تاریخ : Mon 12 Feb 2024 - 21:35
کد خبر : 94809
سرویس خبری : دانشگاه

از آموزش عالی استان  سهم 40 درصدی داریم

رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه:

از آموزش عالی استان سهم 40 درصدی داریم

آغاز به‌کار دانشگاه آزاد واحد ارومیه به سال 1367 بازمی‌گردد. همان زمان که اولین کنکور این دانشگاه برای نیمسال تحصیلی ۱۳۶۸-1367 در سه رشته فیزیک کاربردی و اقتصاد بازرگانی در مقطع کارشناسی و رشته دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای 116 نفر دانشجو پذیرش کرد.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: آغاز به‌کار دانشگاه آزاد واحد ارومیه به سال 1367 بازمی‌گردد. همان زمان که اولین کنکور این دانشگاه برای نیمسال تحصیلی ۱۳۶۸-1367 در سه رشته فیزیک کاربردی و اقتصاد بازرگانی در مقطع کارشناسی و رشته دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای 116 نفر دانشجو پذیرش کرد. این واحد حالا امروز در زمره دانشگاه‌های فعال در دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود تا جایی که به گفته محمدرضا ولیلو، رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه سهم 40 درصدی آموزش عالی استان را برعهده گرفته است. در این گزارش در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه به اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این دانشگاه و البته اقدامات پیش روی آن پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

احصا و شناسایی مشکلات منطقه به دست دانشگاه است
ولیلو در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه حل مسائل جامعه ضرورت یک دانشگاه اجتماعی است که بیش از پیش مورد توجه دانشگاه آزاد است، گفت: «با رویکرد مساله‌محور در تلاش هستیم با دانشی که به دانشجویان انتقال می‌دهیم نیاز و مسائل کشور را پاسخ دهیم. حل مشکلات و عبور از موانع، جز به مدد خرد و دانش ممکن نیست و راه آن از دانشگاه می‌گذرد. انتظار مردم از دانشگاه آزاد به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی و یک دانشگاه مردمی بیش از سایر دانشگاه‌ها بوده و همین امر رسالت سنگینی را بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذارد.» رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه ادامه داد: «امروز احصا و شناسایی مشکلات منطقه باید به دست دانشگاه صورت گرفته و بخشی از دغدغه‌های مردم از طریق دانشگاه حل شود. معتقدیم که مجموعه فعالیت‌های دانشگاه آزاد باید درنهایت منجر به بزرگ شدن سفره مردم شود و مردم این تغییر را در زندگی خود حس کنند.»
ماموریت‌مان احیای دریاچه ارومیه و اقتصاد مرزی است
ولیلو با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد آذربایجان غربی، دو ماموریت احیای دریاچه ارومیه و اقتصاد مرزی را برعهده دارد، اضافه کرد: «برای موفقیت و برنامه‌ریزی در این دو حوزه برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شده است. پویا کردن اقتصاد نواحی مرزی در برقراری ارتباط بین کشور‌های همسایه بسیار مهم است و این مهم در واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد استان همواره مورد تاکید است.» او اظهار کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید و اشتغال نقش غیرقابل انکاری داشته و در صورتی که مسیر فعالیت این شرکت‌ها هموار شود می‌توانند خلأهای موجود در حوزه تولید کشور را پر کنند، از این‌رو افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های دانشگاه آزاد واحد ارومیه در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و تاکید بر ضرورت این مساله در بستر دانشگاه بوده است.» او بیان کرد: «دانشگاه آزاد ارومیه پیاده‌سازی و تجاری کردن ایده‌های نو مبتنی‌بر دانش و همچنین ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان به‌ویژه دانشجویان و کمک به رونق اقتصاد محلی و ملی را در دستور کار خود دارد. این واحد دانشگاهی 16 واحد فناور، دو هسته، پنج شرکت دانش‌بنیان و سه شرکت در مرحله داوری دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف و همچنین نخستین خانه خلاق را ایجاد و راه‌اندازی کرده است.» به گفته ولیلو دانشگاه آزاد آذربایجان غربی همچنین در حوزه آزمایشگاه‌ها فعالیت‌های موثری انجام داده است. او در این‌باره توضیح داد: «برای راه‌اندازی آزمایشگاه همکار غذا و دارو دانشگاه آزاد ماکو با همکاری منطقه آزاد و راه‌اندازی آزمایشگاه تجزیه مواد غذایی در واحد خوی برای ارائه خدمات به مرز رازی برنامه‌ریزی شده است که درنهایت کمک شایانی به بازرگانان و تولیدکنندگان خواهد کرد.»

