تاریخ : Tue 27 Feb 2024 - 02:52
کد خبر : 95470
سرویس خبری : ورزش

تیم مورایس پس از ناکامی در آسیا دوباره برمی‌خیزد؟

تقابل سپاهان خسته و ناامید با استقلال انتقام‌جو؛

تیم مورایس پس از ناکامی در آسیا دوباره برمی‌خیزد؟

بازی سپاهان مقابل استقلال یکی از حساس‌ترین بازی‌های دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر است. دو تیم مدعی در جدول رده‌بندی در همسایگی یکدیگر قرار دارند و به همین دلیل تقابل این دو از جذابیت ویژه‌ای برای فوتبال‌دوستان برخوردار است. استقلال با ۳۶ امتیاز و سپاهان با ۳۱ امتیاز و دو بازی کمتر حریف خود را تعقیب می‌کند و نتیجه این بازی می‌تواند در سرنوشت هر دو تیم بسیار تاثیرگذار باشد.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: بازی سپاهان مقابل استقلال یکی از حساس‌ترین بازی‌های دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر است. دو تیم مدعی در جدول رده‌بندی در همسایگی یکدیگر قرار دارند و به همین دلیل تقابل این دو از جذابیت ویژه‌ای برای فوتبال‌دوستان برخوردار است. استقلال با ۳۶ امتیاز و سپاهان با ۳۱ امتیاز و دو بازی کمتر حریف خود را تعقیب می‌کند و نتیجه این بازی می‌تواند در سرنوشت هر دو تیم بسیار تاثیرگذار باشد.

سپاهان خسته و ناامید
سپاهان که به تازگی دو بازی سخت و سنگین مقابل الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا برگزار کرده، به دلیل شکست در هر دو بازی شرایط روحی خوبی ندارد و از نظر جسمی نیز بسیار خسته است. این موضوع می‌تواند برگ برنده تیم استقلال باشد تا از این بازی حساس ۳ امتیاز به نفع خود بگیرد. با این حال بازی‌های اخیر دو تیم به نفع سپاهان رقم خورده و استقلالی‌ها نزدیک به ۲ سال است که موفق به برتری برابر این رقیب نشده‌اند. آخرین برد تیم استقلال مقابل سپاهان به آذر سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد. آنجا که استقلال موفق شد در خانه با تک گل جعفر سلمانی به پیروزی برسد. استقلالی‌ها در بازی برگشت همان فصل در اصفهان مقابل سپاهان تن به تساوی دادند و در هر دو بازی فصل گذشته درحالی‌که ساپینتو سرمربی استقلال بود مقابل تیم سپاهان شکست خوردند. استقلال حتی فصل اول لیگ جاری نیز شکست را پذیرفت و حالا در بازی برگشت آماده انتقام است. شاگردان مورایس در مدت حضور این مربی در تیم‌شان نشان دادند در بزنگاه‌های حساس اغلب ناکام می‌شوند. از این‌رو هیچ بعید نیست در شرایطی که باید برای رسیدن به صدر جدول مقابل استقلال پیروز شوند باز هم ناکام مانده و نتوانند از فرصت طلایی‌شان استفاده کنند. آنها در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول درحالی‌که می‌توانستند با کسب نتایج خوب خود را صدرنشین نیم‌فصل کنند، به راحتی امتیازات را از دست دادند تا ناکام بزرگ لقب بگیرند.

استقلالی‌های زردپوش
فارغ از اینکه دو تیم به‌عنوان رقیب و مدعی صدرنشینی در هفته هجدهم لیگ برتر به میدان می‌روند، حضور بازیکنان سابق استقلال در ترکیب سپاهان نیز یکی دیگر از جذابیت‌های این بازی مهم است. استقلال بارها و بارها به دلیل شرایط مالی بهتر سپاهان، بازیکنان خود را به این تیم واگذار کرد و حالا رویارویی آنها با تیم سابق‌شان می‌تواند بر زیبایی این بازی بیفزاید. محمد دانشگر، امید نورافکن، کاوه رضایی، میلاد زکی‌پور و سیاوش یزدانی ازجمله بازیکنان سپاهان هستند که سابقه پوشیدن پیراهن آبی را در کارنامه دارند و حالا باید در قالب تیم رقیب مقابل استقلال صف‌آرایی کنند. با توجه به اینکه هر ۵ بازیکن جزء بهترین‌های سپاهان محسوب می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود حداقل ۴ نفر آنها در ترکیب اصلی قرار بگیرند. رقابت استقلال و سپاهان همیشه یکی از جذاب‌ترین مسابقات لیگ بوده و کمتر کسی از تماشای این بازی رضایت نداشته، از این‌رو این‌بار نیز با توجه به استقلالی‌های حاضر در ترکیب سپاهان این بازی می‌تواند جذاب‌تر از گذشته باشد.

