تاریخ : Sat 09 Mar 2024 - 04:21
کد خبر : 95840
سرویس خبری : ورزش

تیم تارتار علاقه‌ای به باختن ندارد

ملوان و فرصت غول‌کشی؛

تیم تارتار علاقه‌ای به باختن ندارد

هرچند با حرف و حدیث بسیاری برنده بازی با گل‌گهر شد اما واقعیت این است که این تیم در خانه به یک پیروزی دیگر دست یافت. طلسم سن‌سیروس هنوز برای ملوانی‌ها کار می‌کند و آنها حتی در نیم‌فصل دوم نیز از روند موفقیت خود فاصله نگرفتند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: ملوان هرچند با حرف و حدیث بسیاری برنده بازی با گل‌گهر شد اما واقعیت این است که این تیم در خانه به یک پیروزی دیگر دست یافت. طلسم سن‌سیروس هنوز برای ملوانی‌ها کار می‌کند و آنها حتی در نیم‌فصل دوم نیز از روند موفقیت خود فاصله نگرفتند. برای تیمی که همواره یکی از پایه‌های سقوط بود یا سال‌ها در دسته اول یا حتی پایین‌تر برای بقا تلاش می‌کرد حالا قرار گرفتن نه‌تنها در نیمه بالایی جدول بلکه در قد و قواره تیم‌های مدعی اعتبار خاصی به نام پرآوازه ملوان می‌دهد.

آمار به نفع قوی سپید
شاید خیلی‌ها بخواهند پیروزی ملوان مقابل گل‌گهر در نوزدهمین هفته رقابت‌های لیگ برتر را به‌نوعی به‌خاطر پنالتی مشکوکی که داور برای ملوانی‌ها اعلام کرد لوث کنند اما واقعیت این است که آمار بازی نشان می‌دهد ملوان در طول مسابقه هم شایستگی برنده شدن داشت. تیم تارتار در دقایق زیادی مالک توپ و میدان بود و همه تلاش خود را کرد تا سه امتیاز را برای خود حفظ کنند. اگر از خطایی که داور به‌عنوان پنالتی برای تیم ملوان گرفت بگذریم این تیم در پشت محوطه جریمه بارها صاحب موقعیت شد. مدافعان تیم گل‌گهر در کنترل مهاجمان حریف ناکام بودند و اغلب مجبور شدند برای مهار آنها مرتکب خطا شده و پشت محوطه جریمه به حریف موقعیت دهند. از این رو حتی اگر تصمیم داور در اعلام پنالتی برای تیم ملوان اشتباه بوده باشد باز هم نمی‌توانیم از تلاش این تیم و موقعیت‌هایی که برای رسیدن به پیروزی در ورزشگاه خانگی خود خلق کرد به‌راحتی بگذریم. در کل این تیم ملوان بود که بیش از حریف صاحب توپ و میدان شد و اگر درخشش اخباری درون دروازه گل‌گهر نبود چه بسا گل‌های بیشتر به ثمر می‌رسید. ملوان با این برد گل‌گهر را بعد از ۹ بازی شکست‌ناپذیری در لیگ برتر و جام حذفی، وادار به شکست کرد.

خون تازه در رگ ملوان
خرید پنج بازیکن جدید برای ملوان نتوانست تفکرات تاتار را به هم بریزد بلکه این مربی موفق شد با استفاده از برخی بازیکنان جدیدی که خریده بود بار دیگر خود را قدرتمندانه در لیگ مطرح کند. عملکرد نیم‌فصل اول تیم ملوان یک اتفاق نبود بلکه تفکری برنامه‌ریزی‌شده بود که حالا تارتار را به مرد خوشبخت فوتبال ایران تبدیل کرده است. میلاد سرلک که در پرسپولیس هم عملکرد قابل‌توجهی داشت در ملوان به یک لیدر تبدیل شده و نبض تیم ملوان به حساب می‌آید. در مدت کوتاهی که حبیب فرعباسی راهی ملوان شده از او بسیار شنیدیم. عملکرد قابل‌توجه این دروازه‌بان و اعتمادی که در خط دروازه به او کردند خیال همه را راحت کرده است. او از چهار بازی نیم‌فصل دومی که برای ملوان انجام داده در دو بازی کلین‌شیت کرده و آمار خوبی از خود به جا گذاشته است. اگر از عملکرد خوب محمد عمری و جعفری نیز بگذریم شرایط سلیمانی در نیم‌فصل دوم خارق‌العاده بوده است. او به دلیل محرومیت تا هفته شانزدهم نتوانست برای ملوان به میدان برود اما با گلی که مقابل گل‌گهر به ثمر رساند برای چهارمین بار در این فصل برای ملوان گل زد. عملکرد او نشان می‌دهد یکی از زهردارترین بازیکنان ملوان است و مدافعان حریف را به‌شدت آزار می‌دهد. سلیمانی در ذوب‌آهن هم شاگرد تارتار بود اما موفق نشد تا این حد گل بزند اما همچنان به او اعتماد داشت و حالا مزد اعتماد خود را گرفته است. سلیمانی هرچند خرید نیم‌فصل اول به حساب می‌آید اما به دلیل محرومیت نتوانست کمک چندانی به ملوان کند و در واقع موتور او از نیم‌فصل دوم روشن شد.

