تاریخ : Tue 27 Feb 2024 - 02:32
کد خبر : 95466
سرویس خبری : جهان شهر

بی‌بی‌ در محاصره

نتانیاهو و حامیانش در جبهه‌ای گسترده تحت ‌فشار دشمنان قرار گرفته‌اند؛

بی‌بی‌ در محاصره

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در جنگ علیه غزه تنها با حماس روبه‌رو نبوده است؛ محور مقاومت، افکار عمومی جهان، دولت‌های ضدصهیونیستی و البته مخالفان داخلی همه و همه دربرابر او صف‌آرایی کرده‌اند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در جنگ علیه غزه تنها با حماس روبه‌رو نبوده است؛ محور مقاومت، افکار عمومی جهان، دولت‌های ضدصهیونیستی و البته مخالفان داخلی همه و همه دربرابر او صف‌آرایی کرده‌اند. بااین‌حال زورش نه به حماس رسیده و نه به دیگر دشمنانش، بلکه صرفا انتقامش را از دومیلیون و 300 هزار ساکنان نوار غزه گرفته است. براساس بیانیه وزارت بهداشت نوار غزه از ابتدای جنگ تاکنون ۲۹ هزار و ۶۹۲ نفر به شهادت رسیده و ۶۹ هزار و ۸۷۹ نفر زخمی شده‌اند.
در جدیدترین تحول خارجی جنگ، یک نظامی آمریکایی روز گذشته دربرابر سفارت رژیم‌صهیونیستی در واشنگتن دست به خودسوزی زد و جان باخت. جان باختن او نشان داد افکار عمومی آمریکا تا چه حد دربرابر حمایت دولت‌شان از جنایت‌های غزه دچار استیصال شده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک‌تایمز این مرد که یونیفرم نظامی به تن داشت، در ویدئویی که به‌صورت زنده از طریق اینترنت پخش می‌کرد، گفت: «من دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود.» به گزارش تایمز، او سپس مایع شفافی را روی لباس‌هایش ریخت و با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» خود را به آتش کشید.
در ماه دسامبر 2023 یک معترض در مقابل کنسولگری رژیم‌صهیونیستی در آتلانتا، واقع در مرکز ایالت جورجیا آمریکا خود را به آتش کشیده بود. یک تفاوت عمده واقعه جورجیا با واشنگتن، نظامی بودن فرد جان‌باخته در پایتخت آمریکاست. یکی از سخنگویان نیروی هوایی آمریکا تایید کرده در حادثه واشنگتن یک خلبان فعال و مشغول به کار جان ‌باخته است. پیش‌ از این نیز نیروهایی در دستگاه‌های اطلاعاتی و دولت آمریکا نسبت به اقدامات رژیم در غزه اعتراض کرده و حتی از کار خود استعفا داده بودند.
خودسوزی نظامی آمریکایی می‌تواند فشارها بر دولت دموکرات جو بایدن را افزایش دهد. او هم‌اکنون در داخل حزب دموکرات تحت‌فشار قرار دارد. جوانان لیبرال و برخی ترقی‌خواهان عضو حزب، در اعتراض به مواضع بایدن، ستادهای انتخاباتی او را ترک کرده‌اند. عدم رسیدگی بایدن به این معضل باعث شده مخالفان وی کارشان را توسعه دهند. بر همین اساس بخشی از دموکرات‌ها با توجه به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت میشیگان خواستار رای ندادن به بایدن شده‌اند. به‌نظر می‌رسد آنچه باعث شده بود بایدن به این گروه بی‌توجه باشد، این دیدگاه وی و دستیارانش بود که مخالفان بایدن در انتخابات واقعی در مواجهه با ترامپ، چاره‌ای جز رای دادن به او نخواهند داشت.
رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌تبار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت میشیگان روز گذشته طی یک سخنرانی در جمع مخالفان دموکرات، برای برهم زدن محاسبات بایدن گناه رای آوردن ترامپ را به گردن وی انداخت و تاکید کرد: «همه شما می‌دانید ترامپ یک تهدید موجودیتی علیه دموکراسی ماست. بایدن با حمایت از راست‌گراترین و افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل، ریسک رسیدن ترامپ به دور دیگر ریاست‌جمهوری را ایجاد می‌کند.»
تنش‌های بزرگ در فضای داخلی آمریکا به‌اندازه‌ای برای صهیونیست‌ها نگران‌کننده شد که شای گوادین، روزنامه‌نگار صهیونیست مقیم آمریکا در گفت‌وگو با شبکه 14 رژیم‌صهیونیستی وادار به اعتراف شد تا بگوید «رسانه‌ها، خیابان‌های آمریکا حتی یهودیان همه در تصرف هیمنه فلسطین است.»
عده‌ای از رسانه‌ها و سیاستمداران ازجمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ادعا می‌کنند تظاهرات‌کنندگان مسلمان‌تبار و خارجی هستند اما گوادین برای ساکنان فلسطین اشغالی شفاف کرد شرکت‌کنندگان تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین، «همگی آمریکایی هستند!» پیش ‌از این نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق رژیم در اوایل جنگ اعلام کرده بود برای بهبود وجهه صهیونیست‌ها که به‌دنبال درگیری‌ها خدشه‌دار شده، به آمریکا سفر کرده است.
به غیر از آمریکا اوضاع صهیونیست‌ها در اروپا نیز وخیم‌تر شده است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که تا چندی قبل به‌صراحت از رژیم حمایت می‌کرد، لحن خود را دربرابر تل‌آویو تغییر داده است. او مدتی قبل در انتقاد از جنایات غزه پای آمریکا را نیز به میان کشیده و از دولت بایدن درخواست کرده بود اگر در گفته‌های خود صادق است، از ارسال سلاح برای رژیم خودداری کند.
بورل به‌تازگی در گفت‌وگویی با روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس گفته رژیم درحال استفاده از گرسنگی به‌عنوان یک اسلحه است. او بار دیگر به آمریکا هشدار داده که «موضع‌گیری آمریکا بر جایگاه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در میان رای‌دهندگان جوان دموکرات تاثیر می‌گذارد.» همزمان با تشدید اوضاع خارجی علیه دولت رژیم، اوضاع در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز به‌سرعت رو به وخامت می‌رود. رسانه‌ها گزارش کرده‌اند شنبه هفته جاری خشونت‌بارترین تظاهرات علیه دولت رژیم طی جنگ طوفان الاقصی بود که طی آن 21 نفر دستگیر شدند.
موشه رایدمن که یکی از رهبران اعتراض علیه نتانیاهو معرفی می‌شود یکشنبه در گفت‌وگو با رادیو اف ام 103 که به روزنامه معاریو وابسته است، تهدید کرد خشن‌تر شدن رفتار پلیس با اعتراض‌کنندگان می‌تواند به‌طور حتم منجر به جنگ شود. او گفته است: «چرا باید آنها به بخش اورژانس بیمارستان حمله‌ور شوند و 21 نفر را در آنجا بازداشت کنند و به تخریب و هرج‌ومرج بپردازند؟»
ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل و از رهبران سیاسی مخالف نتانیاهو با متهم کردن او به سوءاستفاده از جان اسرای 7 اکتبر، به معترضان پیشنهاد کرده برای ساقط کردن دولت 30 هزار صهیونیست باید به مدت سه‌هفته به‌صورت شبانه‌روز دربرابر پارلمان رژیم دست به تحصن بزنند. او درباره دلیل ارائه این پیشنهاد گفته وقتی کشور تعطیل شود، نتانیاهو متوجه خواهد شد که زمان او به پایان رسیده است و هیچ اعتمادی به او وجود ندارد.

