تاریخ : Sat 13 Apr 2024 - 01:05
کد خبر : 96628
سرویس خبری : ورزش

سرخ‌پوشانی که از عدم تسویه‌حساب استقبال می‌کنند!

مشکلات مالی بلای جان پرسپولیس می‌شود؟

سرخ‌پوشانی که از عدم تسویه‌حساب استقبال می‌کنند!

باشگاه پرسپولیس برخلاف سال‌های گذشته تا الان که هفت هفته به پایان لیگ مانده به زحمت توانسته 40 درصد از قرارداد اعضای تیمش را پرداخت کند. جالب اینکه رضا درویش اخیرا به اعضای تیمش گفته بود که بابت همین دریافتی هم باید خدا را شکر کنند از این جهت که اوضاع مالی باشگاه‌شان اصلا مساعد نیست و با کسری بودجه زیادی مواجه هستند.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: باشگاه پرسپولیس در سال‌های اخیر به هر شکلی که بوده قبل از پایان هر فصل قرارداد بازیکنان و مربیانش را تسویه کرده و نهایتا 10 تا 15 درصد را برای تابستان گذاشته است. این اتفاق هم فصل گذشته رخ داد و سرخپوشان با 90 درصد دریافتی فصل را به پایان رساندند و دو سه هفته بعد از لیگ هم مابقی طلب‌شان را دریافت کردند. هرچند آپشن‌های قراردادشان ماند برای ابتدای این فصل که هنوز 50 درصد آن را طلبکار هستند اما همین عدم تسویه‌حساب کامل در پایان فصل در مقاطعی کاملا به ضرر باشگاه پرسپولیس تمام شده است. به‌طور مثال در زمان مدیریت مهدی رسول‌پناه بود که شجاع خلیل‌زاده با وجود اینکه دو سال دیگر از قراردادش با باشگاه پرسپولیس باقی مانده بود اما به‌خاطر 10 درصد باقی‌مانده از طلبش به باشگاه خود نوتیس داده و بعد از دو هفته قراردادش را فسخ و به‌عنوان بازیکن آزاد راهی الریان قطر شد.
در مقطعی دیگر نیز مهدی ترابی درحالی‌که فقط هفت درصد از قراردادش بعد از اتمام فصل باقی مانده بود به باشگاه پرسپولیس نوتیس داد و وقتی مدیران وقت آن را جدی نگرفتند او هم قراردادش را فسخ و به تیم العربی قطر پیوست.
در تابستان گذشته هم علیرضا بیرانوند به همین شکل اقدام کرد و وقتی دید 90 درصد دریافتی داشته فردای فینال جام حذفی به پرسپولیس نوتیس داد. این باشگاه برای پرداخت 10 درصد قرارداد بیرانوند اقدام کرد اما آپشن‌های او ماند. بیرو برای عدم دریافت آپشن‌هایش اقدام به فسخ قرارداد کرد که درنهایت متوجه شد اشتباه بزرگی کرده و مجبور به عقد قرارداد جدید با باشگاهش شد. از این جهت او و وکیلش دچار اشتباه شدند که باشگاه پرسپولیس برای پرداخت آپشن‌ها زمان تعیین نکرده بود و بیرو نمی‌توانست به‌خاطر تاخیر به‌وجودآمده در دریافت آپشن‌های قراردادش اقدام به فسخ قرارداد کند.

