تاریخ : Sat 16 Mar 2024 - 11:40
کد خبر : 96046
سرویس خبری : سیاست

دور دوم انتخابات چگونه برگزار می‌شود؟

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان؛

دور دوم انتخابات چگونه برگزار می‌شود؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برنامه ما این است که در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی با مسئولان اجرایی، انتخابات الکترونیک را در دور دوم در حوزه‌های بیشتری برگزار کنیم.

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ در نشستی خبری گفت: ما در روز انتخابات ارزیابی‌هایی را نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در ۴ حوزه انتخابیه داشتیم که رضایت نسبی در این خصوص بدست آمد. برنامه ما در شورای نگهبان این است که در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی با مسئولان اجرایی، انتخابات الکترونیک را در دور دوم در حوزه های بیشتری برگزار کنیم. در رابطه با حوزه انتخابیه تهران نیز تلاش ما این است که این انتخابات نیز به شکل الکترونیکی برگزار شود.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره گزارشات تخلفات انتخاباتی و احتمال باطل اعلام شدن انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه تاکید کرد: انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارشاتی را دریافت کردیم که در حال بررسی آنها هستیم؛ برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی تیمهای میدانی جهت رسیدگی اعزام شد و همچنین در حوزه‌هایی که اختلاف فرد منتخب با نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیمهایی اعزام شدند و این اختیار را داشتند تا آرا را بازشماری کنند. ان‌شاءالله به مرور نتایج این بررسی‌ها اعلام می‌شود.

وی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی گفت: فرآیند انتخابات فرآیندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود؛ بر اساس فرایند قانونی، مجری انتخابات وزارت کشور است و بررسی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است. بر اساس اصلاحیه قانون ۵ مدرک جهت رای دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تایید است که این مدارک باید در شعب اخذ رای با فرد رای دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت گفت: نسبت به طرح شفافیت مهمترین ایراد شورای نگهبان این است که در این طرح استثنائاتی ذکر شده بود که ما ساز و کاری که برای تشخیص این استثنائات پیش‌بینی شده بود را مورد ایراد قرار دادیم.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه اینکه آیا نماینده‌ای که ادعایی کرده است در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آنها برای رای دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارائه کرده است؟ تاکید کرد: خیر. چیزی برای ما ارسال نشده است. با یک عکس یا فیلم که معلوم نیست کی و کجا است، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سوال برد.

گفتنی است؛ وزیر کشور زمان احتمالی برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی را اردیبهشت ۱۴۰۳ عنوان کرده است و اولین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد که با مشارکت ۴۱ درصدی در برخی حوزه‌ها به دور دوم کشیده شد.