تاریخ : Sun 04 Feb 2024 - 00:47
کد خبر : 94370
سرویس خبری : دانشگاه

ارتباط صنعت و دانشگاه را در اینوتکس ۱۳ رونق  می‌دهیم

دبیر نمایشگاه اینوتکس در پاسخ به «فرهیختگان»:

ارتباط صنعت و دانشگاه را در اینوتکس ۱۳ رونق می‌دهیم

نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس دیروز در محل کارخانه «های وی»، وابسته به پارک علم و فناوری پردیس با حضور مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک پردیس، مجتبی جباری‌پور معاون توسعه نوآوری پارک و سجاد عباسی‌فشمی دبیر نمایشگاه اینوتکس برگزار شد.

ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس دیروز در محل کارخانه «های وی»، وابسته به پارک علم و فناوری پردیس با حضور مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک پردیس، مجتبی جباری‌پور معاون توسعه نوآوری پارک و سجاد عباسی‌فشمی دبیر نمایشگاه اینوتکس برگزار شد. نمایشگاه اینوتکس 2024 با شعار «زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف» از 18 تا 21 اردیبهشت 1403 در پارک علم و فناوری پردیس برگزار خواهد شد. این نمایشگاه در‌حال‌حاضر به بزرگ‌ترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور و منطقه تبدیل شده است. در نمایشگاه سیزدهم قرار است سه گروه از فناوران حضور داشته باشند که شامل شرکت‌های فناوری (شرکت‌های فناوری و استارتاپی)، شرکت‌های صنعتی بزرگ و نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه‌های عمومی می‌شوند که محدود به داخل نبوده و شرکت‌ها خارجی نیز می‌توانند مانند دوره‌های قبل در این نمایشگاه حضور یابند. ظرفیت پذیرش نمایشگاه برای اینوتکس سیزدهم حدود 450 مشارکت‌کننده است اما برای اینکه مانند سال‌های گذشته با محدودیت فضا و عدم‌حضور برخی شرکت‌ها مواجه نشویم، تمام ثبت‌نام‌کنندگان طی مصاحبه‌ای آنلاین، با بیان هدف خود از حضور در نمایشگاه و محصول و خدمت نوآورانه‌ای که برای عرضه دارند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طبق آماری که در این نشست از اینوتکس دوازدهم ارائه شد، بیش از 83 تفاهمنامه و قرارداد در راستای رفع مشکلات صنایع به مبلغ 277 میلیارد تومان به امضا رسید. همچنین اینوتکس 2023 میزبان هیات‌های خارجی از کشورهای ترکیه، پاکستان و روسیه نیز بود و امید می‌رود امسال هم میزبان کشورهایی از منطقه باشد. نمایشگاه سیزدهم در سه بخش برپا می‌شود؛ بخش اول بخش نمایشگاهی یا تجاری است که میزبان شرکت‌ها و صنایع با موضوع یا محصول نوآوری خواهد بود. بخش دوم بخش رویدادی یا ترویجی است که با هدف تحقق هم‌افزایی و تعامل سیاستگذاران برگزار می‌شود. بخش سوم هم رویدادهای آنلاین نمایشگاه است که بستری را برای حضور علاقه‌مندان به‌صورت آنلاین فراهم می‌کند. در اینوتکس سیزدهم هم مانند دوره دوازدهم رویدادهای جانبی مختلفی چون اینوتکس پیچ، ریورس پیچ، استیج اینوتکس و رویداد دانش‌آموزی سیکاپ برگزار خواهد شد. ثبت‌نام برای حضور شرکت‌ها از اول بهمن‌ماه در سایت اینوتکس آغاز شده و مهلت ثبت‌نام تا 30 فروردین 1403 نیز ادامه دارد. شرکت‌هایی که ثبت‌نام خود را تا 30 بهمن انجام دهند، مشمول 20 درصد تخفیف ثبت‌نام زودهنگام خواهند شد و با هماهنگی با صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در این رویداد و دریافت غرفه، مشمول دریافت حمایت 70 درصدی از صندوق خواهند شد.