مشکلات مالی گریبانگیر پرسپولیس
باشگاه پرسپولیس برخلاف سال‌های گذشته تا الان که هفت هفته به پایان لیگ مانده به زحمت توانسته 40 درصد از قرارداد اعضای تیمش را پرداخت کند. جالب اینکه رضا درویش اخیرا به اعضای تیمش گفته بود که بابت همین دریافتی هم باید خدا را شکر کنند از این جهت که اوضاع مالی باشگاه‌شان اصلا مساعد نیست و با کسری بودجه زیادی مواجه هستند. هرچند او در ابتدای فصل هم به هیات‌مدیره باشگاهش گفته بود برای این فصل با کسری 200 میلیارد تومانی مواجه هستند و نمی‌توانند با اعضای تیم خود تا پایان فصل تسویه کنند. کل درآمد‌های باشگاه از اسپانسرهای خود در این فصل در بهترین حالت تا 200 میلیارد تومان بوده درحالی‌که هزینه‌های این فصل سرخپوشان حدود 350 میلیارد تومان به اضافه حدود 50 میلیارد تومان هم هزینه‌های جاری تخمین زده شد. با این وضعیت باشگاه پرسپولیس تا خردادماه امسال نهایتا بتواند پرداختی به اعضای تیمش را به 60 درصد برساند. این مساله‌ای است که خود مدیران باشگاه پرسپولیس هم آن را پذیرفته‌اند و از این رو به اعضای تیم خود اعلام کرده‌اند که باید امیدوار باشند مالکیت باشگاه زودتر تغییر کرده و از طریق مالکان جدید بتوانند قرارداد‌های این فصل آن را پرداخت کنند.
تغییر مالکیت زمانبر خواهد بود
آخرین خبر درمورد واگذاری 81 درصد سهام باشگاه پرسپولیس حاکی از آن بوده که امروز فروش این سهام آگهی روزنامه خواهد شد. روز سوم اردیبهشت نیز 81 درصد به فروش خواهد رسید به این شکل که یک کنسرسیوم شامل پنج بانک این سهام را خواهند خرید. در این میان یکی از بانک‌ها 46 درصد را می‌خرد و مابقی بین بانک‌های دیگر تقسیم خواهد شد. با وجود این مساله امیرعلی حسینی، مدیر بین‌الملل باشگاه پرسپولیس از احتمال لغو این نوع واگذاری هم خبر داده است. اما در هر صورت اگر این انتقال مالکیت به این شکل انجام شود قرار نیست همه چیز به‌سرعت تغییر کند. در اقدام اول ابتدا کارهای انتقال جهت اخذ مجوز حرفه‌ای انجام خواهد شد. اما گام‌های بعدی که انتخاب هیات‌مدیره و مدیرعامل جدید خواهد بود ممکن است تا تابستان زمان ببرد. در چنین شرایطی سرخپوشان خیلی نمی‌توانند امیدوار باشند تا قبل از اتمام فصل حق و حقوق خود را دریافت کنند.

بازیکنانی که از فسخ قرارداد استقبال می‌کنند
بیش از 12 بازیکن پرسپولیس در پایان این فصل قراردادشان به اتمام خواهد رسید و تعدادی از باشگاه‌های لیگ برتری که شرایط مالی خیلی خوبی دارند برای جذب برخی از آنها دندان تیز کرده‌اند. با این حال اکثر سرخپوشان به دنبال این هستند تا فصل تمام شده و آن وقت با بررسی شرایط مالی باشگاه خود برای تمدید قرارداد یا توافق با باشگاه دیگری اقدام کنند. اما در بین سرخپوشان نفراتی هم هستند که از قرارداد مالی خود با باشگاه رضایت نداشته و همچنان تحت قرارداد باشگاه خود نیز هستند. آنها مجبورند با وجود بالا رفتن چشمگیر قیمت دلار به قرارداد مالی خود با باشگاه پرسپولیس متعهد بمانند و قراردادشان نهایتا 20 درصد اضافه شود. اما یک مساله می‌تواند خیال این دسته از سرخپوشان را برای فصل بعد راحت کند. اینکه باشگاه پرسپولیس به تعهدات مالی‌اش در قبال آنها عمل نکند و شرایطی را به وجود آورد که آنها با نوتیس دادن به باشگاه بعد از دو هفته و عدم تسویه‌حساب قراردادشان را فسخ کنند. بازیکنانی نظیر علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید صادقی و... از این قبیل بازیکنان هستند. در این میان بیرانوند فصل گذشته خیلی خوب به همه ثابت کرد اگر باشگاه پرسپولیس نتواند به تعهدات مالی‌اش عمل کند به چه شکل رفتار خواهد کرد. نفرات نامبرده مطمئنا دوست دارند فصل بعد هم سرخپوش بمانند اما به دنبال این هستند که قرارداد مالی به مراتب بهتری را امضا کنند. البته که این مساله فقط شامل این بازیکنان نمی‌شود و ستاره‌های دیگر مثل عبدالکریم حسن و اوستون ارونوف که قرارداد یک سال و نیمه با باشگاه پرسپولیس دارند و اگر این باشگاه بخواهد با این بازیکنان حرفه‌ای خود هم تسویه نکند آن وقت ممکن است آنها هم کارشان به نوتیس دادن به باشگاه و فسخ قرارداد بکشد. در هر صورت به‌خاطر حساسیت مسابقات است که سرخپوشان در شرایط فعلی سکوت کرده‌اند اما در پایان فصل ایجنت‌های آنها اولین اقدامی که خواهند کرد درمورد تسویه‌حساب با باشگاه و نوتیس دادن خواهد بود. هرچند به نظر می‌آید این معضلی است که مدیران جدید باشگاه پرسپولیس را گرفتار خواهد کرد.