تاریخ : Tue 02 Apr 2024 - 12:43
کد خبر : 96333
سرویس خبری : جهان شهر

حملۀ مستقیم در ازای حملۀ مستقیم، نگاه خطی است

در انتظار یک واکنش عقلانی؛

حملۀ مستقیم در ازای حملۀ مستقیم، نگاه خطی است

در جهان خطی جنگ‌ها مکانیکی بودند و بازدارندگی هم مکانیکی و خطی تعریف می‌شد. یک حمله ما به ازای یک حمله، در نگاه خطی معنی داره. حمله مستقیم در ازای حمله مستقیم نگاه خطیه.

جهان مدت‌هاست از حالت خطی به سمت پیچیدگی بیشتر حرکت کرده، اما متاسفانه تحلیل بیشتر تحلیل‌گران عرصه روابط بین الملل همچنان در حال و هوای خطی سیر می‌کنه. در جهان خطی جنگ‌ها مکانیکی بودند و بازدارندگی هم مکانیکی و خطی تعریف می‌شد.

یک حمله ما به ازای یک حمله، در نگاه خطی معنی داره. حمله مستقیم در ازای حمله مستقیم نگاه خطیه. اما جنگی که ایران باهاش مواجه شده، جنگی هیبریدیه که کشور رو منطقه خاکستری قرار داده. وضعیتی که در اون نه با جنگ تمام عیار مواجهیم و نه در صلح قرار داریم. در چنین حالتی نمیشه و نباید تجویز‌هایی کرد که بدرد جنگ‌های ساده و خطی می‌خوردند.

جنگ هیبریدی رژیم بازدارندگی انطباقی خاص خودشو می‌طلبه؛ رژیمی که کشور رو نه در حالت جنگ قرار بده و نه در حالت صلح فرض کنه. دوگانه‌ی «یا واکنش مستقیم یا واکنش نشون ندادن» بدرد زمانه جنگ‌های هیبریدی نمی‌خوره. شما با طیفی از پاسخ‌ها مواجهید که می‌تونید انتخاب کنید. پاسخ‌هایی که... می‌تونند نظامی یا غیر نظامی باشند.

مستقیم یا نیابتی باشند. شبکه‌ای یا هم تراز باشند. در دنیای جنگ‌های هیبریدی قدرت یک کبریت به اندازه یک انبار باروته. این مسئله مهم رو در نظر بگیرید که ما نیاز به یک واکنش عقلانی داریم نه یک واکنش سریع یا سخت یا دارای سایر صفت‌های هیجانی. چرا که جنگی که باهاش مواجهیم دیگه یک جنگ ساده‌ی خطی نیست.

از صفحه حسین مهدی‌تبار