تاریخ : Sat 13 Apr 2024 - 23:56
کد خبر : 96676
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

گناه فیلمسازی بدون قصه‌

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:

گناه فیلمسازی بدون قصه‌

پخش سریال «گناه فرشته» جدیدترین ساخته حامد عنقا از دی‌ماه سال گذشته شروع شد. البته حواشی و انتظار برای آمدن این سریال با بیلبوردهایی بود که از یک هفته قبل در خیابان‌های تهران بالا رفت و نشان از شروع یک درام جنایی داشت.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: دختری مرتکب قتل شده و پدرش از ترس اعدام شدن به دنبال یک وکیل مجرب می‌گردد تا او را قانع کند دخترش را نجات بدهد، وکیل مجاب ‌می‌شود. این اتفاق در حالی ‌می‌افتد که همسر آن وکیل وکالت خانواده مقتول که پیرمردی پولدار بوده است را به عهده دارد و این اتفاق در زندگی‌شان چالش‌هایی را ایجاد ‌می‌کند، اگر فکر ‌می‌کنید همه داستان به همین کش‌وقوس وکالت‌ها و نجات دختر ختم پیدا ‌می‌کند سخت در اشتباه هستید، دختری که متهم به قتل است عاشق وکیلش ‌می‌شود با وجود اینکه وکیل متاهل است! دختر به مراد دلش ‌می‌رسد اما مشخص ‌می‌شود همه‌چیز یک بازی بوده و او با پسر مقتول دست به یکی کرده‌اند و پسر مقتول دوست‌پسر سابقش است ...
این داستانی که تعریف کردم بخش‌هایی از یک سریال ترکیه‌ای نیست و ‌می‌توانید در بستر شبکه نمایش خانگی این سریال ایرانی را با همین محتوا ببینید. پخش سریال «گناه فرشته» جدیدترین ساخته حامد عنقا از دی‌ماه سال گذشته شروع شد. البته حواشی و انتظار برای آمدن این سریال با بیلبوردهایی بود که از یک هفته قبل در خیابان‌های تهران بالا رفت و نشان از شروع یک درام جنایی داشت. علی‌رغم انتظارها هرچه سریال پیش ‌می‌رفت نشانه‌های ضعف روایت و قصه‌پردازی بیشتر خودش را بروز ‌می‌داد. دادگاه، قتل، فریب دادن آدم‌ها، دوگانه عشق و نفرت، خیانت و... از ویژگی‌های کارهایی است که حامد عنقا در قامت نویسنده یا کارگردان برای آثارش انتخاب می‌کند. او کار در حوزه تلویزیون را از سال ۷۸ و کار در سینما را از سال ۸۳ آغاز کرده و مهم‌ترین کارهای او تاکنون سریال تلویزیونی «تنهایی لیلا»، سریال نمایش خانگی «آقازاده» و فیلم سینمایی «غریب» است. در یک اثر نمایشی، هنر و جذابیت‌های یک بازیگر تا یک جایی ‌می‌تواند مخاطب را با آن اثر درگیر کند و از یک جایی به بعد روایت داستان و استخدام بازیگر در خلق کاراکترها مهم است. وقتی اسم شهاب حسینی به عنوان یکی از بازیگران این سریال مطرح شد یکی از جذابیت‌ها و کنجکاوی مخاطبان پیگیری او و کاراکترش در این نقش بود. اما آرام‌آرام اجرای یک کاراکتر ناقص روی دوش این بازیگر سنگینی کرد و حامد تهرانی سریال «گناه فرشته» از چشم مخاطبانش افتاد.
روایت در سریال شامل نقل یا شرح رویدادهای واقعی یا خیالی است. تصاویر و کنش‌های بازیگران باید به کمک روایت تصویری سریال می‌آمدند اما آنچه دیده می‌شد شرح و توصیف اتفاقات بود!
«یک تصویر به اندازه هزار کلمه ارزش دارد.» چیزی که توصیفش به چندین صفحه متن نیاز دارد، تنها با یک نمای باز دوربین به تصویر کشیده ‌می‌شود. یک اثر نمایشی با به‌کارگیری دقیق و حساب‌شده عناصر بصری می‌تواند تماشاگرش را در دل ماجرا قرار دهد. اتفاقا برای داستان‌هایی که سراغ مباحث جنایی ‌می‌روند به‌کارگیری صحیح عناصر تصویری به روان شدن قصه و کم کردن پیچیدگی‌های مباحث قضایی کمک شایان توجهی می‌کند.
بی‌توجهی به توجیهات دراماتیک یک اتفاق از جمله نقاط ضعف گناه فرشته است. حامد تهرانی، وکیلی معروف است و زندگی خوبی دارد. او در معرض یک پرونده قضایی به‌یکباره با قتل فردی که فکر ‌می‌کند مادرش را در گذشته کشته است، قرار ‌می‌گیرد و قرار است همین اتفاق زندگی او را دچار تنش کند اما حتی این تحت‌تاثیر قرار گرفتن زندگی و حتی عاشق شدن‌های دوباره حامد بدون هیچ منطقی، جلوی چشم مخاطب قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که مخاطب نمی‌تواند آن را درک کند.
عنقا در این سریال کارگردانی کرده است اما در کارهای پیشین هم که نقش نویسنده یا تهیه کننده را برعهده داشت، ترجیحا روایت غیرخطی را بیشتر ‌می‌پسندید. اینجا هم همین کار را کرده است و فلش‌بک‌ها قرار است به باز شدن گره‌های داستانی کمک کند اما از یک جایی به بعد با یک سردرگمی ‌روایت مواجهید و در برخی مواقع آن قدر گره‌ها پیچیده و کور ‌می‌شوند که باز کردن‌شان بسیار سطحی، کلیشه‌ای و بی‌معنا می‌شود. گناه فرشته نه از پس روایت قتل برآمده نه از پس داستان عشق! عشقی که بین حامد و فرشته روایت ‌می‌شود خیلی به‌یکباره است و مثل بقیه نقاط حساس سریال مخاطب از این عشق و به ثمر نشستنش تعجب ‌می‌کند.