تاریخ : Mon 11 Mar 2024 - 10:45
کد خبر : 95917
سرویس خبری : اقتصاد

مارپیچ  «دستمزد-تورم» افسانه یا واقعیت؟

چرا برخی با افزایش حقوق کارگران مخالف‌اند؛

مارپیچ  «دستمزد-تورم» افسانه یا واقعیت؟

یکی از اعضای هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، استدلال وزیر کار و کسانی که افزایش دستمزد را به ضرر کارگر می‌دانند بررسی کرده و گفته است:ظرفیت تولید باتوجه به تقاضایی که طی این سال‌ها ایجاد شده اجازه افزایش دستمزد و افزایش تقاضا را می‌دهد.

علی نصیری‌اقدم، هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در برنامه تمام رخ استدلال وزیر کار و کسانی که افزایش دستمزد را به ضرر کارگر و مساوی با افزایش تقاضا و افزایش تورم می‌دانند بررسی کرده و گفته است:«ظرفیت تولید متغیری ایستا نیست که افزایش نیابد! بنگاه‌ها معمولا بیش از پیش بینی تولیدشان، ظرفیت تولید ایجاد می‌کنند. بنابراین می‌شود گفت بنگاه‌ها ۷۰ درصد ظرفیت اسمی را تولید می‌کنند. پس ۳۰ درصد امکان افزایش واقعی تولید را دارند و ما فعلا در مارپیچ دستمزد-تورم نیستیم. ظرفیت تولید باتوجه به تقاضایی که طی این سال‌ها ایجاد شده اجازه افزایش دستمزد و افزایش تقاضا را می‌دهد.»

همچنین آیت اسدی، عضو شورای عالی کار دراین رابطه گفت: «تا این لحظه کمیته مزد برای تعیین افزایش دستمزد کارگران به نتیجه نرسیده است.اگر حتی دستمزد کارگران به مبلغی که دولت برای سبد معیشتی یعنی ۲۵ میلیون تومان تعیین کرده است هم برسد اگر رشد تورم را نتواند کنترل کنند بعد از گذشت سه ماه دوباره کارگران در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت.»