تاریخ : Mon 05 Feb 2024 - 21:11
کد خبر : 94502
سرویس خبری : ورزش

هنوز ماموریت تیم‌ملی تمام نشده

سرمربی معتقد است دو یا‌علی تا تاریخ‌سازی مانده؛

هنوز ماموریت تیم‌ملی تمام نشده

تیم ملی فوتبال ایران از مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا درحالی فرداشب در قطر به مصاف میزبان رقابت‌ها می‌رود که در تمام ادوار گذشته بعد از آخرین قهرمانی، هیچ‌گاه تا این اندازه به کسب دوباره این عنوان نزدیک نبوده است.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی فوتبال ایران از مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا درحالی فرداشب در قطر به مصاف میزبان رقابت‌ها می‌رود که در تمام ادوار گذشته بعد از آخرین قهرمانی، هیچ‌گاه تا این اندازه به کسب دوباره این عنوان نزدیک نبوده است. این درحالی است که شاگردان امیر قلعه‌نویی حالا دو گام دیگر تا تاریخ‌سازی و کسب موفقیت در حاشیه خلیج‌فارس فاصله دارند؛ اتفاقی که البته می‌توانست در دوره‌های قبل‌ و خیلی زودتر تکرار شود اما هر بار برخی مسائل حاشیه‌ای به متن غلبه کرده و با وجود توانمندی‌های فنی و ظرفیت بالای انسانی چه در زمین و چه روی نیمکت، این امر تا این دوره از رقابت‌ها محقق نشده، اما حالا ملی‌پوشان فوتبال ایران این فرصت را دارند با برتری مقابل میزبان رقابت‌ها ضمن صعود به فینال جام ملت‌ها، در یک قدمی کسب عنوان قهرمانی و فتح چهارمین جام خود در تاریخ این رقابت‌ها قرار گیرند. نکته قابل توجه طبق اخباری که از اردوی تیم ملی به گوش می‌رسد، حکایت از آن دارد سرمربی تیم ملی کشورمان نسبت به موفقیت در این رقابت‌ها بسیار امیدوارانه امور و کارهای فنی را دنبال کرده و در این چند روز اخیر مدام در جمع بازیکنانش سوای مسائل فنی، به برخی نکات ‌انگیزشی نیز اشاره می‌کند.

قلعه‌نویی: جام هنوز برای ایران تمام نشده!
سرمربی تیم ملی به تازگی در جمع شاگردانش به آنها اشاره کرده است که هنوز ماموریت ما در این رقابت‌ها تمام نشده و نباید این نکته که توانستیم برای اولین‌بار ژاپن یکی از قدرتمندترین کشورهای آسیا را در جام ملت‌های آسیا شکست دهیم باعث شود مابقی دیدارها را دست‌کم گرفته و نباید این‌طور القا شود که بعد از ژاپن، جام برای تیم ملی ایران تمام شده است.
امیر قلعه‌نویی همچنین در یک جمع خودمانی با ابراز امیدواری بسیار زیاد نسبت به کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا به اطرافیانش تاکید می‌کند فقط دو یا‌علی تا تاریخ‌سازی و کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا باقی مانده است و باید با جدیت و تلاش و البته تمرکز کامل کار را تا آخرین لحظه پیش برد.
در هر صورت تیم ملی ایران فردا شب اگرچه در مقابل قطر روی کاغذ کار چندان سختی را پیش رو ندارد، اما میزبان رقابت‌ها هم بیکار ننشسته و با توسل به هواداران و امتیاز میزبانی قصد دارد سد صعود تیم ملی کشورمان به فینال رقابت‌ها باشد، آنها همین چند ماه پیش در تورنمنت اردن با سرمربیگری کارلوس کی‌روش با ۴ گل از ایران شکست خوردند و حالا در غیاب این سرمربی مطرح پرتغالی که سال‌ها هدایت ایران را به عهده داشت، قصد دارند انتقام آن شکست را هم از ایران بگیرند.

