مجله تصویری فرهنگ و هنر «قاف» با اجرا و سردبیری اکبر نبوی در ایام جشنواره فیلم فجر به مدت 10 شب در فضای مجازی منتشر خواهد شد. یکی از قسمتهای این مجموعه تصویری گفتوگوی اکبر نبوی و علیرضا رئیسیان کارگردان سینما است، متن این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
*برای فیلمها در زمستانهای آن موقع تهران و موشکباران صف طولانی بود. داشتم فکر میکردم معنی جشنواره آن است، یعنی آن فیلمها و آن شکل از ارتباط با مخاطب یا این.و فیلمهای ایرانی که بهترین فیلمها را برای اولینبار میدیدند و فضای عجیب و خاصی بود. با خودم فکر کردم اگر آن جشنواره و مدیریت است، پس این چیست؟ فقط به کاخ و اینجور چیزها برسد، دیگر امسال اوج این مدل جشنوارهها باشد، این چیست! به همین دلیل فکر کردم اینها همه موقعیت طنز است. از مرحله تراژدی که رد میشود، به طنز میرسد. کار متخصصان به وجود آوردن سیستم و کار روشنفکران نقد سیستم است.
*میبینید که 40 تا 45 فیلم هر سال ساخته میشد، چندتایی هم بخش خصوصی میساختند اما عموما آنهایی بودند که گرایش بازگشت سرمایه در آنها بیشتر بود و در آن محدوده هم میگنجیدند، یعنی در جدول اکران میآمدند و نمایش هم داده میشدند، ولی جنبه حمایت از فیلمهای متفاوت و هنری و یک دیدگاه متکثر حاکم بود؛ به همین دلیل اینها نقاط قوت آن سینماست که اگر فکر کنیم در آن شرایط راه دیگری غیر از این وجود داشت که مثلا میشد به سینمای قبل از انقلاب و در بخش سرمایهگذاری و نمایش ادامه داد، به نظر من نمیشد. برای اینکه اصلا هم شرایطش به لحاظ ساختاری وجود نداشت و هم اینکه دیگر امکان تکرار آن سینما میسر نبود.
*در سخنرانیهای زیادی خصوصا از جانب وزیر و رئیس سازمان سینمایی و تئاتری و موسیقی آمارها را میشنویم. آمار ذاتا و اصولا از یک سیطره کمی حرف میزند و در ورزش هم آمار برای شکستهشدن است. اینجا هم همینطور است. فردا ممکن است این آمار شکسته شده و آمار دیگری بیاید، بنابراین خیلی قابل استناد که نیست، من میخواهم بگویم پشتش چون تحلیل وجود ندارد و پردازش نشده، اتفاقا گول میزند خیلیها را و فکر میکنند که واقعا همین است که گفته میشود. در یک سخنرانی گفتند که امسال پرمخاطبترین و پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران ساخته شده. یک کسی هم کامنت گذاشته بود که کسی که این حرف را میزند یا سینما نمیداند چیست یا تاریخ سینما را نمیشناسد یا عدد را نمیشناسد.
برای خواندن متن کامل گفتوگو، اینجا را بخوانید.