تاریخ : Sun 07 Apr 2024 - 00:17
کد خبر : 96465
سرویس خبری : دانشگاه

نقد درون‌گفتمانی در پاستور

تشکل‌های دانشجویی از وزرا سوال کردند؛

نقد درون‌گفتمانی در پاستور

میزبانی رئیس‌جمهور از فعالان دانشجویی در خیابان پاستور و گپ‌و‌گفت چندساعته دانشجویان با شخص اول اجرایی کشور که به رسم همیشگی ماه مبارک رمضان برگزار شد، این فرصت را در اختیار دانشجویان گذاشت تا دیدگاه‌های خود در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، تحولات منطقه و‌... را به گوش رئیسی برسانند.

زهرا رمضانی‌- فاطمه طاری‌بخش، گروه دانشگاه: هفته گذشته برای تشکل‌های دانشجویی با میهمانی متفاوتی به پایان رسید. میزبانی رئیس‌جمهور از فعالان دانشجویی در خیابان پاستور و گپ‌و‌گفت چندساعته دانشجویان با شخص اول اجرایی کشور که به رسم همیشگی ماه مبارک رمضان برگزار شد، این فرصت را در اختیار دانشجویان گذاشت تا دیدگاه‌های خود در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، تحولات منطقه و‌... را به گوش رئیسی برسانند. البته این دیدار تفاوت اساسی با سال‌های قبل داشت و آن حضور وزرای علوم، راه و شهرسازی و بهداشت بود. تفاوتی که نشان می‌دهد امسال برخلاف ادوار قبل خبری از برگزاری دیدارهای مجزای وزیران مختلف با دانشجویان نیست. در این دیدار نمایندگان مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد، انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌ها، اتحادیه انجمن دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، هیئات‌مذهبی دانشجویی، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، گروه‌های جهادی دانشجویی، نشریات دانشجویی و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و علوم پزشکی زنجان هم حضور داشتند. در این گزارش به سراغ دانشجویان حاضر در این دیدار رفتیم تا از اولین دیدار ماه رمضانی امسال بگویند.

نماینده دفتر تحکیم وحدت:
اضافه شدن سرفصل‌های ایدئولوژیک، محتوای دروس را بومی نمی‌کند

