تاریخ : Sun 07 Apr 2024 - 11:32
کد خبر : 96475
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه مقاله‌محور پیشران ما در حرکت به سمت تمدن اسلامی نیست

نماینده هیئات دانشجویی:

دانشگاه مقاله‌محور پیشران ما در حرکت به سمت تمدن اسلامی نیست

نماینده هیئات‌دانشجویی درخصوص مباحث مطرح شده در دیدار با رئیس‌جمهور کفت: انتظار می‌رود دانشگاه در جمهوری اسلامی از مقاله‌محور به مساله‌محور حرکت کند.

فاطمه محمدی، نماینده هیئات‌دانشجویی در دیدار رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرآیند جذب و نظارت و ارتقای هیات‌علمی حائز اهیمت بسیار است، گفت: «در بعضی موارد قوانین به گونه‌ای است که استاد برای ارتقای علمی خود باید به تدوین مقالاتی متوسل شود که آورده علمی‌ای برای کشور ندارد و دردی را دوا نمی‌کند.» او در دومین نکته خود به مساله دانشگاه مساله‌محور اشاره کرد و افزود: «دانشگاه مقاله‌محور پیشران ما در حرکت به سمت تمدن اسلامی نیست. انتظار می‌رود دانشگاه در جمهوری اسلامی از مقاله‌محور به مساله‌محور حرکت کند. دغدغه دانشگاه باید حل مسائل روز جامعه و صنعت باشد برای مثال در سال گذشته تنها ۳۱۰ قرارداد ارتباط با صنعت در دانشگاه شریف داشته‌ایم. این رقم امیدوار‌کننده هست اما هرگز قانع‌کننده نیست و دانشگاه باید به سمت اثرگذاری هرچه بیشتر در حل مسائل جامعه حرکت کند.»

نماینده هیئات‌دانشجویی در باب مسائل اقتصاد اظهار کرد: «در اقتصاد کشور واقعیت‌های تلخ و شیرین وجود دارد و حرف در حوزه اقتصاد، بسیار است. لحظه‌ای بودن قیمت‌های سکه و ارز و کاهش مداوم ارزش پول ملی و گرانفروشی ارز توسط صادر‌کنندگان کام مردم را تلخ و سفره مردم را کوچک کرده است.» اما در میان همه این مسائل می‌خواهم به روی بانکداری و اقتصاد ربوی تاکید کنم که قرآن کریم می‌فرماید فاذنوا بحرب من الله و رسوله... آیا کشوری که بانکداری ربوی دارد می‌تواند در مسیر تمدن‌سازی اسلامی گام بردارد؟ متاسفانه هنوز هستند کسانی که فکر می‌کنند چیزی به نام اقتصاد اسلامی وجود ندارد! تا وقتی دانشگاه‌ها دلباخته و شیفته اقتصادان‌های غربی‌اند نظام اقتصادی حاکم بر جامعه هم اقتصاد سرمایه‌داری است. تا وقتی که دانشکده‌های اقتصاد ایران دلباخته نظرات رد شده و پوسیده فریدمن‌هاست و تحولی در علوم انسانی نداریم، رنگ شکوفایی اقتصادی را نخواهیم دید!»

محمدی درخصوص مساله مردمی‌سازی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های محول‌شده مقام‌معظم‌رهبری به دولت سیزدهم مساله مردمی‌سازی دولت است، اضافه کرد: «باید دقت شود که مردمی‌سازی صرفا به معنای خصوصی‌سازی و واگذاری نهادهای دولتی نیست. بحران کرونا و پادزهر «مواسات» و حضور مردم در این اتفاق نشان داد با اعتماد به مردم می‌توان بحران‌های پیچیده من‌جمله بحران‌های اقتصادی را حل کرد. بسترسازی برای مشارکت مردم امری مهم و قابل‌توجه است. در این موقعیت نقش حلقه‌های میانی به‌خصوص هیات‌های دانشجویی حائز اهمیت هست. انتظار داریم، دولت از ظرفیت استثنایی هیئات و به‌خصوص هیات‌های دانشجویی در امر مردمی‌سازی بهره گیرد و از این ظرفیت در راستای تحقق شعار سال به‌خوبی استفاده کند.»

دانشجوی دانشگاه شریف با اشاره به حضور جوانان خلاق و مومن متعهد و آماده خدمت در دانشگاه‌ها و به‌خصوص در هیئات دانشجویی خاطرنشان کرد: «چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت این نیروها در راستای پیش بردن شعار سال داریم؟ باید برنامه‌ریزی کنیم و در برنامه‌ریزی‌ها به این پتانسیل عظیم توجه کنیم و از نقطه نظرات جریان دانشجویی استفاده کنیم.»