تاریخ : Sat 02 Mar 2024 - 20:40
کد خبر : 95644
سرویس خبری : دانشگاه

اردیبهشت 1404  مترو به علوم‌و‌تحقیقات  می‌رسد

آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ متروی تهران؛

اردیبهشت 1404 مترو به علوم‌و‌تحقیقات می‌رسد

مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد در آخرین اقدام خود برای آسایش دانشجویان، می‌خواهد خط متروی تهران را به میدان دانشگاه برساند. پروژه‌ای که بعد از راه‌اندازی تله‌کابین واحد علوم‌و‌تحقیقات، رفت‌و‌آمد دانشجویان به دانشگاه را آسان می‌کند. خط 7 متروی تهران از انتهای خط 7 موجود واقع در میدان کتاب در امتداد شمال غربی ادامه یافته و در راستای خیابان کوهستان و با عبور از دره فرحزاد به خیابان سیمون‌بولیوار رسیده و تا میدان دانشگاه امتداد پیدا می‌کند.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد در آخرین اقدام خود برای آسایش دانشجویان، می‌خواهد خط متروی تهران را به میدان دانشگاه برساند. پروژه‌ای که بعد از راه‌اندازی تله‌کابین واحد علوم‌و‌تحقیقات، رفت‌و‌آمد دانشجویان به دانشگاه را آسان می‌کند. خط 7 متروی تهران از انتهای خط 7 موجود واقع در میدان کتاب در امتداد شمال غربی ادامه یافته و در راستای خیابان کوهستان و با عبور از دره فرحزاد به خیابان سیمون‌بولیوار رسیده و تا میدان دانشگاه امتداد پیدا می‌کند و تله‌کابین نیز از رو‌به‌روی دانشکده انسانی تا رو‌به‌روی دانشکده فنی (بلندترین بخش سایت دانشگاه علوم‌و‌تحقیقات) ادامه دارد و برای اساتید و دانشجویان، این امکان را فراهم می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانند مسیر را طی کنند.

