تاریخ : Thu 22 Feb 2024 - 02:09
کد خبر : 95278
سرویس خبری : نقد روز

قاب غزه نشان می‌دهد مکتب حاج‌قاسم مقاوم‌پرور است

شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت؛

قاب غزه نشان می‌دهد مکتب حاج‌قاسم مقاوم‌پرور است

آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.

حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرمانده سپاه: آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد. حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده کل سپاه ضمن تجلیل از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی که برای این مهم تلاش کردند، نکاتی را در ارتباط با مکتب حاج‌قاسم عنوان کرد.
مقدم‌فر در ابتدای سخنان خود با بیان آمار بالای تالیفات با موضوع حاج‌قاسم گفت: «چهار سال از سالگرد شهادت حاج‌قاسم گذشت و شاید بیش از ۸۰۰ تالیف و کتاب منتشر شده و در دست انتشار با موضوع حاج‌قاسم داشتیم. اما در تبیین و معرفی مکتب متعالی حاج‌قاسم، صفتی که حضرت‌آقا به ایشان دادند و ایشان را صاحب مکتب دانستند، کار شایانی نشده است.» وی افزود: «مکتب حاج‌قاسم سبک و سیره حاج‌قاسم است. هر معرفت و هر گزاره‌ای را مکتب نمی‌گویند. معمولا در ادبیات علمی اینگونه است که روش‌ها و الگوهایی که جنبه عملیاتی و اقدامی پیدا می‌کند و به‌عنوان یک الگوی عملیاتی شده و تجربه شده، قابلیت اجرا دارد را به‌عنوان مکتب معرفی می‌کنند. حاج‌قاسم از این صفت برخوردار است و این نیاز به تبیین دارد. این یک نقطه مغفول و نیاز زمین مانده‌ای بود که عزیزان همت کردند و در این چند سال این کار را انجام دادند. من به سهم خودم از جانب سپاه پاسداران و همکاران حاج‌قاسم از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی و همه عزیزانی که برای تبیین ابعاد علمی مکتب حاج‌قاسم و پاسخگویی به این نیاز بر زمین‌مانده تلاش کردند، تشکر می‌کنم.»
مقدم‌فر با اشاره به اشتیاق خیل جوانان مقاومت در سراسر دنیا به فهم مکتب مقاوم‌پرور حاج‌قاسم، بر ضرورت ترجمه آثار تاکید کرد و گفت: «البته امروز فقط جوانان اسلامی ایران، تشنه دانستن معارف این مکتب نیستند. امروز خصوصا بعد از طوفان الاقصی خیل جوانان مقاومت هستند که تشنه این معارفند. شما امروز صحنه غزه را ملاحظه بفرمایید، قاب غزه این را نشان می‌دهد مکتب حاج‌قاسم، مکتب مقاوم‌پرور و مکتبی است که توانایی به استیصال کشیدن دشمن را دارد و نشان می‌دهد ما نیاز به تبیین این مکتب داریم. جوانان دنیا خصوصا محور مقاومت تشنه دانستن این مکتب هستند و آثار و زحماتی که پژوهشگران عزیز کشیدند و ان‌شاءالله امروز رونمایی خواهد شد، به‌نظر من قابلیت ترجمه دارد. به‌دلیل این عطشی که عرض کردم، ضرورت دارد این آثار هر چه سریع‌تر به زبان‌های غیر‌فارسی هم ترجمه شود. مهم‌ترین برکات این تلاش‌ها همین عمومی‌سازی فرهنگ مقاومت به‌عنوان شاخص اصلی مکتب حاج‌قاسم است.»
حمیدرضا مقدم‌فر با بیان اینکه حاج‌قاسم شاگرد امام(ره) و مقام‌معظم‌رهبری است و تلاش‌های او در راستای انتظار فرج است، توضیح داد: «شهید سلیمانی شاگرد مکتب امام رحمت‌ الله علیه و مقام‌معظم‌رهبری بوده و هر دو دوران را درک کرده است؛ هم دوران دفاع مقدس به‌عنوان سرباز حضرت امام و هم بعد از آن به‌عنوان سرباز ولایت در مکتب مقام‌معظم‌رهبری. فعالیت‌ها و نوع اقدامات حاج‌قاسم در هر دو دوره را باید در راستای انتظار فرج معنا و تفسیر کرد. در دوران امام و دفاع مقدس ایشان فاتح عملیات‌های بسیاری بودند. ولی امام وقتی می‌خواستند از رشادت‌ها و پیروزی‌های دوران دفاع مقدس تجلیل کنند، در خاطر عزیزان ثبت است که امام فرمودند: «این همه از نتایج سحر است و ما در انتظار رویت خورشید هستیم.» در دوران رهبری مقام‌معظم‌رهبری هم شما می‌بینید حاج‌قاسم در تحقق فرآیند تمدن نوین اسلامی که ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند و جوانان را به آمادگی و برای رسیدن به آن دوران فرا خواندند، تلاش کرد که موانع را از پیش‌رو بردارد. تلاش حاج‌قاسم را باید در این راستا تفسیر کرد. پس در هر دو دوران تلاش حاج‌قاسم و زحمات او را باید زحمات و تلاش‌هایی برای نزدیک شدن و انتظار فرج و سربازی امام عصر خواند. ما حاج‌قاسم را در این چهار سال اینگونه دیدیم. شهید سلیمانی را باید نماد و نمود انسان منتظر معرفی کرد، یعنی هم سبک و شیوه زندگی او و هم تلاش و مجاهدت او، همه آنها را می‌شود در این راستا معنا کرد.»
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به ویژگی ولایت‌مداری حاج‌قاسم اظهار داشت: «او در دوران دوری از این خورشید عالم‌تاب چشم به ستاره‌ای که از او نور می‌گرفت، داشت. اعتقاد او این بود که در دوران غیبت براساس «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا» باید با ولایت‌مداری و تا سرحد جان بر تبعیت از ولی فقیه استوار ماند به‌طوری‌که معتقد بود پذیرش ولایت‌شان شرط عاقبت به خیری است. به‌عنوان یک نکته مهم باید گفت آنچه باعث قرابت و هم‌سنخی مکتب حاج‌قاسم و فرهنگ انتظار می‌شود، برجستگی مولفه مقاومت در مکتب حاج‌قاسم است. مقاومتی که حاج‌قاسم نسبت به آن پایبند بود، دو ویژگی داشت؛ اول اینکه مبتنی‌بر یک ایمان روشن‌بینانه و دعوت‌کننده به عمل صالح مبتنی‌بر آیات قرآن بود. دوم مبتنی‌بر امید برای دستیابی و رسیدن به اهداف و آرمان‌ها و افق‌های مورد انتظار بود. نقش ایمان و امید است که باعث می‌شود مکتب سلیمانی، عقلانی و معطوف به نتایج دلخواه ترجمه شود. سال گذشته در سومین سالگرد حاج‌قاسم مقام‌معظم‌رهبری فرموده بودند حاج‌قاسم آدم عاقلی بود. یعنی صفت عقل را به ایشان نسبت داده بودند. این عقل را می‌شود اینجا معنا کرد یعنی نقش ایمان و امید و همان جنبه عقلانی معطوف به نتایج در مکتب حاج‌قاسم. دو عنصر ایمان و امید پایه‌های مقاومت در مکتب حاج‌قاسم را مستحکم می‌کند. مقاومتی که راهگشا و مانع‌زداست، مقاومتی که دشمن را عصبانی و مستاصل می‌کند و بسترساز ظهور است.»