تاریخ : Sun 04 Feb 2024 - 01:50
کد خبر : 94376
سرویس خبری : ورزش

جهان با من برقص

با برد فوق‌العاده مقابل ژاپن، تیم ملی حالا در دوقدمی فتح آسیاست؛

جهان با من برقص

بعد از پیروزی 2 بر یک ایران مقابل ژاپن محمد محبی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او در دقیقه 55 دیدار مقابل ژاپن گل اول تیم کشورمان را به ثمر رساند و در طول مسابقه یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. محبی در پایان این مسابقه گفت: «خدا را شکر می‌کنم که توانستیم بازی را ببریم.

فرهیختگان: تیم ملی ایران در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا دست به کار بزرگی زد و با ارائه نمایشی عالی برابر ژاپن مدعی به برتری 2 بر یک رسید تا راهی نیمه‌نهایی این مسابقات شود. ملی‌پوشان ما که در دیدار قبل برابر سوریه به سختی به برتری رسیده بودند، این بار در غیاب مهدی طارمی محروم، بازی را آغاز کردند. در ابتدای بازی مشخص بود که استرس این دیدار روی عملکرد هر دو تیم تاثیر منفی داشته و دو قدرت برتر فوتبال آسیا با احتیاط زیادی برابر هم بازی می‌کنند. درحالی‌که بازی تقریبا در شرایط برابر پیش می‌رفت یک اشتباه عجیب در خط دفاعی باعث شد تا دروازه تیم ما در دقیقه 28 توسط هیدماسا موریتا باز شود. اگرچه نیمه نخست با همین یک گل به پایان رسید اما با شروع نیمه دوم نمایش متفاوتی را از بازیکنان خود شاهد بودیم. در ادامه درحالی‌که 10 دقیقه از این نیمه سپری شده بود، پاس عالی سردار آزمون را محمد محبی به گل تساوی ایران تبدیل کرد تا روحیه بازیکنان ما دوچندان شود. تیم ما که یک بازی سخت و 120 دقیقه‌ای را در مرحله قبل پشت سر گذاشته بود با ‌انگیزه فراوانی بازی را دنبال می‌کرد و با تلاش و دوندگی زیادی به دنبال گل بعدی بود. این درحالی بود که ژاپنی‌ها که پیش از این تورنمنت رقبای تدارکاتی خود را با بردهای پرگلی شکست داده بودند در این بازی در ایجاد موقعیت روی دروازه تیم ایران ناتوان بودند و درنهایت در آخرین دقیقه وقت تلف شده بازی خطای مدافعان این تیم روی کنعانی‌زادگان را داور مسابقه پنالتی تشخیص داد تا علیرضا جهانبخش به زیبایی توپ را وارد دروازه سامورایی‌ها کند تا یوزهای ایرانی در یک بازی دراماتیک و تاریخی حریف قدرتمند خود را شکست داده و به جمع 4 تیم برتر تورنمنت راه پیدا کنند.

پس از 19 سال
آخرین برد ایران برابر ژاپن در سال ۲۰۰۵ بود که ایران در ورزشگاه آزادی با دو گل وحید هاشمیان توانسته بود دو بر یک برنده شود و حالا بعد از 19 سال، رقیب دیرینه برابر ایران شکست خورد. ایران در هر چهار دوره جام ملت‌های آسیا نه‌تنها نتوانسته بود ژاپن را شکست دهد، بلکه هنوز به این تیم گل نزده بود و حالا هر دو مانع برداشته شد. در جام ملت‌های 1988 دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند. 4 سال بعد این ژاپن بود که با یک گل تیم ما را شکست داد. در سال 2004 هم دیدار دو تیم برنده نداشت و با تساوی بدون گل خاتمه یافت و در دوره قبلی هم سامورایی‌ها در نیمه‌نهایی با سه گل تیم ما را شکست دادند.
بعد از پیروزی 2 بر یک ایران مقابل ژاپن محمد محبی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او در دقیقه 55 دیدار مقابل ژاپن گل اول تیم کشورمان را به ثمر رساند و در طول مسابقه یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. محبی در پایان این مسابقه گفت: «خدا را شکر می‌کنم که توانستیم بازی را ببریم. هر دو تیم در سطح فوق‌العاده‌ای بازی ‌کردند. بازی سختی بود سطح بازی از آسیا فراتر بود. از همه بازیکنان تشکر می‌کنم. مردم ایران هم خیلی ما را دعا کردند و از همه آنها ممنونم. امیدوارم دست پر به کشور برگردیم و باعث سربلندی ایران شویم.» وی افزود: «به هر تیمی که روبه‌روی ما قرار می‌گیرد احترام می‌گذارم. شما به این اشاره کردید که ما در جام ملت‌های آسیا تا به حال ژاپن را شکست نداده بودیم اما من تا الان به این موضوع فکر نکرده بودم. ما تمرکزمان را روی پنل تاکتیکی خودمان گذاشتیم و سعی ‌کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. امروز یکی از بهترین بازی‌های تاریخ ایران را انجام دادیم. مهدی طارمی دیشب نیم ساعت با من صحبت کرد و کمک کرد امروز بدون استرس با تمرکز بالا بازی کنم و فشار بازی روی من تاثیر نگذارد.» وینگر تیم ملی اضافه کرد: «امروز جای مرتضی پورعلی‌گنجی، صادق محرمی و مجید حسینی خالی بود. این برد از یکدلی و اتحاد تیم ملی به دست آمد.»