نکات:
1. فاصله اظهارنظر مخالفان علیه نتانیاهو با کاهش روبه‌رو شده است. اظهارنظر سیاستمداران ضد نتانیاهو با اظهارنظر قبلی آنها فاصله زمانی کمتری پیدا کرده است. به لحاظ نوع مواضع نیز ادبیات و پیشنهاد‌های آنها تندتر شده و به برملا کردن طرح‌های کلان تندروها کشیده شده است.
اخیرا ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی به‌صراحت طرح تندروهای کابینه برای راه‌اندازی یک جنگ بزرگ و خونین را افشار کرده است. اولمرت در جریان گفت‌وگو با روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» اعلام کرده هدف نهایی دو جناح راست افراطی حاضر در کابینه به رهبری ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم‌صهیونیستی، اشغال نوار غزه نیست. او تاکید کرده حتی هدف نهایی آنها شهرک‌سازی نیز نیست، بلکه این افراطی‌ها قصد دارند از جنگ غزه برای گسترش درگیری بهره گرفته و دست به پاکسازی کرانه باختری از ساکنان فلسطینی، پاکسازی کوه معبد از نمازگزاران مسلمان و الحاق اراضی فلسطینی به رژیم بزنند. نخست‌وزیر سابق رژیم هشدار داده این نقشه خونبار خواهد بود.
2.تندتر شدن اظهارات علیه دولت رژیم و ارائه پیشنهاد برای ساقط‌سازی آن نشان می‌دهد از نگاه مخالفان نتانیاهو وضعیت داخلی رژیم به حدی وخیم شده که امکان دست زدن به تحرک علیه دولت امکان‌پذیر و ضروری است.
3.تندروهای عضو دولت نتانیاهو به‌دلیل سخنان و طرز رفتارشان بیشتر شخصیت‌های مضحک تصویر شده‌اند. آنها حتی قیافه و تیپی دارند که به ساخت این تصویر کمک می‌کند. بااین‌حال قدرتی که برای اجرای طرح‌هایشان نشان داده‌اند، حکایت از خطرناک بودن آن ها دارد. به‌عنوان نمونه ترامپ شخصیتی مضحک و طنز داشت اما اقدامات خطرناکی را انجام می‌داد. تندروهای کابینه نتانیاهو نباید تنها منحصر به شخصیت طنزگونه‌شان دیده شوند، زیرا قادر به تعیین‌تکلیف برای نتانیاهو و مبادرت به جنگ‌های بزرگ هستند.
4.اقدامات رژیم در غزه اعتبار یهودیان در سراسر جهان را به خطر انداخته و آنها را در معرض حملات انتقام‌جویانه قرار داده است. بسیاری از شهروندان غربی که با داستان هولوکاست بزرگ شده‌اند، با دیدن جنایات رژیم درحال متنفر شدن از یهودیان هستند.
جنایت بی‌حدوحصر رژیم در غزه که با اسم یهودیان صورت می‌گیرد، این پدیده را باعث خواهد شد که افکار عمومی و جناح‌های سیاسی در غرب شک کنند که شاید کشتار یهودیان در گذشته‌های دور چندان بی‌رحمانه نبوده، بلکه ریشه در اقدامات اعضای خود این قوم داشته است. همه به خود می‌گویند اگر یهودیان اینچنین جنایتکار و بی‌پروا هستند پس کسانی که ضدیهودی بوده‌اند، واقعا حق داشته‌اند. شاید بر همین اساس باشد که بخش وسیعی از یهودیان لیبرال‌ها پرچمدار مخالفت با جنگ در غزه شده‌اند، زیرا می‌دانند دود آن بیش از همه به چشم آنها خواهد رفت؛ چه اینکه دیدگاه‌های ضدیهودی همچنان در غرب زنده هستند.
5.همه رژیم وارد چالش بزرگی شده که می‌تواند به جنگ‌های طولانی‌مدت و خونین منجر شود. این مسیر تنها مدنظر راست‌گرایان افراطی است اما آنها دیگر اقشار صهیونیست و یهودی حتی آنانی را که خارج از فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند نیز به‌زور در این مسیر قرار داده‌اند. از نگاه صهیونیست‌ها اگر سیاست تندروهایی مانند بن گویر اجرایی نمی‌شد، کار به طوفان الاقصی نمی‌کشید اما امروز همه مجبورند هزینه سیاست‌هایی او را بدهند.

