تاریخ : Sun 07 Apr 2024 - 11:35
کد خبر : 96476
سرویس خبری : دانشگاه

رئیس‌جمهور قول تعامل بیشتر دستگاه‌های دولتی با بدنه دانشجویی را داد

عضو دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی وزارت علوم:

رئیس‌جمهور قول تعامل بیشتر دستگاه‌های دولتی با بدنه دانشجویی را داد

عضو دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی وزارت علوم گفت: رئیس‌جمهور قول تعامل بیشتر دستگاه‌های دولتی با بدنه دانشجویی را داد.

روشنک مرادی‌غریبوند، عضو دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه در این دیدار حدود 15 نفر از دبیران مجامع و اتحادیه‌ها حضور داشتند، گفت: «بنده در این دیدار به عنوان یکی از نمایندگان انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی صحبت کردم. در این دیدار هم مشابه با دیدارهای گذشته، نمایندگان اتحادیه‌های مختلف دانشجویی حضور داشته و به همین واسطه موضوعات متفاوتی از سوی دانشجویان مطرح شده بود. به طور مثال مسائلی در حوزه‌های اقتصادی، مسکن و... مطرح شد.» او ادامه داد: «آنچه این دیدار را با دیدارهای سال‌های قبل متفاوت کرد، حضور وزرای مرتبط و پاسخگویی آنها در انتهای جلسه بود و همین موضوع باعث شده بود تا دانشجویان بتوانند به صورت صریح‌تر مسائل را مطرح کنند و پاسخ‌ها را بشنوند.»

عضو دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی وزارت علوم به صحبت‌هایی که از سوی این انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی مطرح شد، اشاره و تصریح کرد: «یکی از دغدغه‌هایی که در این دیدار مطرح کردیم، بحث لزوم میدان دادن به نخبگان و افراد متخصص بود؛ افرادی که به راستی توان و عشق خدمت به کشور خودشان را دارند. در این‌باره به رئیس‌جمهور گفتیم که باید در فضای سیاسی کشور برای نخبگان‌ جایگاهی اندیشیده شود تا این افراد بتوانند در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشور نقش داشته باشند؛ در غیر این صورت این گروه از جوانان خودشان را مطرود احساس کرده و ترک وطن می‌گویند و یا آن‌طور که باید از استعدادهایشان استفاده نمی‌شود تا بتوانند با استفاده از تجربه و تخصصی که دارند در رفع مشکلات فعلی و آینده کشور تاثیرگذار باشند و در این دیدار گفتیم که باید دولت بر این مساله تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.»

مرادی‌غریبوند ادامه داد: «موضوع بعدی که درباره آن صحبت کردیم، شکافی است که بین دولت و دانشجویان ایجاد شده است. عنوان کردیم که این شکاف با برگزاری دیدارهای مناسبتی برطرف نمی‌شود و لازم است تا دانشجویان بتوانند تاثیر حرف‌شان را در تصمیم‌گیری‌های دولت ببیند. این را هم مطرح کردیم که یکی از حلقه‌های وصلی که می‌تواند به نزدیک شدن دولت و دانشجو کمک کند طبیعتا همین تشکل‌های دانشجویی خواهد بود.» او اظهار داشت: «لزوم توجه به دیپلماسی علمی هم موضوع دیگری بود که مطرح کردیم. هر‌چند در حال حاضر از سوی وزارت علوم قدم‌های مثبتی در این  زمینه در حال برداشته شدن است، اما این را هم اعلام کردیم که انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی نیز می‌توانند به تقویت و تحکیم این امر کمک کنند؛ البته این بدان شرط است که از آنها حمایت صورت بگیرد تا بتوانند در حوزه‌های بین‌المللی و بهبود و ایجاد روابط با دانشگاه‌های مطرح دنیا فعالیت داشته باشند.»

عضو دانشجویی شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: «یکی از سوالاتی که در این دیدار از رئیس‌جمهور پرسیدیم، این بود که در این سال‌ها چه اقدامات جدی‌ای برای ورود و تثبیت حضور نخبگان و بازگشت آنها به کشور اندیشیده شده است. البته در پایان این جلسه، صحبتی که درباره بحث نخبگان مطرح شد، این بود که لازم است آمار و ارقام مرتبط با این حوزه را با یکدیگر مقایسه کنیم. هر‌چند که عنوان شد شاید هنوز آنطور که باید و شاید در بحث حمایت از نخبگان و فضا دادن به آنها اتفاقات تاثیرگذاری رخ نداده باشد، اما نسبت به گذشته اقدامات خوبی در این‌باره انجام شده و ان‌شاءالله در آینده این تصمیمات جدی‌تر شده و از حضور افراد شایسته‌ای که می‌توانند به کشور خودشان خدمت کنند، حمایت‌های بیشتری صورت گرفته و از ظرفیت آنها بهتر استفاده شود.»

مرادی غریبوند خاطر‌نشان کرد: «پاسخی که رئیس‌جمهور در مقایسه با صحبت‌های ما مطرح کرد، این بود که اتاق فکر دولت دانشگاه‌ها بوده و دولت و دانشگاه از یکدیگر جدا نیستند. در حقیقت رئیس‌جمهور کاملا از پیشنهادات ارائه‌شده، استقبال و عنوان کرد حتما این پیشنهادات را بررسی و تا به نتیجه رسیدن، پیگیری خواهد کرد. نکته دیگر این بود که رئیس‌جمهور اعلام کرد به دستگاه‌های مختلف توصیه می‌شود تا تقویت‌شان را با ما بیشتر کرده و از ظرفیت دانشجویی برای حل مسائل کشور بیشتر استفاده شود.