اخذ مجوز مرکز آموزش همکار استاندارد دانشگاه آزاد استان
رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه تصریح کرد: «اخذ مجوز مرکز آموزش همکار استاندارد دانشگاه آزاد استان که به وسیله آن دانشگاه، در آموزش دوره‌های تخصصی مدیران کنترل کیفی مراکز تولیدی استان مشارکت خواهد داشت، از نمونه فعالیت‌های دانشگاه در حوزه آزمایشگاه‌ها است.»

آزمایشگاه بتن ارومیه، مهاباد و سلماس راه‌اندازی می‌شود
او عنوان کرد: «همچنین آزمایشگاه بتن واحد‌های ارومیه، مهاباد و سلماس که در حال شکل‌گیری است از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد استان در حوزه آزمایشگاه‌ها است.» گفتنی است کارگاه مرکزی ساخت و تولید قالب‌های صنعتی و قطعات مورد نیاز بخش صنعت دانشگاه آزاد واحد خوی نیز راه‌اندازی و هم‌اکنون در حال فعالیت است. به گفته ولیلو اقدام به تاسیس سرای نوآوری امنیت غذایی، صنایع کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد ارومیه با در نظر گرفتن موقعیت استان آذربایجان غربی به‌عنوان یک استان کشاورزی و همچنین راه‌اندازی سرای نوآوری اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک این واحد دانشگاهی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در حوزه پژوهش بوده است.

سرای نوآوری تولیدات گیاهی و صنایع تبدیلی کشاورزی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود
او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص برنامه‌های پیش روی دانشگاه آزاد استان نیز گفت: «راه‌اندازی سرای نوآوری تولیدات گیاهی و دامی واحد مهاباد و صنایع تبدیلی کشاورزی واحد خوی در دستور کارمان است.» رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه خاطرنشان کرد: «طرح پویش، طرحی دانشجومحور در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است. دانشگاه آزاد استان با حضور در واحدهای صنعتی در تلاش بوده در قالب طرح پویش همکاری‌های این دانشگاه به‌ویژه دانشکده مهارت و کارآفرینی را با بخش صنعت، تولید و جامعه بیش‌ازپیش گسترده کند و در همین راستا، عملیاتی شدن طرح پویش موجب تحول چشمگیر در ایجاد اشتغال و راه‌اندازی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید شده است.»

842 دانشجو در طرح پویش ثبت‌نام کرده و در حال فعالیت هستند
او اضافه کرد: «از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این خصوص، انعقاد تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد ارومیه با 24 کارخانه و شرکت تولیدی بزرگ بوده که از این تعداد 16 مورد وارد مرحله عملیاتی شده و تعداد 842 دانشجو نیز در قالب طرح پویش ثبت‌نام کرده و در حال فعالیت در شرکت‌ها و مراکز تولیدی هستند.» او همچنین درباره طرح صدرا نیز گفت: «اجرای طرح صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با هدف فراهم کردن شرایط اشتغال و ارتقای آمادگی دانشجویان از طریق توام کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه از دیگر برنامه‌های دانشگاه در حوزه اشتغال و آمادگی دانشجویان است. مراکز صنعتی، تولیدی و کارآفرینی با حضور در دانشگاه و معرفی زمینه خدمات خود، امکان شناسایی دانشجویان مستعد را فراهم آورده و با گزینش دانشجویان متقاضی اشتغال، زمینه فعالیت دانشجویان در مراکز یاد شده را ایجاد می‌کنند.»

طرح صدرا با حضور 40 کارخانه و شرکت در ارومیه برگزار می‌شود
به گفته او دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح با فراگیری مهارت‌های تخصصی، بخشی از شهریه تحصیلی خود را از طریق صنعت دریافت کرده و آینده شغلی و حتی فرصت کارآفرینی را برای خود فراهم می‌کنند. این طرح از 23 تا 25 بهمن ماه با حضور بیش از 40 کارخانه و شرکت در زمینه‌های فعالیتی مختلف در محل دانشگاه آزاد واحد ارومیه برگزار می‌شود.»

