تاریخ : Sat 13 Apr 2024 - 00:13
کد خبر : 96615
سرویس خبری : نقد روز

مزایده سوراخ‌موش در تل‌آویو

صهیونیست‌‌ها از تکرار 7 اکتبری دیگر می‌ترسند؛

مزایده سوراخ‌موش در تل‌آویو

بعد از حمله به کنسولگری، عمده تحلیل منتقدان صهیونیستی این بود که حمله به کنسولگری در دمشق با پاسخ ایران همراه خواهد شد و جبهه‌های درگیری برای اسرائیل را افزایش خواهد داد. از طرفی این کارشناسان به این موضوع نیز اشاره می‌کنند؛ در صورت حمله ایران، اسرائیل توان پاسخ به آن را نخواهد داشت.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: «فاصله ایران تا سرزمین‌های اشغالی 1600کیلومتر است. این مسافت را موشکی مثل شهاب3 در 12 دقیقه طی می‌کند. یک موشک کروز حدود دو ساعت زمان نیاز دارد و یک پهپاد هم 9 ساعت زمان نیاز دارد تا به خاک اسرائیل برسد.» این گزارشی است که شبکه 12 رژیم‌صهیونیستی، درباره پاسخ احتمالی ایران به حمله به کنسولگری توسط اسرائیل، منتشر کرده است. بعد از حمله به کنسولگری، عمده تحلیل منتقدان صهیونیستی این بود که حمله به کنسولگری در دمشق با پاسخ ایران همراه خواهد شد و جبهه‌های درگیری برای اسرائیل را افزایش خواهد داد. از طرفی این کارشناسان به این موضوع نیز اشاره می‌کنند؛ در صورت حمله ایران، اسرائیل توان پاسخ به آن را نخواهد داشت. «اسحاق بریک»، ژنرال بازنشسته صهیونیستی درباره حمله اسرائیل گفت: «این اتفاق من را یاد این می‌اندازد که در یک روز وحشتناک گرم به یک دریاچه می‌روید. شنا بلد نیستید ولی داخل آن می‌پرید تا کمی خنک شوید. در ثانیه‌های اول کیف می‌دهد اما بعدش غرق می‌شوید. این تقریبا همان کاری است که آنها کرده‌اند.» حمله و درگیری مستقیم با ایران چیزی است که انتقاد جدی تحلیلگران و مقامات سابق اسرائیل را بعد از حمله به کنسولگری ایران به همراه داشته. امری که به اوضاع نابسامان داخلی اسرائیل و اختلافات درون کابینه نتانیاهو دامن می‌زند.

ترس صهیونیست‌‌ها از تکرار 7 اکتبری دیگر
شبکه 12 رژیم‌صهیونیستی این روزها در میانه چندوچون اخبار و پرسش از پاسخ ایران به اسرائیل، شرایط داخلی اسرائیل در صورت حمله ایران را مورد بررسی قرار داده است. لغو مرخصی نیروهای ارتش رژیم‌صهیونیستی، نگرانی درباره تامین پناهگاه‌ درصورت بروز جنگ، آماده‌باش پدافندهوایی ارتش اسرائیل برای حمله احتمالی ازجمله اخباری است که شبکه 12 رژیم‌صهیونیستی و دیگر رسانه‌های صهیونیستی به آنها اشاره کرده‌اند. عمده نگرانی‌ها درباره نوع پاسخ و شرایطی است که اسرائیل درصورت حمله احتمالی ایران با آن مواجه خواهد شد، اتفاقی که شرایط داخلی اسرائیل را بدتر خواهد کرد. صهیونیست‌ها از تکرار 7 اکتبری دیگر این بار توسط ایران، نگرانی جدی دارند و براین اساس در آماده‌باش کامل قرار دارند. به نظر می‌رسد برآورد و پیش‌بینی صهیونیست‌ها از پاسخ ایران، تکرار 7 اکتبر دیگری است که این بار با ورود مستقیم ایران همراه خواهد شد، یعنی تکرار دوباره یک حمله غافلگیرانه که خسارات و آسیب قابل توجهی به بازدارندگی صهیونیست‌ها وارد کرد. برهمین اساس صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند پاسخ ایران را پیش‌بینی کنند. شبکه 12 رژیم‌صهیونیستی در گزارش خود به بررسی پاسخ موشکی ایران پرداخت و گفت: «اسرائیل تهدیدهای ایران را جدی گرفته است. فاصله از ایران تا سرزمین‌های اشغالی، 1600 کیلومتر است. اگر یک موشک شهاب3 از سمت ایران پرتاب شود، حدود 12 دقیقه بعد به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد، یک موشک کروز حدود دو ساعت زمان نیاز دارد و یک پهپاد هم تقریبا 9 ساعته به خاک اسرائیل می‌رسد. ممکن است این موشک‌ها از چند هدف و به صورت همزمان از ایران شلیک شوند.»

