تاریخ : Wed 03 Apr 2024 - 02:32
کد خبر : 96357
سرویس خبری : دانشگاه

سقوط غول‌های فناوری در رتبه‌بندی سایمگو

«فرهیختگان» رتبه‌بندی 2024 SCImago را بررسی کرد؛

سقوط غول‌های فناوری در رتبه‌بندی سایمگو

رتبه‌بندی موسسات سایمگو نوعی طبقه‌بندی موسسات آکادمیک و پژوهشی است که رده‌بندی خود را براساس ترکیبی از شاخص‌ها انجام می‌دهد که سه مجموعه شاخص را براساس عملکرد پژوهشی، خروجی‌های نوآورانه و تاثیر اجتماعی آن بررسی می‌کند. به منظور مقایسه این شاخص‌ها، مقادیر شاخص‌های ترکیبی در مقیاس صفر تا 10 تنظیم شده است.

ندا اظهری، مترجم: رتبه‌بندی موسسات سایمگو نوعی طبقه‌بندی موسسات آکادمیک و پژوهشی است که رده‌بندی خود را براساس ترکیبی از شاخص‌ها انجام می‌دهد که سه مجموعه شاخص را براساس عملکرد پژوهشی، خروجی‌های نوآورانه و تاثیر اجتماعی آن بررسی می‌کند. به منظور مقایسه این شاخص‌ها، مقادیر شاخص‌های ترکیبی در مقیاس صفر تا 10 تنظیم شده است. برای نسخه رتبه‌بندی 2024، شاخص تاثیر اجتماعی به گونه‌ای اصلاح شده است که شامل سه شاخص جدید است که به طور خاص، تاثیر اجتماعی به‌دست‌آمده توسط یک موسسه را مانند تولید دانش جدید مرتبط با اهداف توسعه پایدار تعریف‌شده توسط سازمان ملل، مشارکت زنان در فرآیندهای پژوهشی و استفاده از نتایج به‌دست‌آمده در ایجاد یا بهبود سیاست‌های عمومی، منعکس می‌کند. در این رتبه‌بندی، 9054 موسسه با یکدیگر رقابت کرده‌اند.

4 رتبه نخست بدون تغییر نسبت به 2023

در تازه‌ترین رتبه‌بندی اعلام‌شده از سوی پایگاه سایمگو در سال 2024، بخش‌های مختلف دولتی، بهداشت، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و غیرانتفاعی مورد‌ارزیابی قرار گرفته که در این گزارش به بررسی کلی رتبه‌بندی 2024 سایمگو پرداخته‌ایم. در رتبه‌بندی 2024، آکادمی علوم چین رتبه نخست را بین سایر بخش‌ها به خود اختصاص داده است که رتبه نخست خود را نسبت به سال گذشته حفظ کرده است. پس از آن، وزارت آموزش عالی جمهوری خلق چین در مقام دوم قرار گرفته است که مانند سال گذشته رتبه دوم را از آن خود کرده است. رتبه سوم هم مانند سال گذشته به مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه اختصاص یافت. رتبه چهارم رتبه‌بندی 2024 سایمگو هم مانند سال 2023 به دانشگاه هاروارد اختصاص پیدا کرده است. تغییری که در رتبه‌بندی امسال رخ داده، از رتبه پنجم به بعد است به‌طوری‌که دانشگاه آکادمی علوم چین در این جایگاه قرار گرفته و با پنج پله صعود از رتبه 10 در سال گذشته به رتبه پنجم در سال 2024 رسیده است. دانشگاه شینهوآ نیز در حالی رتبه 6 را در رده‌بندی امسال از آن خود کرده است که در رده‌بندی سال گذشته در جایگاه 11 قرار داشت و امسال پنج پله صعود کرده است. هفتمین رتبه برتر 2024 هم به مدرسه پزشکی هاروارد رسیده که با شش پله صعود، از رتبه 13 در 2023 به رتبه هفتم ارتقا یافته است. همچنین دانشگاه ژجیانگ چین در حالی رتبه 8 را در رتبه‌بندی 2024 به دست آورده که نسبت به سال گذشته با رتبه 17 حدود 9 پله بهبود یافته است. بعد از آن نیز «انجمن هلمهولتس» مراکز تحقیقاتی آلمان با سه پله صعود نسبت به سال گذشته از رتبه 12 به رده نهم رسیده است. اما دهمین رتبه به شرکت‌های بین‌المللی و چندملیتی گوگل رسیده است که نسبت به رتبه 6 آن در سال گذشته، چهار پله سقوط کرده است.

4 دانشگاه برتر خاورمیانه از آن عربستان

در منطقه خاورمیانه 731 موسسه با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند که در این بین، موسسه اولیه هوش مصنوعی در امارات رتبه نخست را از آن خود کرده است. رتبه جهانی این موسسه در رتبه‌بندی سایمگو 72 است. این موسسه در 2023 هم رتبه نخست را از آن خود کرده بود. دانشگاه ملک سعود عربستان که رتبه جهانی آن 310 است، رده دوم را در خاورمیانه به خود اختصاص داده و نسبت به جایگاه چهارمی‌اش در سال 2023، دو پله صعود کرده است. دانشگاه تل‌آویو رژیم‌صهیونیستی که جایگاه جهانی 354 را در اختیار دارد، با یک پله سقوط نسبت به سال گذشته به رده سوم تنزل کرده است. در این میان، دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله عربستان سعودی که رتبه جهانی 426 را در اختیار دارد، با یک پله نزول نسبت به 2023 جایگاه چهارم را کسب کرده است. اما دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه جهانی 452، پنجمین دانشگاه برتر خاورمیانه را به‌خود اختصاص داده که نسبت به رتبه ششم در سال گذشته، یک پله صعود کرده است. بعد از آن، مرکز تحقیقات پیشرفته مهندسی اکتشاف و نفت عربستان با رتبه جهانی 536 نیز با یک پله صعود از رتبه هفتم در سال گذشته به رده شش صعود کرده است. دانشگاه ملک عبدالعزیز با رتبه جهانی 559 نسبت به رتبه 10 در سال گذشته با سه پله صعود به رده هفتم رسیده اما موسسه پژوهشی محاسباتی قطر با رتبه جهانی 582، نسبت به رتبه پنجم در سال گذشته با سه پله سقوط به رده هشتم تنزل رتبه داشته است. موسسه علوم ویزمن رژیم‌صهیونیستی با رتبه جهانی 673 نسبت به رتبه هشتم در سال گذشته، یک پله نزول کرده و به رتبه 9 در سال جاری رسیده است. دهمین دانشگاه برتر این رتبه‌بندی هم از آن دانشگاه تهران با رتبه جهانی 827 است که در مقایسه با این که سال گذشته رده 11 را در اختیار داشته، با یک پله صعود به رده دهم جدول رسیده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.