بازنگری رشته‌های تحصیلی براساس ماموریت‌گرایی واحدهای استان
ولیلو اضافه کرد: «پیرو فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) و همچنین دکتر طهرانچی ریاست عالی دانشگاه، درخصوص آمایش رشته‌های دانشگاهی و همچنین براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد آذربایجان غربی اقدام به آمایش و بازنگری رشته‌های تحصیلی براساس ماموریت‌گرایی واحدهای استان با تکیه بر زیست‌بوم مناطق مختلف، توجه به نیازهای کشور در راستای ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی کرده که همین موضوع در افزایش جذب دانشجویان جدید موثر واقع شده است.» او ادامه داد: «از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد واحد ارومیه در زمینه تاسیس و راه‌اندازی رشته‌های جدید، اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در رشته دکترای پزشکی در نیمسال اول تحصیلی 1403-1402 است.»

سهم 40 درصدی از آموزش عالی استان را برعهده داریم
رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان غربی توضیح داد: «در سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد ارومیه، با جذب بیش از 4 هزار و 800 نودانشجو، تعداد دانشجویان خود را نزدیک به 15 هزار و 500 دانشجو افزایش داده که این رقم در تاریخ دانشگاه بی‌نظیر است. همچنین بیش از 11 هزار و 800 نودانشجو در سطح واحد‌ها و مراکز استان جذب شده که تعداد دانشجویان را به 34 هزار دانشجو رسانده است. عددی که نشان‌دهنده سهم 40 درصدی از آموزش عالی استان است.» او همچنین بیان کرد: «با توجه به اهمیت آشنایی با علوم روز و برای افزایش ظرفیت خود، مجوز تاسیس دانشکده فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته و همچنین صنعت ساختمان و محیط‌زیست را اخذ کرده‌ایم. همچنین چمن مصنوعی دانشگاه آزاد واحد بوکان به‌عنوان یکی از استانداردترین و بزرگ‌ترین چمن‌های مصنوعی شهرستان افتتاح شده که از اقدامات زیرساختی دانشگاه آزاد استان است. در همین راستا واحد مهاباد نیز مجوز تاسیس دانشکده کشاورزی، آب، غذا و فراسودمندها را کسب کرده است.» او درخصوص درآمدهای غیرشهریه‌ای نیز توضیح داد: «سال گذشته 10 درصد درآمدهایمان غیرشهریه‌ای و بقیه شهریه‌ای بود اما بودجه سال مالی جاری دانشگاه بر مبنای 22 درصد درآمد غیرشهریه‌ای و 78 درصد درآمد شهریه‌ای است که عمده درآمدهای غیرشهریه‌ای از محل فناورانه و آموزش‌های کوتاه‌مدت مهارتی تامین می‌شود.» به گفته او برگزاری آموزش‌های کوتاه‌مدت مهارتی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های دانشگاه در حوزه افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای است.

هدف‌گذاری 2 میلیارد تومانی برای طرح‌های برون‌دانشگاهی
او همچنین گفت: «در سال گذشته 18 طرح برون‌دانشگاهی به ارزش بالای ۶۵۰ میلیون تومان در دانشگاه آزاد ارومیه انجام شده که هدف‌گذاری برای سال جدید مبلغ دو میلیارد تومان است.» به گفته او دانشگاه آزاد ارومیه در حال حاضر دارای سه مرکز تحقیقاتی روانشناسی، هوش مصنوعی و اتوماسیون داده‌های کلان است و اخذ مجوز برای تاسیس مرکز تحقیقاتی مراقبت‌های تسکینی نیز صورت گرفته است. ولیلو در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه مدارس گفت: «ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس سمای استان در سال تحصیلی جاری رشد چشمگیری داشته و درمجموع در کل مدارس دخترانه و پسرانه سمای آذربایجان غربی، افزایش حدود ۲۰ درصدی داشته است. این مدارس که به تازگی نیز زیر نظر دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فعالیت می‌کنند، از سرآمدترین مدارس شهر هستند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد ارومیه خاطرنشان کرد: «انعقاد 11 تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد آذربایجان غربی با نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف استان در پیشبرد اهداف دانشگاه و در اختیار قرار گرفتن ظرفیت‌های دانشگاه برای استفاده عموم مردم موثر واقع می‌شود. همچنین برای اولین بار در راستای عملیاتی شدن تفاهمنامه‌های منعقدشده، سه عضو هیات‌علمی در رشته‌های مرتبط به‌عنوان پشتیبان تفاهمنامه‌ها فعالیت می‌کنند.»