تاریخ : Thu 15 Feb 2024 - 00:46
کد خبر : 94928
سرویس خبری : دانشگاه

انرژی‌های پاک موتور محرک اقتصاد چین در 2023

سهم سرمایه‌گذاری رشد 9 درصدی داشته است؛

انرژی‌های پاک موتور محرک اقتصاد چین در 2023

دولت چین در نظر دارد با توجه به موقعیت فعلی اقتصادی، در سال 2024 رکورد اقتصادی یک دهه گذشته خود را معکوس کند و رشد قدرتمندانه خود را برای سال‌های آینده حفظ کند. چین در سال 2023، حدود 82.5 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی خود را هزینه کرد اما از آنجایی که بعید به نظر می‌رسد این شتاب باقی بماند و رشد‌ خالص صادرات چین نیز در حال حاضر رو به کاهش است، پکن باید سرمایه‌گذاری زیرساختی خود را تا بیش از 10 درصد افزایش دهد.

ندا اظهری، مترجم: گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده حکایت از آن دارد که چین از نا‌سامانی‌های اقتصادی رنج می‌برد. اگرچه چین یک سال دیگر از مشکلات اقتصادی را در سال 2023 پشت سر گذاشت، اما چشم‌انداز آن روشن‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. تا زمانی که پکن به تشدید محرک‌های مالی گرایش نشان دهد، همچنان می‌تواند در مسیر رسیدن به هدف رشد تولید ناخالص داخلی سالانه 5 درصدی خود حرکت کند. از این رو، دولت چین در نظر دارد با توجه به موقعیت فعلی اقتصادی، در سال 2024 رکورد اقتصادی یک دهه گذشته خود را معکوس کند و رشد قدرتمندانه خود را برای سال‌های آینده حفظ کند. چین در سال 2023، حدود 82.5 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی خود را هزینه کرد اما از آنجایی که بعید به نظر می‌رسد این شتاب باقی بماند و رشد‌ خالص صادرات چین نیز در حال حاضر رو به کاهش است، پکن باید سرمایه‌گذاری زیرساختی خود را تا بیش از 10 درصد افزایش دهد.

رشد 40 درصدی روی سرمایه‌گذاری انرژی‌های پاک
به گزارش carbonbrief، انرژی‌های پاک در سال 2023 با احتساب کل رشد سرمایه‌گذاری، بالغ بر یک هزار و 600 میلیارد دلار به اقتصاد چین تزریق کرد که نسبت به سال 2022 حدود 30 درصد افزایش داشت و در مقایسه با سایر بخش‌ها، سهم بیشتر از رشد اقتصادی را از آن خود کرد. حوزه‌های مختلف فناورانه مرتبط با تولید انرژی پاک، فناوری‌هایی چون خورشیدی، برق، وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌ها را در برمی‌گیرد که بیشترین تمرکز اصلی سرمایه‌گذاری چین را روی انرژی‌های پاک در سال 2023 تشکیل می‌دادند. به طورکلی، بخش انرژی‌های پاک، فناوری‌هایی چون انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای، شبکه‌های برق، ذخیره انرژی، خودروهای برقی و راه‌آهن را شامل می‌شود. این فناوری‌ها و زیرساخت‌ها از جمله الزامات برای کربن‌زدایی از محصولات چین و استفاده از انرژی است. سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک چین نسبت به سال قبل از آن رشد 40 درصدی داشته و به 890 میلیارد دلار رسید که این رشد کل رشد سرمایه‌گذاری در سراسر اقتصاد چین در سال 2023 را شامل می‌شود. درمجموع، انرژی پاک 13 درصد از حجم عظیم سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت چین در سال 2023 را تشکیل می‌دهد که نسبت به سال 2022 رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری 890 میلیارد دلاری چین در بخش‌های انرژی پاک تقریبا به اندازه کل سرمایه‌گذاری‌های جهانی در تأمین سوخت فسیلی در سال 2023 است که مشابه تولید ناخالص داخلی سوئیس یا ترکیه است. طبق این آمار، بخش‌های انرژی پاک بزرگ‌ترین محرک رشد اقتصادی چین بودند و 40 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را به خود اختصاص دادند. بدون رشد اقتصادی حاصل از بخش‌های انرژی پاک، تولید ناخالص داخلی چین از هدف دولت مبنی بر رسیدن به رشد 5 درصدی دور خواهد شد و به جای تحقق رشد 5.2 درصدی، تنها رشد 3 درصدی را تجربه خواهد کرد. افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک درحالی رخ می‌دهد که بخش املاک و مستغلات چین برای دومین سال متوالی کاهش یافته است. این تغییر، صنعت انرژی پاک را نه‌تنها به عنوان بخش مهمی ‌از تلاش‌های انرژی و آب‌وهوای چین، بلکه در سیاست اقتصادی و صنعتی گسترده‌تر این کشور قرار می‌دهد.

تا 2 سال آینده 50 درصد خودروها در چین برقی می‌شوند
به گزارش carbonbrief، تولید خودروهای برقی چین در سال 2023 با 36 درصد رشد سالانه به 9 میلیون و 600 هزار دستگاه رسید که 32 درصد از کل خودروهای تولید شده در این کشور را شامل می‌شود. یارانه خرید خودروهای برقی که از سوی دولت اعمال شد، به مدت 13 سال توانست بازار این خودروها را رونق دهد. بازار خودروهای برقی چین بسیار رقابتی است و حداقل 94 برند بیش از 300 مدل ارائه می‌دهند. سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای برقی در چین در سال 2021 حدود 97 میلیارد و 500 میلیون دلار گزارش شد. این رقم سرمایه‌گذاری در سال 2023 به بیش از 167 میلیارد دلار رسید. تولید این قبیل خودروها تا حدی رشد خواهد کرد که طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، تا سال 2026 بیش از 50 درصد از کل خودروهای سواری در چین برقی خواهند شد؛ این درحالی است که شمار خودروهای برقی سواری در آمریکا به یک‌چهارم این رقم می‌رسد. اصلی‌ترین فناوری به‌کاررفته در این خودروها، استفاده از سلول سوختی برای تولید برق موردنیاز جهت حرکت خودروست. انرژی شیمیایی این سلول سوختی به‌طور مستقیم به انرژی برق تبدیل می‌شود.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.