تاریخ : Tue 16 Apr 2024 - 03:27
کد خبر : 96773
سرویس خبری : جهان شهر

بزنی، از  اینها می‌خوری!

نکاتی درخصوص پاسخ و ضدپاسخ‌های ایران؛

بزنی، از اینها می‌خوری!

ایران موشک‌ها و پهپادهایی دارد که در مرحله نخست تنبیه صهیونیست‌ها از آنها استفاده نکرد، این سلاح‌ها به راحتی می‌توانند منافع استراتژیک اسرائیلی‌ها را نابود کنند.

سیدمهدی طالبی، دبیرگروه جهان‌شهر: «پاسخ ایران قطعی است»؛ این گزاره محدود به زمانی خاص و منحصر در پاسخ ایران به اقدام جنایتکارانه 13 فروردین رژیم‌صهیونیستی علیه امکان دیپلماتیک ایران در دمشق نیست. تهران برای شفاف شدن این موضوع پس از انجام عملیات قهرمانانه «وعده صادق» در شامگاه 25 فروردین علیه دو نقطه در سرزمین‌های اشغالی، آن را به‌دفعات تکرار کرد. یکی از دلایل پرشدت بودن پاسخ ایران که آسمان غرب آسیا را به زمینش دوخت این بود که برای همگان این سیاست تهران آشکار شود. برای فهم ابعاد بزرگی این حمله که با توجه به دارایی‌های ایران بخش کوچکی از توان تهران بود، چند سنجه نیاز است. تاکنون بزرگ‌ترین عملیات پهپادی روسیه علیه دولت غربگرای اوکراین با استفاده از 70 پهپاد انجام شده اما ایران به گفته ارتش رژیم از 170 پهپاد بهره گرفت.
بنابر آمارهای ارتش اوکراین روسیه در سال 2023 در حوزه بالستیک‌ها از 108 موشک تاکتیکی اسکندر و 45 موشک هایپرسونیک کینژال بهره برده که در مجموع 153 موشک می‌شود. بنابر اعلام صهیونیست‌ها ایران در عملیات شبانه خود از 120 موشک بالستیک استفاده کرد که در کمتر از نیم‌ساعت پرتاب شدند. توانمندی ایران را در مقایسه با توانمندی چین نیز می‌توان تخمین زد. بنابر گزارش نیروی هوایی آمریکا چین دارای 40 تیپ موشکی به شمول موشک‌های قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک میان‌برد و موشک‌های کروز است. هر تیپ میان‌برد ارتش چین دارای 36 پرتابگر است. اگر نیمی از تیپ‌های موشکی چین متعلق به موشک‌های بالستیک میان‌برد این کشور تعلق داشته باشند کل قدرت آتش لحظه‌ای در دسترس چین 720 پرتابگر است که نمی‌توان از آنها به دلیل نیاز به آمادگی و همچنین دشواری‌های فنی به‌طور همزمان استفاده کرد. ایران در یک شب و مدتی کمتر از نیم‌ساعت با پرتاب 120 موشک بالستیک میان‌برد معادل یک‌ششم کل توان چین به‌عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان، موشک پرتاب کرد. این میزان به غیر از موشک‌هایی بودند که قرار بود درصورت واکنش رژیم‌صهیونیستی یا مداخله کشورهای غربی علیه مواضع آنها به‌سرعت استفاده شوند. ایران با طراحی ابعادی بزرگ برای پاسخ خود به صهیونیست‌ها از سیاست جدید خود رونمایی کرد. با این حال این عملیات از چند جهت بهت‌آور بود. غرب با وجود آگاهی از حملات و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در رهگیری پرتابه‌های ایران ناکام ماند درحالی‌که تهران بخش محدودی از قدرت آتش خود را آن هم در سطح فناوری‌های پایین به کار گرفت. از سوی دیگر قدرت آتش لحظه‌ای ایران با قدرت آتش سالانه و زرادخانه ابرقدرت‌ها قابل قیاس بود. تمام این تحولات در فضایی رخ دادند که ایران از موشک‌های هایپرسونیک خود یا موشک ویژه‌ای مانند خرمشهر-4 بهره نبرد. تهران در حوزه پهپادی نیز براساس آنچه رسانه‌ها منتشر کرده‌اند تنها به پهپاد شاهد-136 اکتفا کرد که غربی‌ها مدعی‌اند چند سالی ست با آن روبه‌رو بوده و راه رهگیری آن را فراگرفته‌اند. رژیم و غرب نه موفق شدند در برابر شاهد-136 مقاومت کنند و نه تاب و توان امواج پهپادهای ناشناخته و پیشرفته‌تر را دارند.

 نکات درخصوص پاسخ و ضدپاسخ‌های ایران را از اینجا بخوانید.