تاریخ : Sat 24 Feb 2024 - 11:30
کد خبر : 95345
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

زیرآب‌زنی آقای تهیه‌کننده برای رفتن به برلین + فیلم

در برنامۀ «هفت» مطرح شد؛

زیرآب‌زنی آقای تهیه‌کننده برای رفتن به برلین + فیلم

شب گذشته برنامه سینمایی «هفت» به بهانه حضور فیلم سینمایی «کیک‌محبوب‌من» در جشنواره برلین، به سراغ یک موضوع جنجالی رفت؛ سرمایه‌گذاری دولت‌های خارجی در تولید فیلم‌های ایرانی.

علیرضا صدیق، منتقد سینمایی حاضر در برنامه «هفت» به تلاش‌های غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینمایی برای بردن فیلم «کیک‌محبوب‌من» به جشنواره برلین اشاره کرد و گفت: جشنواره‌ای که سال پیش حضور سینمای ایران را بایکوت کرده بود الان روی یک فیلمساز و تهیه‌کننده داخلی سرمایه‌گذاری می‌کند. جالب اینجاست که این تهیه‌کننده برای اینکه اولین نفر در این ساختارشکنی باشد، زیرآب فیلمی که داشته ساخته می‌شده را در وزارت ارشاد می‌زند تا جلوی ساخت آن گرفته شود. یک چنین رقابتی برای اینکه اولین نفر باشند در ساختار شکنی.»

اشاره این کارشناس سینمایی به غلامرضا موسوی است اما در این برنامه از اثری که این تهیه‌کننده به سازمان سینمایی فاش کرده، هیچ نامی نمی‌برد.

فیلم «کیک محبوب من» با حضور تهیه‌کننده و بازیگرانش در هفتاد و سومین جشنواره برلین رونمایی شد. در این فیلم موارد تاکنون دیده‌نشده‌ای از عدم رعایت حجاب بازیگران زن و پوشش آن‌ها و نیز تماس فیزیکی بازیگران زن و مرد و نوشیدن مشروبات الکلی دیده می‌شود.

بهتاش صناعی‌ها کارگردان این فیلم درباره اینکه چطور برای ساخت چنین فیلمی از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفتند، می‌گوید که فیلمبرداری را با دریافت یک پروانه ساخت فیلم کوتاه به نام «زندگی موازی» آغاز کردند. او در این باره گفته است: «داشتن پروانه ساخت برای فیلمبرداری صحنه‌های خارجی و خیابان بسیار مهم است. بدون پروانه ساخت اصلاً امکان ساخت فیلمی که صحنه‌هایی در خیابان دارد، نیست چون بلافاصله در خیابان با شما برخورد می‌کنند. ما درخواست پروانه ساخت فیلم بلند با فیلمنامه‌ای متفاوت داده بودیم اما همان هم صادر نمی‌شد. ما پیش‌تولید را شروع کردیم و وقتی دیدیم پروانه ساخت صادر نمی‌شود، یک پروانه ساخت فیلم کوتاه گرفتیم با یک فیلمنامه دیگری به اسم شخص دیگری.»