اسرائیل در باتلاق انتقام ایران
اوضاع داخلی اسرائیل پیش از شروع جنگ چندان مساعد نبود و واکنش‌ها و انتقادها به اقدامات نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی به اوج خود رسیده بود. با آغاز جنگ اما این اختلافات و اعتراضات پایان پیدا نکرد. حالا اعتراضات به کابینه نتانیاهو پیرامون عدم موفقیت برای آزادی اسرای اسرائیلی صورت گرفته و از طرفی نیز اختلافات درون کابینه نتانیاهو شرایط نامساعدی برای کنترل اوضاع جنگ، مقابل نتانیاهو قرار داده است. در چنین شرایطی حمله به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ ایران به اسرائیل نارضایتی‌های داخلی علیه نتانیاهو را افزایش خواهد داد. پیش از این و بعد از انتشار خبر حمله، اخباری غیررسمی در این‌باره منتشر شد که اسرائیلی‌ها مجوز گسترده‌تر کردن جنگ و حمله به مواضع ایران را از آمریکایی‌ها دریافت کردند. با این حال آمریکایی‌ها همچنان روی این موضوع پافشاری می‌کنند که از چندوچون حمله اسرائیل خبر نداشتند و حداقل به‌طور علنی از این حمله حمایت نکردند و حالا در شرایطی که ایران همچنان روی پاسخ محکم خود به اسرائیلی‌ها پافشاری می‌کند، آمریکایی‌ها تلاش دارند تا ایران را از پاسخ منصرف کنند. آمریکا در شرایط فعلی درگیری‌های محدودی در یمن دارد و به نظر می‌رسد چندان مایل نیست که درگیری‌های خود در منطقه را افزایش دهد. این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها در قبال پاسخ ایران، از ورود به درگیری و بازی در پازل صهیونیست‌ها خودداری کنند.
رئیس پیشین اطلاعات اسرائیل: باید برای سناریوی خطرناکی آماده شویم
تحلیل‌ها و نگاه‌های متفاوتی درمورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران وجود دارد. برخی از کارشناسان صهیونیست این حمله را در ادامه رفتارهای ایران تحلیل کردند و آن را حق اسرائیل دانستند. در نقطه مقابل اما برخی دیگر از کارشناسان و مقامات سابق صهیونیستی معتقدند این حمله منجر به پاسخ ایران خواهد شد و شرایط را برای اسرائیل بدتر از شرایط فعلی خواهد کرد. یادلین، رئیس پیشین اطلاعات اسرائیل در تحلیل پاسخ ایران به حمله به کنسولگری، گفت: «حمله رخ خواهد داد اما نه از سوی نایبان ایران و نه در خارج از اسرائیل، بلکه از سوی ایران و به داخل اسرائیل! تعجب نخواهم کرد اگر ایران مستقیما اسرائیل را بزند... چون در هفت اکتبر هم اشتباه کردیم، اکنون باید برای سناریوی خطرناک‌تری آماده شویم.»