جهانبخش: با قلب‌مان بازی ‌کردیم
علیرضا جهانبخش، زننده پنالتی حساس دقایق پایانی این دیدار نیز در پایان مسابقه گفت: «تنها کسی که کنار زمین گفت علی برو پنالتی را بزن کریم انصاری‌فرد بود. خدا را به‌خاطر این برد ارزشمند شاکریم. ژاپن تیم قابل احترامی بود اما فعل خواستن را در تیم ما دیدند، مخصوصا وسط نیمه و زمانی که یک بر صفر عقب بودیم، بچه‌ها همه ایمان داشتند که می‌توانیم به بازی برگردیم. نیمه دوم باید با قلب‌مان بازی می‌کردیم تا مردم را خوشحال کنیم. خدا را شکر شرمنده مردم نشدیم. پنالتی را با همه وجودم زدم؛ چراکه فشار ۹۰ میلیون ایرانی روی دوشم بود و خدا را شکر شرمنده مردم نشدم.»
امید ابراهیمی هم یکی از ستاره‌های تیم ما در این مسابقه بود که با تلاش زیاد اجازه بازیسازی به هافبک‌های تیم حریف را نداد. او در پایان مسابقه گفت: «خدا را شکر می‌کنیم، بچه‌ها از جان‌شان مایه گذاشتند و با غیرت بازی کردند. ما در بین دو نیمه با هم صحبت کردیم که هنوز چیزی از دست ندادیم و 45 دقیقه وقت داریم. گل ژاپن به ما شوک وارد کرد. در نیمه دوم ژاپن یک توپ را هم روی دروازه ما نیاورد. بچه‌های ما باغیرت بازی کردند و از جان مایه گذاشتند. این پیروزی مبارک مردم باشد. امیدوارم این شرایط ادامه داشته باشد و به فینال راه پیدا کنیم.»
سعید عزت‌اللهی، دیگر هافبک تیم ما هم پس از این مسابقه درباره نمایش خوب تیم ما برابر ژاپن گفت: «ابتدا خسته نباشید می‌گویم به کادر فنی و بازیکنان. واقعا دمشان گرم. امروز فعل خواستن را صرف کردیم و نشان دادیم که اگر ایرانی‌ها بخواهند کاری را انجام دهند هیچ نیرویی جلودارشان نیست. دست خانواده‌های خود و مردم را می‌بوسم که حامی ما بودند و خدا را شکر که شرمنده آنها نشدیم. ما در بازی قبلی 120 دقیقه بازی کرده بودیم و استرس پنالتی‌ها را هم داشتیم. از طرف دیگر زمان زیادی هم برای ریکاوری نداشتیم و این موضوع کار ما را سخت کرده بود. در این مدت، همه شبانه‌روزی همت کردیم و نتیجه‌اش را امروز مقابل ژاپن گرفتیم.» وی افزود: «از حالا باید از نظر ذهنی خود را ریکاوری کنیم تا در 3 روز آینده آماده مرحله نیمه‌نهایی شویم.»