تاریخ : Mon 19 Feb 2024 - 07:21
کد خبر : 95119
سرویس خبری : جهان شهر

اقلیمی برای دفن فلسطین

آمریکا با تشدید فعالیت‌ها در عراق به دنبال چیست؟

اقلیمی برای دفن فلسطین

تشکیل «اقلیم سنی» مجددا به شکل پرشدت در فضای سیاسی و رسانه‌ای عراق مطرح شده است. از ‌محمد حلبوسی،‌ رئیس برکنار‌شده پارلمان تا «حاتم سلیمان» یک رهبر برجسته قبیله‌ای در مظان اتهام فعالیت برای تشکیل این اقلیم قرار دارند؛ هرچند هردو آن را رد کرده‌اند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: تشکیل «اقلیم سنی» مجددا به شکل پرشدت در فضای سیاسی و رسانه‌ای عراق مطرح شده است. از ‌محمد حلبوسی،‌ رئیس برکنار‌شده پارلمان تا «حاتم سلیمان» یک رهبر برجسته قبیله‌ای در مظان اتهام فعالیت برای تشکیل این اقلیم قرار دارند؛ هرچند هردو آن را رد کرده‌اند.

بر اساس خبرهای منتشر‌شده در روزگذشته، فایق زیدان، رئیس شورای عالی قضای عراق در دیدار با محمد النوری، استاندار استان الانبار ایجاد اقلیم‌های دیگر در هر منطقه از عراق را غیرقابل‌قبول و مردود دانسته است. النوری یکی از طرفداران تشکیل اقلیم سنی در عراق است و استان محل مدیریت وی نیز نسبت به دیگر استان‌های سنی‌نشین موقعیت برجسته‌ای در این پروژه دارد.
فعالیت‌های سیاسی و کشیده شدن آن به مقامات رسمی نشان می‌دهد پروژه تجزیه عراق به شکلی جدی درحال پیگیری است و نمی‌توان آن را صرفا برای فشار روانی به محور مقاومت دانست.
با آغاز جنگ ‌طوفان الاقصی‌، عراق نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در اولین تحول گروه‌های مقاومت عراقی حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را آغاز کرده و دست به حملاتی علیه مواضع صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی زدند.
به دنبال این حملات آمریکا نیز واکنش نشان داده و دست به بمباران مواضع نظامی حشدالشعبی و همچنین ترور فرماندهان آن زد. بزرگ‌ترین موج حملات زمانی صورت گرفت که در حمله به موقعیت برج-22 در اردن سه نظامی آمریکایی کشته شدند. در سایه تهدیدات آمریکا و هراس دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، اصلی‌ترین گروه حمله‌کننده به مواضع آمریکا در بیانیه‌ای رسمی از پایان حملات خود به این مواضع خبر داد. با این وجود دو تن از برجسته‌ترین فرماندهان این گروه در حمله پهپادی ترور شدند. دولت عراق همزمان با فشار به گروه‌های مقاومت ادعا می‌کند رایزنی‌هایی را برای اتمام ماموریت نیروهای آمریکایی آغاز کرده است اما آنچه شواهد و حتی اظهار‌نظرها حکایت از آن دارد، تلاش برای حفظ نیروهای آمریکایی با حربه‌هایی ممکن از جمله تغییر نام ماموریت است.
این روند از تحولات باعث می‌شود همه مسائل در سایه طوفان الاقصی دیده شوند، هرچند برخی از آنها بی‌ارتباط هستند. بااین‌حال مطرح شدن مجدد اقلیم سنی در عراق را به سختی می‌توان بدون ارتباط با جنگ غزه دانست.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.