زهرا عظیمی، نماینده دفتر تحکیم وحدت در مورد نشست دانشجویان با رئیس‌جمهور گفت: «ما در ابتدای صحبت‌ها بحث فلسطین و سیاست‌های دولت را مطرح کردیم که در ارتباط با بحث غزه و همین‌طور در نظم نوین جهانی، جمهوری اسلامی کنشگر فعالی در عرصه جهانی بود. همچنین از سفرهای استانی رئیس‌جمهور یاد کردیم که بسیار حرکت مثبتی بوده و هست.» دبیر سیاسی دفتر تحکیم درخصوص انتقادات مطرح شده از سوی این مجموعه دانشجویی اظهار کرد: «اولین نقد این بود که دولت بعضا فضای افکار عمومی را رها کرده که نمونه آن اختلافاتی‌ است که بین قوا وجود دارد یا برای مثال اختلافاتی که بین قوه قضائیه و دولت پیش آمد. بعد از آن درباره مسکن نکاتی را گفتیم که اگر قرار است این وعده عملی شود، لازم است که عزم جدی‌تری را داشته باشیم.» او با اشاره به اینکه در ادامه به 3 نکته اساسی در سیاستگذاری اشاره کرده است، افزود: «سه نکته اساسی شامل آموزش عالی و آموزش‌وپرورش، بحث حوزه اقتصادی و حوزه سیاست‌های کلان دولت می‌شود. در حوزه آموزش عالی و آموزش‌وپرورش درباره وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها به نکاتی اشاره کردیم که معاونان فرهنگی، رویکرد درستی ندارند و فضای تعامل فعالان دانشجویی با مسئولان بسیار سخت است و همچنین بحث حجاب در دانشگاه‌ها را مطرح کردیم. گفتیم که صرف نگاه کمی به علم و رشد علمی، لازمه رسیدن به یک دانشگاه تراز نیست و باید به نیازها و اولویت‌های کشور توجه شود. صرفا اضافه کردن یک‌سری از سرفصل‌های ایدئولوژیک، محتوای دروس را اسلامی و بومی نمی‌کند، بلکه لازم است خود معلمان و اساتید به حداقلیات اسلامی معتقد باشند.»
عظیمی در مورد نکات مطرح شده در بحث اقتصادی عنوان کرد: «همچنین به بحث آزادسازی اقتصادی و تسلط بازار بر دولت اشاره و مطرح کردیم اگر این دو اتفاق بیفتد، متاسفانه متولی اصلی بازار طبقه سرمایه‌دار خواهد شد و موجب می‌شود که دولت به ابزاری برای سرمایه‌داری تبدیل شود. درواقع سعی کردیم که انذاری به دولت بدهیم که به این موضوع نیز توجه کند. همچنین در حوزه سیاست‌های کلان مطرح کردیم در چندماه گذشته که انتخابات مجلس را داشتیم، لازم بود که رویکرد افزایش مشارکت را بسیار جدی‌تر در دولت ببینیم. برخی از افرادی که در دولت بودند، بعضا این نکته را رعایت نکردند و وارد احزاب شدند. در انتها نیز مطرح کردیم که حماسه و بحث طوفان‌الاقصی که به وجود آمد به برکت جمهوری اسلامی و اعتقادات فعلی کارگزاران نظام، به گفتمان انقلاب اسلامی بود.»
نماینده دفتر تحکیم وحدت درباره پاسخ‌هایی که از سمت رئیس‌جمهور و هیات همراه داده شد، اظهار کرد: «بعد از اینکه فعالان دانشجویی نکات خودشان را مطرح کردند، ابتدا وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی و سپس رئیس‌جمهور موضوعاتی را مطرح کردند. وزیر اقتصاد در ارتباط با مسائل اقتصادی و بحث تورم و ناترازی‌های بانکی به نکاتی اشاره کرد. همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز در ارتباط با مسکن به نکته‌ای که اکثر فعالان گفتند، اشاره کرد که دولت زمین‌های ساخت این مسکن‌ها را تامین کرده و در حال تلاش برای ساخت این مسکن‌ها است. برخی از حاضران در جلسه به این نکته اشاره کرده بودند که جمهوری اسلامی از اصول خود کناره گرفته و به آنها عمل نمی‌کند، به‌خصوص در قضیه غزه و فلسطین تمام عزم نظام را نمی‌بینیم. رئیس‌جمهور در پاسخ به این نکته مطرح کرد که با رخ دادن طوفان الاقصی برای تمام دنیا واضح شد که این عملیات به خاطر وجود جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی رهبر مبارزه با اسرائیل در منطقه است.» عظیمی در ادامه افزود: «رئیس‌جمهور نیز به این موضوع اشاره کرد که وزارت خارجه و سایر نهادهای دستگاه دیپلماسی و مسائل مربوط به امور بین‌الملل، عزم جدی برای مبارزه با اسرائیل را دارند و ما برای جنگیدن با اسرائیل از اصول خودمان کوتاه نیامدیم.»
او در پایان با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم شاهد حضور بیش از پیش مسئولان در بین دانشجویان بودند، گفت: «این موضوع نکته بسیار مهمی است؛ چراکه دانشگاه‌ها این آرمان‌گرایی را دارند و مطالباتی را از مسئولان می‌توانند داشته باشند که منجر به حرکت شود و همچنین پیشنهادها و انتقاداتی را می‌توانند در فضای صمیمانه مطرح کنند. به صورت کلی دیدار صمیمانه با رئیس‌جمهور اتفاق بسیار مثبتی است که منجر به فضای پرحرارت بین دانشجویان و جنبش دانشجویی و رسیدگی به مطالبات از سمت مسئولان می‌شود.»

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:
کلیت نقش دولت در بحث خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی چیست؟

