تاریخ : Sat 02 Mar 2024 - 12:26
کد خبر : 95625
سرویس خبری : سیاست

نظرسنجی‌ها چقدر به آمار مشارکت نزدیک بود؟

نزدیک به ۴۱ درصد در انتخابات مجلس و خبرگان شرکت کردند؛

نظرسنجی‌ها چقدر به آمار مشارکت نزدیک بود؟

با مشارکت ۴۱ درصدی مردم در انتخابات، می‌توان اعلام کرد که برخلاف تحلیل‌ رسانه‌های خارجی بیشتر نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های مراکزموسسه‌های داخلی نزدیک به آمار نهایی شرکت‌کننده‌ها بوده است.

فرهیختگان آنلاین: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز گذشته برگزار شد و از صبح امروز، شمارش آراء در سراسر کشور آغاز شده است. در این بین آمار حدودی، تعداد شرکت‌کنندگان در این کارزار انتخاباتی را بیش از ۲۵ میلیون نفر اعلام کرده که این عدد، مشارکت حدود ۴۱ درصدی را برای این دوره از انتخابات رقم زده است.

پیش از این اما، نظرسنجی‌های متعددی توسط موسسه‌های مختلف انجام شد و چهره‌های سیاسی نیز پیش‌بینی‌هایی نسبت به مشارکت مردم پای صندوق‌های رای داشتند؛ برخی امیدوارانه نگاه کردند و برخی با شک و شبهه و حتی ناامیدانه. موسسه استاسیس، میزان مشارکت مردم را ۳۴ درصد اعلام کرده بود، مرکز تحلیلی اجتماعی متا هم ۴۰.۱ درصد، مرکز تحقیقات اجتماعی و داده‌کاوی شناخت ۴۰.۸ درصد، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) ۴۱ درصد و مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما نیز ۴۳.۱ درصد؛ هرچند این مرکز مشارکت بالقوه مردم را بیش از ۷۰ درصد عنوان کرده بود و این آمار( ۴۳.۱ درصدی) تنها از شرکت‌کنندگانی است که گفته بودند به‌طور قطع پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند. در رسانه‌های خارجی نیز گاردین از احتمال مشارکت ۲۷ درصدی خبر داده بود که کمترین عدد بین پیش‌بینی‌های قبل از انتخابات بود.

اکنون با اعلام(غیررسمی) آمار مشارکت، می‌توان دریافت کرد که جز نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما و پیش‌بینی عجیب استاسیس که غیر واقع‌بینانه بودند، مابقی پیش‌بینی‌ها از مشارکت نزدیک به آمار اعلامی بوده که از ابتدا هم منطقی به‌نظر می‌رسید؛ چیزی شبیه انتخابات دوره قبل مجلس. هر چند از گاردین و دیگر رسانه‌های خارجی هم نباید گذشت؛ پروژۀ تحریمی که مطابق عادت معمولِ  جریان اپوزیسیون خارج‌نشین شکست خورد.