تاریخ : Wed 17 Apr 2024 - 11:16
کد خبر : 96824
سرویس خبری : جامعه

حس ناامنی ناشی از زورگیری‌های مسلحانه با روان مردم چه خواهد کرد؟

به بهانه سرقت مسلحانه در اتوبان صدر؛

حس ناامنی ناشی از زورگیری‌های مسلحانه با روان مردم چه خواهد کرد؟

این هفته صحنه جرم زورگیری در اتوبان صدر با حضور مجرمان و نیروهای پلیس بازسازی شد؛ جرمی که در روز روشن و در سطح پرتردد شهر رخ داد.

محبت یاری، فرهیختگان آنلاین: زورگیری در اتوبان صدر که در فروردین ماه سال جاری رخ داد و دیگر آمارهایی از این دست از انتشار فیلم مشابهی از سرقت اتوبان نیایش در سال 1401 تا افزایش چهار درصدی میزان دزدی در خرداد 1402 نشان می‌دهد این پدیده قبیح در جامعه سال‌هاست که یکی از چالش های پیش‌روی پلیس است.

سرقت‌هایی که در سطح شهر انجام می‌شود یکی از دغدغه‌های مردم به ویژه در کلانشهر هایی نظیر تهران، البرز، فارس و خراسان است که هزینه‌های مادی و مخاطرات معنوی زیادی به شهروندان تحمیل می‌کند. علی ‌غم اقدامات پیشگیرانه پلیس، روند آماری سرقت‌ها طی سال‌های اخیر افزایشی شده و یکی از علل آن خلاء قانونی است.

از سال 1393 قرارگاه مبارزه با سرقت تشکیل شد و پس از آن طرح‌های مختلف با نام‌های متفاوت همگی با محوریت مبارزه با سرقت روی کار آمدند، اما شاخ این غول شکسته نشد و آمار و ارقام روند افزایشی را برای سرقت‌ها نشان داد. فراجا از آن زمان تا کنون با تشکیل «گروه ضربت» تا «طرح شش مرحله‌ای مبارزه با سرقت» به طور مستمر در تلاش بوده تا این موضوع را کنترل کند و در این مسیر هزاران پرونده سرقت را بررسی کرده است.

بیست و هفتم فروردین سال جاری، پس از گذشت یک هفته صحنه زورگیری در اتوبان صدر بازسازی شد. زورگیری اینطور اتفاق افتاد که در بین ترافیک روان این اتوبان، سرنشین عقب یک موتورسیکلت به راننده خودرویی حمله کرد و با بازکردن درب ماشین وی و ضرب و شتم او پیش چشم باقی سرنشینان خودروها، تلفن همراه او را به سرقت برد. سارق قمه بزرگی به دست داشت و و فرد دیگری نیز با قمه از او حمایت می‌کرد. فرد نظامی که در صحنه حضور داشت اقدام به شلیک هوایی برای ترساندن سارقین کرد، اما هر دو سارق بعد از سرقت ترک موتورهایی که منتظر آنها بودند نشستند و گریختند.

بعد از وایرال شدن ویدئوی این زودگیری در فضای مجازی، سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران گفت که ما از شهروندی که توانست تصویر وقوع جرم را تصویربرداری کند سپاسگزاریم چرا که با انتشار از آن به همکاران انتظامی کمک کردند.

این اقدام از همان ساعات اولیه مورد پیگیری ویژه قضایی با دستور دادگستری کل تهران قرار گرفت. متهمین این پرونده در حضور خبرنگاران جزئیات واقعه را شرح دادند که در جای خود بسیار تامل برانگیز بود. این افراد که بچه محل نیز بوده با خوردن قرص ضد اضطراب کلونوزپام در سطح شهر راه افتاده و با تشخیص گران‌قیمت بودن گوشی‌همراه یکی از شهروندان آن را به سرقت می‌برند.

سردار احمدرضا رادان از زمانی که در راس فراجا قرارگرفت پدیده سرقت و مقابله با سارقان را بارها مورد تاکید قرار داد و زیر شاخه های متعدد یگان انتظامی کشور اعمم از پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی، یگان امداد و ... را موظف به مشارکت در اجرای طرح‌های ضد سرقت کرد. ولی هربار یک سرقت عمدتا مسلحانه دیگر در فضای عمومی موجی از رعب و وحشت را بین مردم به راه انداخت و این سوال را پررنگ‌تر کرد که بساط این سرقت‌ها و حس ناامنی زیادی که با آنها به شهروندان منتقل می‌شود کی جمع خواهد شد؟

حس امنیت و آسایش روانی یکی از شاخصه‌های مهم زیست شهروندان در یک جامعه است. تا جایی که مردم احتمال وقوع این دست حوادث را برای خود بدهند، مثل زورگیری اتوبان صدر و نیایش و یا ناامنی‌های دیگری که در کوچه و خیابان برای اموال آنان اتفاق میافتد و گاهی مجوب جراحت یا حتی از دست دادن جان هم می ‌شود، این حس امنیت و آسایش روانی روزبه روز در ذهنشان کمرنگ‌تر می‌شود.