امیرحسین برغمدی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره موضوعاتی که در دیدار با رئیس‌جمهور به آن اشاره کرده، بیان کرد: «مطلب اولی که بر آن تاکید کردیم، این بود که جناب رئیسی در ابتدای دولت وعده‌ای دادند که هر یک ماه یکبار در تلویزیون به گفت‌وگو بنشیدند و درباره کارهایی که صورت گرفته یا نگرفته است، صحبت کنند اما در کنار سفرهای استانی، این موضوع عملی نشد و تقریبا تعطیل شد. از دو جهت درباره این موضوع در جلسه تذکراتی را دادیم. اول اینکه توضیح دادن به مردم واضح، مبرهن و بایدی است. رسانه دولت در گفتن دستاوردهای خود الکن است که این بستر(صداوسیما)، بستر مهم و بسیار خوبی است. دوم اینکه باید درباره مواردی که به فاز اجرایی نمی‌رسند، توضیحی به مردم داده شود. بحث دیگری که من به آن اشاره کردم، نرخ ارز بود که دعوای بین تثبیتی‌ها و آزادسازی‌ها، چه زمانی تمام می‌شود؟ برنامه دولت برای بازار غیررسمی که برای نرخ ارز شکل گرفته، چیست؟ در ادامه نیز بحث قاچاق را مطرح کردم که با توجه به اینکه میلیاردها قاچاق از طریق بازار نرخ ارز شکل می‌گیرد، دولت برای سامانه جامعه تجارت که هنوز کامل نشده، چه برنامه‌ای دارد؟»
برغمدی افزود: «اصلا چه زمانی قرار است که سامانه جامعه تجارت از سمت دولت به بهره‌برداری برسد و اجرایی شود؟ بحث سوم نیز در لایه نظام اداری بود که یکی از مهم‌ترین وعده‌های جناب رئیسی در ابتدای دولت این صحبت بود که می‌خواهند در پرداخت حقوق کارکنان عدالت را برقرار کنند؛ چرا همچنان این لایحه نیامده است و بیش از دو سال می‌شود که منتظر لایحه این بخش هستیم؟ لایحه جامع انتخابات نیز بحث دیگری بود که به آن پرداختیم و در جلسه اعلام آمادگی کردیم با توجه به اینکه از سمت وزارت کشور ما عزم جدی ندیدیم و پیش‌نویسی که ارائه شده مطابق سیاست‌های کلی نیست؛ در این کار کمک کنیم. همچنین دو سال پیش این مطالبه از دولت صورت گرفت و از سمت رهبری نیز به آن اشاره شد که هشت سال از آن می‌گذرد!» نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به تاکید بر اینکه، برای کمک به تدوین این لایحه، اعلام آمادگی دارند، توضیح داد: «از دل این لایحه به بحث تک‌کرسی مطابق سیاست‌های کلی خواهیم رسید. بحث قرارداد با کشورهای دیگر مانند چین و روسیه که قرار بود به 40 میلیارد برسد را در این جلسه داشتیم و به این موضوع اشاره شد که چرا تاثیر این قراردادها در سفره مردم دیده نمی‌شود؟ این موضوعی است که حضرت آقا در دیدار با کارگزاران بر آن تاکید داشتند و گفتند فعالیتی که صورت می‌گیرد باید تاثیری در معیشت مردم داشته باشد. بحث بعدی درباره لایحه سیاست تامین اجتماعی است که در جلسه از دولت جناب رئیسی مطالبه شد.»
او درخصوص مطالبات خود از دولت سیزدهم، ادامه داد و گفت: «وزیر سابق کار وعده داده بود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی تا شش ماه لایحه تامین اجتماعی را ابلاغ می‌کند اما هنوز بعد از دو سال موعد آن نرسیده است. درصورتی‌که دو مطالبه روی زمین مانده بحث سیاست‌های تامین اجتماعی و پیوست عدالت است. بحث دیگر، قانون جوانی بود که تاثیر آنچنانی ندیدیم، برای مثال در بحث تسهیل ازدواج جوانان که از وعده‌های جدی ابتدای دولت بود یا بحث مسکن که به‌درستی پیگیری نشده است. از مباحث دیگری که به آن اشاره کردیم مبحث فرهنگی است که از دولت مطالبه شد تا آقای رئیسی به‌عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بازسازی در حوزه ساختارهای فرهنگی داشته باشند. با توجه به موج چهارم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که به‌صورت محرمانه بوده وضعیت فرهنگی چندان خوبی نداریم و حال جامعه ما چندان خوب نیست. این بازسازی ساختارهای انقلاب فرهنگی دقیقا در چه وضعیتی است و چه اقداماتی برای آن شکل گرفته است؟»
برغمدی با اشاره به شعار سال عنوان کرد: «مطلب پایانی ناظر بر مشارکت مردم در تولید بود که دستیار مردمی‌سازی دولت چندان فعال نبوده و بیشتر دستیار ارتباطی بوده است، ولی کلیت نقش دولت در بحث خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی چیست؟ قرار نیست که دولت به‌صورت کامل منفعل باشد.» نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درمورد پاسخ‌هایی که به سوالات و شبهات اتحادیه داده شد، افزود: «با توجه به اینکه وزیر نیز در جلسه حضور داشتند، درباره قراردادها گفته شد که عملیاتی شده و با توجه به تحریمی که وجود دارد، پول این قراردادها می‌تواند به چندصورت به کشور بازگردد که گفته شد این کار صورت گرفته اما اطلاع‌رسانی درباره آن انجام نشده است. در لایحه جامع انتخابات، استقبال بسیار خوبی از پیشنهاد ما شد و گفته شد از طریق سخنگوی دولت و شورای اطلاع‌رسانی با دولت در ارتباط باشیم و طرح جامع انتخابات را جلو ببریم. همچنین در بحث مردمی‌سازی توضیح دادند که پیش از مشخص شدن شعار سال، شورای 844 داشتند که کارگروه‌ها و وظایفی را مشخص کردند که از آن زمان، این کارگروه‌ها شکل گرفت تا در راستای مردمی‌سازی کارها شکل بگیرد و شروع شود.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.