تاریخ : Mon 08 Apr 2024 - 16:13
کد خبر : 96528
سرویس خبری : جامعه

جاده‌ها علیه حیات وحش

گونه‌های نادر جانوری که در تصادفات تلف شدند؛

جاده‌ها علیه حیات وحش

سالانه خبرهای ناخوشی از تلفات گونه های نادرجانوری در جاده ها از سیستان تا سمنان میشنویم. حیات وحش تا کی باید با جاده‌های مرگبار دست و پنجه نرم کند؟

فرهیختگان آنلاین: صبح امروزمحمدرضا علیمرادی، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از تلف شدن یک قلاده گربه سان نادر در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد. وی در این رابطه گفت: محیط بانان جنوب استان طی عملیات روزانه گشت و کنترل و سرکشی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، لاشه یک قلاده گربه وحشی از نوع «کاراکال» را که در اثر برخورد با خودروهای عبوری در حاشیه منطقه شکار ممنوع بزمان تلف شده بود مشاهده کردند که پس از بیومتری دفن بهداشتی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه این گربه سان نقش مهمی در کنترل جمعیت سایر حیوانات مانند موش، مار، پرندگان و... دارد، افزود: با توجه به تداوم خشکسالی، کمبود مواد غذایی، برخی وحوش به روستاها، اراضی کشاورزی و باغ ها نزدیک می شوند لذا برخورد آن‌ها با وسایل نقلیه عبوری دور از انتظار نیست.

جاده‌های سیستان تنها جاده‌ای نیستند که از میان گربه‌سانان کم نظیر ایرانی قربانی می‌گیرند. جاده عباس آباد هم برای یوزهای ایرانی به قتلگاه بدل شده است. این جاده در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. در این محدوده ۳۰ کیلومتری طی دو دهه اخیر هشت فرد  یوزپلنگ آسیایی تلف شده است.

هرچند فنس‌کشی و ایجاد کریدور برای عبور ایمن یوزها در توران  با همکاری بخش خصوصی از فروردین ماه سال جاری در دستور کار سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است ولی آمار تصادفات جاده‌ای گونه‌های نادر همچنان از اخبار ناخوش جاده‌ای کشور به حساب می‌آید. یوزهای ایرانی که با دشواری های بسیار زادآوری می‌کنند حالا در چنگال جاده‌های مرگبار گیر می‌افتند. این ماجرا البته تاریخچه‌ای طولانی دارد و اولین قربانی آن به سال 89 در جاده عباس آباد برمی‌گردد.

گزارش تهیه شده در سال ۹۵  تلفات جاده‌ای عباس آباد در یک بازه ۱۰ ساله از سال ۸۴ تا ۹۴بررسی می‌کند، در این گزارش آمده است : از ۱۹ فرد یوز که براثر تصادفات جاده‌ای تلف شدند، تنها هشت فرد آن مربوط به جاده عباس‌آباد است.

محمد تقدیسی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در خصوص اقدامات انجام گرفته جهت مدیریت عبور و مرور یوزهایی که برای پیدا کردن آب و غذا به جاده‌ها می‌آیند گفت: سال گذشته، در مناطق پرخطر خراسان شمالی ۲۴ تابلوی اعلام هشدار برای حفاظت از یوزپلنگ نصب شد. امسال نیز ۱۰ تابلوی اعلام هشدار به رانندگان نصب شده که تا حدودی موثر بوده است و رانندگان با احتیاط از آن مسیرها عبور می‌کنند.

بنابراعلام رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در فروردین ماه سال جاری: یکی از اقداماتی که برنامه‌ریزی شده تا در آینده نزدیک در مسیرهای جاده‌ای پرخطر برای این گونه میان استان خراسان شمالی و سمنان انجام شود، ساخت زیرگذر است تا یوزپلنگ از این مسیرها تردد کند و مجبور به عبور و مرور از جاده نباشد.