راه‌اندازی خط 7 متروی تهران ظرف 24 ماه
روز گذشته عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط 7 متروی تهران در جوار سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و واحد علوم‌و‌تحقیقات آغاز به کار کرد. پروژه‌ای که یکی از ایستگاه‌های آن به دانشگاه آزاد واحد علوم‌و‌تحقیقات خواهد رسید و مدت زمان اجرای آن 24 ماه برآورد شده ولی قرار است در 18 ماه ایستگاه‌های چهاردیواری و دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شود. البته مطالعات عملیات اجرایی توسعه شمال غربی خط ۷ سال گذشته شروع شد، اما نواقصی داشت و در ماهی که گذشت مطالعات این پروژه مصوب شد. پروژه‌ای که کلنگ آن به دست مسئولان به زمین زده خواهد شد؛ پروژه‌ای است که منطقه شمال غرب تهران که از نعمت مترو بی‌بهره است را دارای حمل‌و‌نقل ریلی می‌کند و بیش از ۱۵ درصد به ظرفیت متروی تهران اضافه خواهد کرد.
در این گزارش در گفت‌و‌گو با سعید صابونی، رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط 7 متروی تهران به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد درباره این پروژه گفت: «پروژه توسعه شمال غربی خط 7 متروی تهران به طول 4.2 کیلومتر جهت خدمت‌رسانی به مناطق 2 و 5 شهرداری تهران و به ویژه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، علوم‌و‌تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان از انتهای خط 7 موجود واقع در میدان کتاب در امتداد شمال غربی ادامه یافته و در راستای خیابان کوهستان و با عبور از دره فرحزاد به خیابان سیمون بولیوار رسیده و تا میدان دانشگاه امتداد خواهد یافت.»
او بیان کرد: «توسعه شمال غربی خط 7 متروی تهران شامل دو ایستگاه در محدوده تقاطع بلوار اشرفی‌اصفهانی با سیمون‌بولیوار به عمق 47 متر و دانشگاه علوم‌و‌تحقیقات به عمق 37 متر خواهد بود. همچنین پارکینگ شبانه خط 7 نیز بعد از ایستگاه دانشگاه در محدوه بوستان کوروش طراحی شده است.»
صابونی در ادامه درخصوص ویژگی‌های خط 7 متروی تهران نیز توضیح داد: «ویژگی توسعه شمال غربی خط 7 متروی تهران، برقراری ارتباط ریلی بین مناطق 2 و 5 شهرداری تهران با عبور از دره فرحزاد خواهد بود. کاهش ترافیک شریان‌های بزرگراهی شرقی، غربی، شمالی و جنوبی شهر تهران، از جمله بزرگراه‌های آبشناسان، ستاری و یادگار امام‌(ره) از دیگر ویژگی‌های این پروژه است.»
رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اضافه کرد: «سهولت دسترسی شهروندان به شهرک نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات، سازمان مرکزی دانشگاه و بیمارستان فرهیختگان و کاهش ترافیک مسیرهای ارتباطی بین دانشگاه و بیمارستان به عنوان یک زون جاذب سفر خواهد بود.»
او در ادامه بیان کرد که امکان تعامل با مجتمع‌های تجاری محدوده کریدور با هدف احداث مجتمع‌های ایستگاهی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های پروژه مد‌نظر شهرداری بوده است؛ و افزایش 14درصدی جذب مسافر خط 7 متروی تهران حدودا 9 هزار نفر در زمان اوج ترافیک با بهره‌برداری از توسعه شمال غربی خط است.
رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد درباره مدت‌زمان اجرای این پروژه نیز گفت: «مدت‌زمان اجرای بهره‌برداری از توسعه خط 7 متروی تهران 24 ماه برنامه‌ریزی شده است. مجموعه هزینه آن 9 هزار میلیارد تومان، هزینه ساختمانی 6 هزار میلیارد تومان و هزینه تجهیزانی 3 هزارمیلیارد تومان است.»
درصدد اخذ استاندارد برای افتتاح تله‌کابین هستیم
تله‌کابین واحد علوم‌و‌تحقیقات یکی دیگر از پروژه‌های مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد است. این پروژه درسال 1393 شکل گرفت که البته مراحل طراحی و ساخت آن با فرازها‌و‌نشیب‌هایی همراه بوده است. اما حالا بعد از گذشت کمتر از 10 سال آماده افتتاح است. صابونی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پروژه تله‌کابین واحد علوم‌و‌تحقیقات نیز ‌گفت: «تله کابین راه‌اندازی شده و ما در‌صدد اخذ استاندارد هستیم. البته در قرارداد یک استاندارد اروپایی و یک استاندارد روسی (که خود اجرا‌کننده است) استاندارد را صادر کرده‌اند اما چون تله‌کابین در ایران است برای ما استاندارد ایران حائز اهمیت‌تر از استاندار اروپایی و روسی است. به همین دلیل شرکت نظارت بررسی‌های لازم را انجام داده و تمام موارد را بررسی کرده و بعد از اخذ استاندار، تله‌کابین واحد علوم‌و‌تحقیقات در یک مراسم راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.»
رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر تله‌کابین راه افتاده و مشکلی ندارد ولی نزدیک به 47 آیتم از آیتم‌های کلی آن باقی مانده است، اضافه کرد: «به‌تدریج شرکت بازرسی آراد که جزء شرکت‌های بازرسی‌‌ خوب در مجموع استاندارد ایران است این آیتم‌ها را بررسی می‌کند که بحث استاندارد نیز اخذ شود که بتوانیم فعالیت را آغاز کنیم.»
صابونی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه به دنبال اخذ استانداردها هستیم، خاطرنشان کرد: «البته تله‌کابین راه‌اندازی شده ولی ما خودمان تله‌کابین را خاموش کرده‌ایم. کابین‌های تله‌کابین هر روز می‌تواند به صورت خالی یا با کیسه‌های سیمان رفت و آمد کند ولی گفتیم اول استاندارد را اخذ کنیم و بعد ‌به طور کلی‌ و افتتاح کامل انجام شود. استاندارد دست ما نیست و دست شرکت نظارت و اداره کل استاندارد است که ایرادها را برطرف و مباحث را حل کنیم.»