سپاهان و یاغی‌هایش
اخیرا از سوی اغلب کارشناسان عنوان شده که عدم آشنایی بازیکنان ایرانی با سیستم کمک داور ویدئویی باعث اخراج آنها می‌شود و این موضوع را به اخراج‌های اخیر تیم سپاهان در بازی با الهلال و درنتیجه ناکامی این تیم در لیگ قهرمانان ربط دادند. شکی نیست که رفتارهای بازیکنان درنتیجه حضور کمک داور ویدئویی بیش از گذشت زیر ذره‌بین قرار گرفته و کوچک‌ترین حرکتی از دید داوران پنهان نمی‌ماند اما واقعیت این است که تیم سپاهان به تیمی معترض و جنگجو تبدیل شده که این تیم را نه‌تنها در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا که در بازی‌های داخلی نیز به تیمی خشن تبدیل کرده است. پیروزی در دو بازی پایانی مقابل گل‌گهر و آلومینیوم می‌توانست آنها را قهرمان نیم‌فصل کند ولی به همین دلیل از دست رفت. سپاهان در شرایطی که می‌توانست در این دو بازی برنده از زمین خارج شود، به دلیل اخراج بازیکنان تیمش و نداشتن تمرکز لازم شکست را پذیرفت تا ناکام نیم‌فصل اول لقب بگیرد. آمار نشان می‌دهد این تیم در فصل جاری 37 کارت دریافت کرده که 7 مورد آن قرمز بوده است. آنها فقط در بازی با آلومینیوم 3 اخراجی داشتند که در نوع خود بسیار خشن و عجیب است. این آمار البته فارغ از آماری است که آنها در لیگ قهرمانان آسیا از خود به جا گذاشتند که آن نیز خود بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد. در کل باید گفت سپاهان بیشترین لطمه را از روحیه خشن خود خورده و شاید به همین دلیل در رسیدن به قهرمانی درحالی‌که رقابت تنگاتنگی با رقبا دارد، باز می‌ماند. درواقع این تیم تمرکز لازم را ندارد و به همین دلیل شخصیت قهرمانی به خود نگرفته است. هرچند توقع می‌رفت مورایس در مدت دو فصل حضور در این تیم بتواند مشکل را حل کند اما تا این لحظه ممکن نشده است.

۳ ایراد مهم تیم مورایس
سه ایراد مهم تیم مورایس به واقع از دلایل اصلی ناکامی این تیم طی یکی دو فصل اخیر است. اول اینکه این تیم فرمانده و بزرگ‌تر ندارد. تجمع بازیکنان اسمی در این تیم اجازه نداده تا فعلا یک نفر به‌عنوان لیدر و رهبر هدایت تیم سپاهان در داخل میدان را برعهده بگیرد. این مشکل در تیم محرم هم وجود داشت و از همان زمان به تیم مورایس ارث رسید. سپاهان به‌عنوان تیمی قدرتمند به یک لیدر در داخل زمین احتیاج دارد که بتواند بازیکنان اسمی و بزرگ را مطیع خود کرده، هدایت کند. در تیم سپاهان اما اصلا چنین چیزی را نمی‌بینیم. همین هم باعث شده تا اتحاد لازم، همدلی و وحدت در این تیم وجود نداشته باشد. اعتراض گاه و بیگاه بازیکنان به یکدیگر یا به مربیان دقیقا به همین دلیل است در فصل جدید درگیری چند تن از بازیکنان با مورایس بیشترین صدمه را به اتحاد و همدلی این تیم زده است که از آن جمله می‌توان به درگیری با دابو و شکاری اشاره کرد. یکی دیگر از ایرادهای بزرگی که به سپاهان و شخص مورایس وارد است نداشتن پلن B در مواقع اضطراری است. درواقع هر وقت این تیم در جریان بازی به مشکل خورد و نیازمند تغییر تاکتیک بود، نتوانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و نه‌تنها توانایی لازم در اجرای پلن B را نداشت بلکه به لحاظ نیروی انسانی نیز ابزار کافی را در اختیار نداشت یا حداقل مربی نتوانست از داشته‌هایش در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کند.
سومین ایرادی که باید به تیم سپاهان بگیریم عدم جذب مدافع است. سپاهان بارها نشان داد در خط دفاعی با مشکل روبه‌روست و ساختار دفاعی متزلزلی دارد. اصلا یکی از دلایل اخراج مدافعان این تیم همین ساختار دفاعی نامنظم است که باعث می‌شود بازیکن حریف، دفاع این تیم را پشت سر گذاشته و مدافع مجبور به خطا ‌شود. سپاهان نیاز داشت در فصل نقل و انتقالات خط دفاعی خود را سر و سامان داده و از شکل فعلی نجات دهد اما برخلاف انتظار آنها به دنبال بازیکنانی رفتند که در شرایط فعلی سپاهان چندان مورد نیاز نبود. ادوین لازو کلمبیایی هافبک جدید مورد نظر مورایس است. بازیکنی که در شرایط فعلی ضرورتی برای حضورش در ترکیب سپاهان وجود ندارد. البته این مربی نشان داده اغلب در خریدهای خارجی چندان به این موضوع اهمیت نمی‌دهد و صرفا به فکر خرید بازیکن است. اگر به آمار بازیکنان خارجی که توسط این مربی جذب شدند دقت کنیم، خواهید دید که در مدت حضور یک فصل‌ونیمه مورایس در تیم سپاهان، ۷ بازیکن به تیم سپاهان اضافه شدند که از این تعداد فقط دو نفر باقی مانده و سایرین به نوعی دیپورت شدند. باید دید هافبک دفاعی مورد نظر ژوزه مورایس تا چه حد انتظارات را برآورده خواهد کرد.