ژنرال صهیونیستی: بعد از حمله به کنسولگری، جهنم به سراغ ما خواهد آمد
اسحاق بریک، ژانرال بازنشسته اسرائیلی ازجمله افرادی بود که تصمیم حمله اسرائیل به کنسولگری ایران را مورد انتقاد جدی قرار داد و گفت: «وقتی جنگ درگرفت و ارتش تصمیم گرفت به غزه حمله کند، وزیر امنیت، گالانت و رئیس ستادکل به نتانیاهو پیشنهاد دادند که همزمان به حزب‌الله هم حمله کنند. این پیشنهاد را بعد از آن دادند که از تیم من و خودم در جلسه دوساعته با هرکدام شنیده بودند. چرا ما امروز باید به حزب‌الله حمله کنیم درحالی‌که خودمان و ارتش را آماده نکرده‌ایم؟ این بلای مرگباری برای کشور است. چه خواهد شد؟ یک ضربه بزنید، بعدش از کل منطقه هزاران موشک در روز به سرت فرو خواهد ریخت. آنها آن موقع این را درک کردند اما چرا یک‌دفعه می‌روند سراغ این جهنم؟ از اینجا می‌روم سراغ اتفاقی که در کنسولگری ایران در سوریه افتاد. این اتفاق من را یاد این می‌اندازد که در یک روز وحشتناک گرم به یک دریاچه می‌روید. شنا بلد نیستی ولی داخل آن می‌پرید تا کمی خنک شوید. در ثانیه‌های اول کیف می‌دهد اما بعدش غرق می‌شوید. این تقریبا همان کاری است که آنها کرده‌اند. وقتی تصمیم می‌گیرید در سوریه به کنسولگری ایران حمله کنید، اگر موفق بشوید عالی‌ترین افراد حاضر در آن را بکشید باید به این فکر کنید که پیامدهایش چیست؟ معنایش چیست؟ چون ممکن است اتفاق عظیمی بیفتد و بعدش جهنم به سراغ ما بیاید و اگر این را نفهمید و روی این قمار کنید، کاری که کرده‌اید این است که ایرانی‌ها را تحریک کرده‌اید. نمی‌گویم با دارودسته آنها، چون آنها همین الان با ما در اطراف درگیر هستند. ایرانی‌ها خودشان وارد صحنه می‌شوند. وعده‌ای که آنها می‌دهند، این است که تبدیل به یک جنگ منطقه‌ای می‌شود که شما بر آن تسلط ندارید. اگر هم جنگ الان شروع نشود، بعد از آن شروع می‌شود که همه قواعد عمل در خاورمیانه علیه ما تغییر کرده باشد. آن وقت این برای همیشه در تاریخ خواهد ماند که این کار نقطه‌عطفی بود که بدترین شرایط ممکن را برای اسرائیل ایجاد کرد.» ژنرال بازنشسته اسرائیلی اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران را به مثابه شناگری دانست که از گرما درون آب می‌پرد، خنک می‌شود اما چون شنا بلد نیست در آن غرق می‌شود. او معتقد است اگرچه اسرائیل در این حمله موفق به ترور فرماندهان ایرانی شده اما این اوضاع را برای اسرائیل بدتر خواهد کرد و با پاسخ ایران مواجه خواهد شد، کمااینکه او پیش از این حتی مخالف حمله همزمان به حزب‌الله لبنان بوده است.
جان مرشمایر: اسرائیل شبیه یک یاغی رفتار می‌کند
علاوه‌بر کارشناسان صهیونیستی، جان مرشمایر، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل نیز اقدام صهیونیست‌ها برای حمله به کنسولگری را در ادامه اوضاع نابسامان اسرائیل تحلیل کرد و گفت: «این حمله به خوبی نشان داد اسرائیل از کنترل خارج شده است. مشابه این حمله را در بمباران کاروان کمک‌های بشری در غزه دیدیم. اسرائیلی‌ هیچ حد و مرزی قائل نیست و گمان می‌کند هرکاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. بمباران کنسولگری ایران در دمشق، ضربه بزرگی به نظام جهانی قانون‌محور بود که ایالات متحده اینقدر به آن بها می‌دهد. اسرائیلی‌ها شبیه یک یاغی رفتار می‌کنند و آمریکایی‌ها نیز در هر نوبت از آنها دفاع می‌کنند. چنین وضعیتی برای آمریکا خوب نیست. برای سیاست بین‌الملل هم خوب نیست... فکر می‌کنم می‌توان این‌طور استدلال کرد که آنها مضطرب هستند و دارند از روی خشم واکنش نشان می‌دهند. اوضاع برای آنها در غزه خوب پیش نمی‌رود. در رویارویی با حزب‌الله، اوضاع خوبی ندارند و اخبار بد زیادی پیش روی اسرائیلی‌ها قرار دارد. آنها تلاش کردند تا سطح منازعه را افزایش دهند تا خود را از این افتضاح خارج کنند. شاید هم می‌خواهند آمریکا را وارد جنگ با ایران کنند. این یکی از سیاست‌های درازمدت ساختار سیاسی اسرائیل است.» مرشمایر به این موضوع اشاره کرد که اسرائیل به دنبال کشاندن آمریکا به درگیری مستقیم با ایران است، امری که البته آمریکایی‌ها علاقه‌ای به آن ندارند؛ چراکه تا همین الان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، آمریکا به اندازه کافی در جنگ اسرائیل هزینه داده است و گسترده شدن این درگیری و ورود ایران به این نزاع چیزی است که آمریکا تا جای ممکن از آن اجتناب می‌کند.
اخبار ضدونقیض درباره پاسخ ایران، نگرانی صهیونیست‌ها را تشدید می‌کند
بعد از حمله اسرائیل افکارعمومی در سرزمین‌های اشغالی هراس پاسخ ایران به این حمله را داشت و رسانه‌های صهیونیستی این را به‌وضوح مطرح می‌کردند. همین هم باعث شد ساکنان سرزمین‌های اشغالی از ترس پاسخ ایران به فروشگاه‌ها هجوم ببرند تا مواد غذایی و دارو ذخیره کنند. این اتفاق‌ها درحالی رخ داده که اسرائیلی‌ها از چگونگی پاسخ ایران به اسرائیل مطمئن نیستند و صرفا گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه مطرح می‌کنند. مطمئن نبودن اسرائیل از زمان حمله ایران نیز باعث شده که اخبار متفاوتی در این رابطه منتشر شود که صحت نداشته باشد. انتشار خبر کلیر شدن آسمان ایران در این حمله ازجمله اتفاقاتی است که نگرانی صهیونیست‌ها درباره پاسخ احتمالی ایران را تشدید خواهد کرد و تاثیر قابل توجهی نیز در فضای داخلی سرزمین‌های اشغالی خواهد گذاشت.