینمایی است و زمانی که تمام عناصر یک فیلم کامل نباشد، درواقع کلیت اثر از اعتبار و قدرت لازم ساقط خواهد شد و مایسترو ازجمله چنین فیلمهایی است و ندیدن آن چیزی از ما نخواهد گرفت!