طرح صلح برای ادامه جنگ
نتانیاهو که بی‌وقفه بر جنگ اصرار دارد، در جریان مصاحبه اخیر خود با شبکه سی‌بی‌اس اندکی موضع خود را تعدیل کرده و تایید کرد توافقی درحال انجام است. بااین‌حال او اعلام کرد درصورت توافق، حمله به رفح لغو نشده و تنها اندکی به تعویق خواهد افتاد. اصرار نخست‌وزیر رژیم به حمله علیه رفح که مبدأ ورودی کالا به غزه بوده و در شرایط جنگی میزبان نیمی از جمعیت نوار غزه است، نشان‌دهنده تلاش کابینه رژیم برای انهدام بیشتر غزه و تداوم گرسنگی ساکنان آن است. همچنین از آنجا که رفح ایستگاه آخر مهاجرت برای آوارگان فلسطینی در داخل غزه است با حمله به آن فلسطینی‌ها باید به‌دنبال مسیری برای خروج از نوار غزه باشند؛ موضوعی که به‌عنوان یک هدف بزرگ مدنظر کابینه رژیم قرار دارد.
نتانیاهو برای حیات سیاسی خود به هر شکلی نیازمند تداوم وضعیت جنگی است و بر همین مبنا در سطح توان با هرگونه توافق آتش‌بس مخالفت کرده و در صورت ناتوانی، مخالفت خود را در برابر آتش‌بس دائم قرار می‌دهد.