کارشکنی‌های ادامه‌دار AFC
تیم ملی ایران در حساس‌ترین بازی خود در جام ملت آسیا تا اینجای کار باید به مصاف تیم ملی قطر برود. در هر صورت تیم ملی کشورمان در دور قبلی این رقابت‌ها نیز تا همین مرحله صعود کرده و این بار هم فعلا به دستاورد قبلی رسیده است. نکته قابل توجه اینکه تیم ملی درحالی فرداشب به مصاف قطر از مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌ها می‌رود که بعد از صعود به مرحله حذفی با انواع و اقسام حواشی غیرفنی و کارشکنی‌های AFC مواجه شده که بسیاری از آنها به برنامه‌ریزی غلط زمانی و مکانی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این برهه مربوط می‌شود. شاگردان قلعه‌نویی در مسیر صعود به مرحله حذفی و از دیدار با امارات در آخرین مسابقه مرحله گروهی تا دیدار با سوریه در اولین بازی مرحله حذفی، در یک برنامه‌ریزی عجیب با ۸ روز تعطیلی مواجه شده و درحالی به مصاف ژاپن قدرتمند در مرحله بعدی رفتند که کمتر از ۷۲ ساعت برای استراحت و ریکاوری فرصت داشتند.
نکته مهم اینکه همین مسیر نیز در بین دیدار نیمه‌نهایی تا فینال طی خواهد شد و درصورتی امشب یک پای فینال رقابت‌ها مشخص خواهد شد که تیم دیگر این مسابقه فرداشب از بین قطر و ایران انتخاب می‌شود تا به این ترتیب درصورتی‌که قلعه‌نویی و شاگردانش به بازی فینال برسند، یک روز کمتر از رقیب خود استراحت کرده تا با فرصت ریکاوری کمتر و تمرینات آماده‌سازی بیشتر به بازی فینال برسند. البته برنامه‌ریزی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌منظور برگزاری جام ملت‌ها در قطر فقط به برنامه زمانی این رقابت‌ها اختصاص پیدا نکرده و برگزاری دیدار تیم ملی که یکی از تیم‌های پر تماشاگر جام به شمار می‌رود در ورزشگاه ۱۰ هزار نفری برای بازی یک‌هشتم نهایی نیز حکایت از آن دارد که کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رقابت‌ها به‌نوعی با برنامه‌ریزی خود به تیم ملی ایران ضربه زده است. این در‌حالی است که در آخرین دست از این‌گونه بی‌برنامگی‌ها، این‌بار از فدراسیون قطر خبر می‌رسد این فدراسیون برای تغییر محل برگزاری دیدار نیمه‌نهایی و انتقال آن به ورزشگاه البیت که ورزشگاهی بزرگ‌تر از ورزشگاه الثمامه به‌شمار می‌رود درخواست خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه داده، اما فدراسیون کشورمان با این درخواست موافقت نکرده تا به‌نظر این بی‌برنامگی‌ها فعلا در همین مرحله خاتمه پیدا کند.

امیر راه کی‌روش را نرفت!
با همه این تفاسیر اما نکته قابل توجه اینکه امیر قلعه‌نویی برخلاف همتای پرتغالی خود یعنی کارلوس کی‌روش که سال‌ها هدایت تیم ملی را برعهده داشت در فرصت حضور روی نیمکت تیم ملی در جام ملت‌ها هرگز به این مسائل حاشیه‌ای و برنامه‌ریزی‌های نامطلوب AFC ورود نکرده و با وجود برخی سوال‌ها در نشست‌های خبری قبل و بعد از بازی‌های تیم ملی درخصوص این بی‌برنامگی و کارشکنی‌ها سعی کرده است تا از مواجهه و درست کردن چالش در مقابل کنفدراسیون آسیا ممانعت به عمل بیاورد. این درحالی است که کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی در دو جام ملت‌های قبلی از هر نکته کوچکی علیه AFC استفاده کرده و به دفعات در کنفرانس‌های خبری دیدارهای جام ملت‌ها از خجالت مسئولان کنفدراسیون آسیا به بهانه‌های مختلف درآمده بود.

امکانات تفریحی در اختیار ملی‌پوشان
تیم ملی ایران قبل از آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در هتل الریان دوحه قطر مستقر شده و ملی‌پوشان کشورمان در این هتل لاکچری و لوکس حضور دارند. نکته قابل توجه اینکه آخرین امکانات به‌منظور رفاه آسایش و آمادگی تیم ملی در این هتل پنج‌ستاره فراهم شده است، اما جالب اینکه در یک طبقه مجزا از سایر طبقه‌های دیگر، امکانات سرگرمی و تفریحی باعث شده بازیکنان تیم ملی در اوقات فراغت خود از فرصت استفاده کرده و با حضور در این طبقه با انواع و اقسام بازی‌های موجود مشغول شوند. از اردوی تیم ملی خبر می‌رسد ملی‌پوشان کشورمان با علاقه نشان دادن به برخی رشته‌ها مانند پینگ‌پنگ و بیلیارد و بعضا بازی‌های کامپیوتری بیشتر اوقات فراغت خود را در این طبقه سپری می‌کنند. گفتنی است در مدت زمان حضور تیم ملی، این طبقه فقط به ملی‌پوشان کشورمان اختصاص پیدا کرده و از سایر افراد دیگر در این مدت در طبقه سرگرمی هتل الریان خبری نیست.