مذاکره با روسیه، قزاقستان و بلاروس برای حضور در اینوتکس سیزدهم
عباسی در پاسخ به این سوال که در نمایشگاه سیزدهم اینوتکس قرار است چه کشورهایی حضور داشته باشند، عنوان کرد: «فرآیند ثبت‌نام تازه آغاز شده و طبیعتا نمی‌توان گفت چه کشورهایی حضور خواهند داشت. دعوتنامه‌ها به چند کشور ارسال شده و در‌حال‌حاضر با کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس علاوه‌بر ارسال دعوتنامه، ارتباط هم برقرار شده و مشغول سنجیدن شرایط برای حضور در نمایشگاه سال آینده هستند و در‌حال مذاکره هستیم. همچنین کشورهای عضو «ECO» نیز در تقویم برنامه‌هایش قرار گرفته است که در این نمایشگاه مشارکت داشته باشند. اما درکل، حدود یک‌ماه آینده می‌توان اعلام کرد چه کشورهایی به‌طور قطع در نمایشگاه سیزدهم حضور خواهند یافت.»
طبق پیش‌بینی‌هایی که در سال‌جاری از سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی (GDP) ارائه شده، انتظار می‌رود تا پایان برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کشور به 7 درصد برسد و به‌طور قطع، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند تاثیر این اقتصاد را بر توسعه سهم آن از GDP افزایش دهد. مجتبی جباری‌پور، معاون توسعه نوآوری پارک علم و فناوری پردیس در خلال صحبت‌های خود درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: «یکی از اهداف اصلی برگزاری اینوتکس 2024 شکل‌گیری همکاری و هم‌افزایی بین بازیگران این زیست‌بوم برای تحقق اقتصاد نوآور و اقتصاد دانش‌بنیان است. قاعدتا نسبت دانش‌بنیان از GDP براساس آمار نمایشگاه اینوتکس سنجیده نمی‌شود و برای سنجش آن باید اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان را ارزیابی کنیم. اینوتکس بیشتر به بلوغ و توسعه زیست‌بوم کمک می‌کند و حتی آمارهای مالی ارائه شده هم تاثیرگذاری اصلی آن نیست، بلکه بیشترین تاثیر این نمایشگاه افزایش همکاری‌ها و هم‌افزایی‌هایی است که سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها، حکمرانان و... در این پلتفرم حضور پیدا کرده و با یکدیگر آشنا می‌شوند. البته در چهار روز اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، بلکه بسیاری از اتفاقات در ماه‌ها و سال‌های آینده تاثیر خود را نشان می‌دهد و نمی‌توان ادعا کرد به‌عنوان مثال GDP را 0.5 درصد بالا خواهد برد، ادعای درستی نیست.»
برنامه‌ای برای تقویت ارتباط پژوهشگران دانشگاهی و صنایع
یکی از نقاط ضعف نمایشگاه اینوتکس 2023 عدم‌حضور پررنگ دانشگاه‌ها در میان صنایع بود که به‌وضوح هم مشخص بود. اما در این میان، عباسی در پاسخ به اینکه برای اصلاح این نقص در نمایشگاه سیزدهم چه راه‌حلی را در پیش گرفته‌اید، بیان کرد: «دانشگاه ممکن است صرفا با عنوان دانشگاه بودنش در نمایشگاه شرکت نکند. دانشگاه‌ها مراکز فناوری، شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و... دارند و اغلب با این قبیل برندها در چنین نمایشگاه‌هایی حضور پیدا می‌کنند. در سال آینده نیز ارزیابی می‌کنیم اگر دانشگاهی بخواهد با برند دانشگاه خود حضور داشته باشد، باید اختراعات و نوآوری‌های خود را به منصه ظهور بگذارد نه اینکه دانشگاه خدمات خود را معرفی کند. از این رو، به‌دنبال آن هستیم استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا که اغلب در مراکز رشد و نوآوری و پارک‌ها مستقر هستند، در نمایشگاه حضور یابند.»
