تاریخ : Mon 01 Apr 2024 - 09:37
کد خبر : 96292
سرویس خبری : اقتصاد

افت ۶۰ درصدی خرید مسکن ایرانیان در ترکیه

«فرهیختگان» بررسی کرد:

افت ۶۰ درصدی خرید مسکن ایرانیان در ترکیه

داده‌های معاملات مسکن مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد در دوماهه نخست سال ۲۰۲۴ خرید مسکن شهروندان ایرانی در این کشور کاهش ۵۸ درصدی نسبت به دوماهه نخست سال ۲۰۲۳ داشته است.

بررسی‌های فرهیختگان از داده‌های معاملات مسکن مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد در دوماهه نخست سال ۲۰۲۴ خرید مسکن شهروندان ایرانی در این کشور کاهش ۵۸ درصدی نسبت به دوماهه نخست سال ۲۰۲۳ داشته است. طبق این آمارها، درحالی طی دوماهه نخست سال گذشته ایرانی‌ها ۹۷۲ ملک در ترکیه خریداری کرده بودند که این تعداد  امسال به ۴۰۸ فقره رسیده است. 

مقایسه داده‌های ماهانه سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ نشان می‌دهد درحالی تعداد ماهانه خرید مسکن ایرانیان در ترکیه طی سال جاری میلادی به ۲۰۰ فقره رسیده که این تعداد طی سال‌های گذشته حتی در مقطعی به ماهانه بیش از ۱۴۰۰ فقره نیز رسیده بود. 

نگاهی به داده‌های خرید شهروندان سایر کشورها نیز نشان می‌دهد خرید خارجی‌ها در سال جاری کاهش ۴۸ درصدی داشته است. ازجمله دلایل کاهش اقبال خارجی‌ها به خرید ملک در ترکیه را می‌توان در مواردی همچون تغییرات قابل‌توجه قوانین مهاجرتی در این کشور (افزایش سقف سرمایه‌گذاری برای دریافت اقامت و تابعیت)، تداوم چندین ساله افت ارزش لیر ترکیه و کاهش ثبات اقتصادی در این کشور و متضرر شدن برخی از خارجی‌ها در خرید خلاصه کرد. درخصوص کاهش اقبال ایرانیان نیز ثبات نسبی در شاخص‌های اقتصاد کلان کشورمان در کاهش خرید بی‌تاثیر نبوده است.