حالی بهتر از مربیگری در پرسپولیس
به نظر می‌رسد سرمربی ملوان که روزی با این امید که هدایت پرسپولیس را برعهده بگیرد در لیگ برتر مربیگری می‌کرد، حاضر باشد چنین روزهایی را با حضور در هیچ تیم دیگری عوض کند. موفقیت در تیم ملوان با این مرد عبوس کاری کرد که نه‌تنها خنده از لبانش محو نمی‌شود بلکه سقف آرزوهایش نیز بلند شده و حالا تیم خود را مدعی می‌داند و این ادعای خود را فریاد می‌زند. از همان ابتدا ملوان با قرعه سختی روبه‌رو شد و به نظر می‌رسید کار سختی باشد. همین اتفاق هم افتاد. این مربی از چهار بازی ابتدایی چهار امتیاز گرفت. مقابل ذوب‌آهن و استقلال باخت. با گل‌گهر مساوی کرد و فقط موفق شد سه امتیاز از فولاد بحران‌زده کسب کند. در نیم‌فصل دوم اما ملوان از بازی با همین چهار حریف هشت امتیاز گرفت. دو برد و دو تساوی حاصل کار شاگردان مهدی تارتار در چهار هفته ابتدایی نیم‌فصل دوم و قرعه سخت مقابل حریفان قدرتمند بود.

ملوان غول‌کش
شاید جالب باشد بدانید آخرین شکست تیم ملوان مربوط به بازی مقابل شمس آذر در هفته دوازدهم است. شاگردان مهدی تارتار که به جز بازی هفته اول و دوم مقابل ذوب‌آهن و استقلال تهران، در هفته دوازدهم در مقابل چشم هواداران به پدیده لیگ باختند و آمار شکست‌های خود را به سه رساندند پس از آن بازی ملوانی‌ها نه‌تنها نباختند بلکه با هشت برد و هشت مساوی خود را ۳۲ امتیازی کرده و بارها به صدر جدول نزدیک شدند. شاگردان تارتار در فصل جدید هرگز از نیمه جدول پایین‌تر نیامدند و با عملکرد خوب خود فصل تازه‌ای در کارنامه تیم ملوان از خود به جا گذاشتند. تیم ملوان نه‌تنها شکست را فراموش کرده بلکه مقابل مدعیانی چون استقلال و سپاهان و پرسپولیس امتیاز گرفته و یک رکورد خوب از خود به جا گذاشته است. از این رو سرمربی و مدیرعامل این تیم به کسب سهمیه فکر می‌کنند و خود را در جمع مدعیان قرار دادند. به نظر می‌رسد یک رقیب تازه برای سپاهان و تراکتور و حتی استقلال و پرسپولیس پدید آمده است. تیمی که باختن را فراموش کرده و یقه همه مدعیان را در لیگ امسال را می‌گیرد. شور و حالی که در انزلی شکل گرفته و حال و هوایی که سکوهای ورزشگاه سن‌سیروس دارند به‌واسطه فوتبال به وجود آمده شهری که با هواداران مثال‌زدنی‌اش همواره مورد توجه بوده اما این بار نتایج خوب ملوان نیز این شهر را بیش از پیش مورد توجه علاقه‌مندان به فوتبال قرار داده است. به نظر می‌رسد روند صعودی ملوان ادامه‌دار خواهد بود؛ چراکه آنها در ادامه و پیش از پایان سال دو بازی دیگر مقابل پیکان و صنعت نفت در پیش دارند. با توجه به شرایط هر دو رقیب در جدول رده‌بندی بازی آسانی به نظر می‌رسد. اگر شاگردان تارتار این دو حریف را دست‌کم نگیرند و عملکرد خوب خود را در دو بازی آینده نیز ادامه دهند نه‌تنها جایگاه خود را در بالای جدول حفظ خواهند کرد بلکه با توجه به فاصله امتیازی کمی که با دیگر رقبا دارند ممکن است جایگاه بهتری را نیز از آن خود کنند.