عباسی همچنین در ادامه به برگزاری برنامه‌های پژوهش‌محور در مدت برگزاری نمایشگاه اینوتکس اشاره کرد و گفت: «برنامه «ریسرچ پیچ» که جشنواره پژوهش‌های مساله‌محور است، با هدف برقراری ارتباط بیشتر بین بدنه دانشگاه و دانشجو و صنایع و شرکت‌ها رقم می‌خورد. این برنامه در استان‌های مختلف کشور هم درحال برگزاری است و اجرای آن تنها محدود به روزهای نمایشگاه نمی‌شود. در این برنامه برخی شرکت‌ها اولویت‌های پژوهشی و نیز مشکلات‌شات در حوزه پژوهش را معرفی کرده‌اند تا بتوانند با پژوهش‌های خود مساله‌ای را حل کنند و به این ترتیب با یکدیگر مرتبط شده و وارد تعامل با هم می‌شوند. با برقراری این تعاملات، حمایت‌هایی از پژوهش‌ها و پژوهشگر می‌کنیم تا ارتباط آنها با یکدیگر پررنگ‌تر شود. درواقع برگزاری ریسرچ پیچ با هدف افزایش ارتباط میان پژوهشگران در دانشگاه با مجموعه‌ها و صنایع مختلف شکل گرفته است.»
هوش مصنوعی یکی از اولویت‌ها در نشست‌های اینوتکس است
در ادامه مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس در پاسخ به این سوال که وضعیت شرکت‌ها از نظر هوش مصنوعی در نمایشگاه سیزدهم به چه شکل رقم خواهد خورد، اظهار کرد: «امسال در حوزه نوآوری، از متقاضیان حضور در نمایشگاه اینوتکس سیزدهم، پیش‌ارزیابی انجام می‌دهیم. در‌حال‌حاضر نیز در میان حوزه‌هایی هم که برای حضور در نمایشگاه اعلام کرده‌ایم، هوش مصنوعی جزء اولویت‌های حوزه نوآوری در سطح جهانی است. تعداد مجموعه‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی در کشور را که ما شناسایی کرده‌ایم، به بیش از 100 شرکت می‌رسد که ممکن است بیشتر هم باشد. دعوتنامه‌ای برای آنها در‌حال ارسال است که حتما در این نمایشگاه حضور داشته باشند. اگر فراوانی شرکت‌های هوش مصنوعی در اینوتکس سیزدهم بالا باشد، بخشی را به حضور این شرکت‌ها اختصاص خواهیم داد. اما در نشست‌هایی که طبق برنامه در سه سالن برگزار خواهیم کرد، هوش مصنوعی یکی از اولویت‌هایی است که در نشست‌ها به آن پرداخته خواهد شد.» صفاریان‌پور در پاسخ به اینکه شرکت‌های هوش مصنوعی چه سهمی از کل شرکت‌های حاضر در نمایشگاه را فعالان هوش مصنوعی تشکیل می‌دهند، بیان کرد: «قطعا سهم اول نمایشگاه نخواهند بود؛ چراکه فراوانی سایر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه که در حوزه‌های دیگر کار می‌کنند، در ایران بسیار بیشتر از هوش مصنوعی است. ما در تمام حوزه‌های صنعتی و فناوری به‌طور آزاد پذیرش داریم اما می‌گوییم شرکت‌هایی که در حوزه صنعتی فعالیت می‌کنند مانند ایران‌خودرو یا فولاد مبارکه یا شرکت‌های فعال در حوزه موادغذایی، آخرین نوآوری‌ها را در حوزه خود عرضه کنند نه اینکه نوآوری‌ها حتما در حوزه‌های های‌تک و فناوری‌های پیشرفته باشد، بلکه نوآوری می‌تواند در فرآیند، در خدمت یا رده‌های مختلف محصولی باشد.»